fbpx

18 Zero emissie-treinen voor Arriva

09 nov 2017 20:49

Vervoerbedrijf Arriva wil over enkele jaren in Groningen en Friesland met schone ’emissievrije’ treinen gaan rijden. Daarom heeft het bedrijf bij de Zwitserse treinfabrikant Stadler achttien nieuwe treinen besteld die in eerste instantie op biodiesel draaien. Dat scheelt CO2-uitstoot ten opzichte van de huidige brandstoffen.

Het is de bedoeling dat de treinen later worden voorzien van batterijpakketten. Daarmee kunnen ze ook over stukken spoor zonder bovenleiding elektrisch rijden. Op delen die geëlektrificeerd zijn, kunnen de batterijen worden opgeladen. Naast de 18 gloednieuwe zero emissie-treinen, wordt de bestaande vloot van 51 treinen compleet gerenoveerd en ook uitgerust met batterijpakketten. Hierdoor ontstaat een complete vloot van 69 hybride treinen.

Elektrificatie
Met de deal is in totaal 170 miljoen euro gemoeid. De nieuwe treinen worden naar verwachting in 2020 geleverd. Momenteel rijden over de noordelijke spoorlijnen waar Arriva de vervoerder is alleen dieseltreinen. Het spoor is er nu nog helemaal niet geëlektrificeerd en daarom is het nog onmogelijk om treinen op batterijen te laten rijden. Arriva hoopt echter dat de overheid plannen doorzet om ook in het noorden bovenleidingen aan te leggen. Het vervoerbedrijf denkt dan rond 2025 tussen Groningen en Leeuwarden helemaal elektrisch te kunnen rijden.

Klimaattop
Volgens Arriva zijn de nieuwe treinen niet alleen duurzamer, maar ook een stuk stiller. Het contract voor de koop werd getekend op de regionale klimaattop die de noordelijke provincies de afgelopen dagen hielden.

Interieur nieuwe treinen
Op 20, 21 en 22 november brengt Arriva samen met reizigers, opdrachtgevers en andere genodigden een bezoek aan de fabriek van de Zwitserse treinfabrikant. Tijdens de driedaagse reis naar Zwitserland worden er op locatie keuzes gemaakt voor de inrichting van het interieur van de treinen. Denk hierbij aan onder andere aan de bekleding en de opstelling van de stoelen, uitvoering en plaatsing van de oplaadpunten, de locatie van de AED en de opstelling voor rolstoelen en fietsen. Treinreiziger.nl zal daarbij aanwezig zijn.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
4 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Vincent
6 jaren geleden

Juist, biodiesel. En dan ook nog eens batterijen erin, want lithium is zo goed voor deze planeet.

Kom op jongens. Gooi elk stuk spoor waar reizigers over rijden onder de draad en wees er klaar mee. Gooi je bij de huidige GTW stellen ‘t motorcompartiment eruit voor een elektrische unit, scheelt je weer aanschafkosten in materieel.

dries molenaar
6 jaren geleden

Alleen Groningen-Leeuwarden is in 2025 electrisch?
Dat wordt een lange adem voor de de buitengebieden.
Men kan dan beter Groningen-Leeuwarden meteen dubbelspoor maken. En dan natuurlijk Groningen-Leer. Als ze daar ooit de brug nog over de Eems opnieuw aanleggen (ook 2 spoor).

Costnix
6 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Het was wel een mooie, nostalgische roestbak, die brug over de Ems. Heb er twee keer overheen gelopen. Als een trein over reed schudde de brug.

dries molenaar
6 jaren geleden

Het zou wel aardig zijn om net als bij de HTM waar bussen bij de eindhaltes opladen via de trambovenleiding deze treinen bij stations een stukje bovenleiding te geven. Wel een gedoe maar wellicht kan men zo van station naar station rijden.