2022: moeizaam jaar voor NS; verlies of winst?
22 feb 2023 19:50
De Nederlandse Spoorwegen (NS) presenteren donderdag de jaarcijfers over 2022. Vorig jaar speelden er verschillende problemen bij het spoorbedrijf, waaronder een personeelstekort. Als gevolg daarvan zag de NS zich genoodzaakt om ook kantoorpersoneel en beveiligers in te zetten als assistent-conducteurs. Ook kreeg de spoorvervoerder een nieuwe topman in de persoon van oud-minister Wouter Koolmees.
Personeelstekort
NS heeft sinds vorig jaar last van een groot tekort aan personeel. Er staan duizenden vacatures open op allerlei onderdelen, waarvan een groot deel voor de functies van hoofdconducteur en machinist. NS kampt met uitstroom door pensionering en uitval door ziektegevallen. De instroom van nieuw personeel bleef achter, net zoals dat het geval is in andere sectoren en bij andere vervoerders. Dat zorgde ervoor dat NS sinds vorig jaar met een uitgedunde dienstregeling rijdt en dat er meer volle treinen zijn. Welke invloed dit op de jaarcijfers heeft, zal donderdag blijken.
In een eerdere eindejaarsprognose, gebaseerd op de voorlopige cijfers van januari tot en met november, meldde NS dat de treinen in september het drukst waren door het personeelstekort. Gemiddeld was het toen wekelijks in 180 spitstreinen te druk, tegen 90 in de daaropvolgende maanden. Volgens NS ging het sindsdien beter.
Stakingen en nieuwe cao
De personeelsschaarste leidde tot hoge werkdruk voor NS-personeel en was een van de pijnpunten tijdens de moeizame cao-onderhandelingen vorig jaar. NS-personeel legde meerdere keren het werk neer; tegen de werkdruk, maar ook voor een hoger salaris. Tot in oktober een akkoord werd bereikt. Treinpersoneel kreeg onder meer een loonsverhoging van gemiddeld 9,25 procent. De werkdruk zou niet meteen worden verlaagd, maar vakbonden gingen ervan uit dat met deze cao meer vacatures ingevuld konden worden.
NS bekende tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer te lang te hebben gedacht dat de personele problemen makkelijk op te lossen waren. Commercieel directeur Tjalling Smit zei eind 2021 dat alle vacatures nog ingevuld konden worden, waardoor voor 2022 het idee was dat “gewone werving” afdoende was. Daardoor heeft NS redelijk lang gewacht met structurele oplossingen, aldus Smit. “Met de kennis van nu wellicht te lang”, zei hij.
Internationaal
In 2021 leed NS nog flink onder de coronacrisis en de beperkende maatregelen om de virusuitbraak tegen te gaan. Zo lag het aantal reizigers 48 procent lager dan voor de pandemie en vielen de Nederlandse reizigersopbrengsten 1,1 miljard euro lager uit dan voor corona. Zo gold van januari tot en met mei 2021 het dringende advies om het openbaar vervoer alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken. In en na de zomer kon de NS meer reizigers verwelkomen omdat toen minder strikte maatregelen golden en het onderwijs werd heropend. In 2022 waren er alleen in de eerste maanden coronabeperkingen.
NS maakte eerder al bekend dat in 2022 een record aantal treinreizigers met NS de grens passeerden. Dat zorgde voor de nodige problemen. NS kon de vraag amper aan. De vervoerder heeft voor dit jaar een oplossing in petto: duurdere treintickets richting Duitsland en het ongeldig verklaren van Interrail. Dat laatste is overigens nog niet definitief. Daarnaast wordt het onderhoud van de treinen verbeterd, en wordt er een extra trein als reserve achter de hand gehouden.
Donderdag in de loop van de dag zullen er meerdere berichten op Treinreiziger.nl verschijnen omtrent de jaarcijfers.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Mijn ervaring was dat ook buiten de spits veel treinen overvol waren. Losse drietjes als IC Den Haag – Enschede of Rotterdam – Groningen is het zelf creëren van ongemak.voor je klanten. Maar klachten blijven steken bij de klantenservice die dan iets roept over personeelstekort. Dat je met 1 machinist en 1 conducteur 7 i.p.v. 3 bakken kunt rijden en dat er buiten de spits honderden bakken stilstaan is blijkbaar van directie tot klantenservice onbekend. Er werken steeds meer onbenullen op de NS kantoren.
Tussen Utrecht en Eindhoven rijdt nog steeds iedere 10 min een IC. Een buiten de spits zijn al die treinen nog steeds grotendeels leeg. Het sprinter vervoer heeft zich hersteld, het intercityvervoer niet.
Ik denk dat mensen zonder rijbewijs/auto steeds minder langere ritten maken, terwijl kortere ritten in de regio een essentiele of sociale noodzakelijkheid hebben.
Ik denk ook dat de nieuwe generatie studenten kiezen voor een MBO,HBO of universiteit relatief in de buurt, waardoor men met kortere afstanden af kan. Zowel het OV als de woningmarkt is ingeklapt en bij een school dichterbij kan je ook makkelijker thuis blijven wonen.
En let wel als het reizen zelf geen plezierige ervaring is ga je niet meer een dagje uit, dus deze reizen worden dan al niet meer gemaakt en zeker door de inflatie spaart dit ook geld uit. Men zoekt naar dagjes uit dichter bij huis of gaat met vrienden met een auto een dagje uit.
Veel werknemers die een beschikking hebben over een auto zijn over op de auto en deels thuiswerken. Ook dit gaat ten koste van het OV.
Maakte tot 2020 wekelijks een lange treinrit (treinrit enkel van minimaal €10,- met korting), nu doe ik dit zelden. Heeft met diverse zaken te maken.
Een ander ding wat op de IC treinen verminderd is dat tijdens de Corona periode ook de Voordeelurenkaart (VDK) is afgeschaft. Dit is een kaart dat door vele trouwe treinreizigers werd gebruikt en was al 10 jaar niet meer nieuw aan te vragen.
@baardstaart
Mee eens, het sprintervervoer is vooral noodzakelijk vervoer voor school of werk. Sprinters zijn veel essentiëler dan Intercity’s die vooral op pretvervoer zijn gericht.
Als een dagje uit niet meer echt leuk is wordt het dagje uit niet meer gemaakt of naar een alternatief gezocht, die de problemen niet heeft. En eigenlijk geldt hetzelfde niet alleen voor het OV, maar ook voor de auto als je flinke tijd voor een rit moet aanschuiven. Dit ga je op een gegeven moment ook zien als meer mensen met de auto weggaan, omdat de trein niet meer zo leuk is. Uiteindelijk gaat dit ten koste van de vrijetijds sector en dan heb ik het nog niet gehad over de Coronaklap en de inflatie. En met de inflatie is een dagje uit wel als eerste wegbezuinigd. Ipv een tocht naar de andere helft van het land een tocht relatief in de buurt.
Niet werk/school gerelateerd vervoer noem ik dat liever. Er zijn ook genoeg mensen die familie overal in het land hebben hebben wonen en hiervoor de trein gebruiken. Dat zou ik niet scharen onder de ietwat denigrerende term pretvervoer maar ook onder noodzakelijkheid. .
Ik ben uiteraard benieuwd naar de cijfers. Rekening houdend met de honderden miljoenen aan beschikbaarheidssubsidie die NS in 2022 nog ontving en die er in 2023 niet meer zullen komen, lijkt de toekomst voor NS er gitzwart uit te zien. Dit natuurlijk ook in het kader van het feit dat verder herstel van de reizigersaantallen lijkt uit te blijven. 2023 is ook het eerste gehele jaar waarin NS geconfronteerd wordt met de veel te dure CAO. Een extra kostenpost die niet gedekt wordt door de stijgende prijzen voor tickets.
Benieuwd ben ik ook naar de cijfers van NS international. Valt de enorme groei aldaar te staven met klinkende cijfers of moeten we het maar van NS aannemen zonder financiële onderbouwing? Of gaat het gewoon om een truc waarbij NS op een andere manier telt dan voorheen?
Nieuw is ook de flinke lijst aan crediteuren, die is ontstaan doordat NS simpelweg al maanden geen terugbetalingen verricht aan reizigers. Bijvoorbeeld voor gecancelde internationale reizen of in het kader van de regeling Geld terug bij vertraging. Reeds gehonoreerde claims worden domweg niet uitbetaald. Ik vernam dat dit kwam door fraude onder het personeel, maar het kan natuurlijk ook door de slechte kaspositie komen. In dat laatste geval kunnen er morgen wel eens koppen gaan rollen. Ik ben hoe dan ook wel benieuwd hoe hierover wordt gerapporteerd.
Tel daarbij op dat de NS 2300 abonnementen eenzijdig opgezegd heeft. Die gezinnen zijn ook meer met de auto gegaan.
Maar als het personeel fraudeert, dan is het wel erg onbeschoft om de reiziger als fraudeur uit te maken 🙁
Weten ze deze (alternatieve) feiten ook bij de (alternatieve) media? Slecht nieuws over spoorwereld is goed nieuws. Zie Fyra.
De klantenservice bij NS International is in ieder geval geïmplodeerd: wachttijden voor gtbv-claims zijn opgelopen naar 7 tot 9 maanden. Daar moet je uiteraard zelf achter komen door navraag te doen bij de klantenservice. @Treinreiziger.nl: ook een idee voor een artikel?
Wat heeft dit hiermee te maken?
De klantenservice bij NS International is in ieder geval geïmplodeerd: wachttijden voor gtbv-claims zijn opgelopen naar 7 tot 9 maanden. Daar moet je uiteraard zelf achter komen door navraag te doen bij de klantenservice. @Treinreiziger.nl: ook een idee voor een artikel?
Volgens de informatie waarover ik beschik, worden er al maanden helemaal geen claims meer uitbetaald. Zelfs niet wanneer deze al gehonoreerd zijn.
Wat ik hierover vernam, maar niet kan verifiëren, is dat er sprake is van grootschalige fraude door mensen van de klantenservice (extern). (oud-)Medewerkers dienden thuis op grote schaal verzonnen claims in via het claimformulier op de website van NS. Vervolgens logden ze in op hun account om die claims goed te keuren en dan incasseerden ze het geld. Pas toen tegen de zomer duidelijk werd dat het bedrag wat NS hiervoor begroot had al op was, werd men er wakker. Men dacht het lek gedicht te hebben, maar dat bleek niet het geval. Inmiddels zitten ze met honderdduizenden claims, waarvan NS niet na kan gaan welke terecht en welke onterecht zijn gehonoreerd. Het zou gaan om een schadepost van bijna 20 miljoen euro. Sinds er niet meer uitbetaald wordt, zou er sprake zijn van een opvallende leegloop bij de betreffende afdelingen.
Ik ben benieuwd of het jaarverslag enige duidelijkheid biedt over wat er aan de hand is.
Waar heb je gehoord over de fraude binnen de afdeling klantenservice? Als dat echt zo zou zijn, dan zou dat ook niet goed zijn voor de sfeer in de afdeling klantenservice. Ik heb er zelf niets over gehoord.
NS beschikt nauwelijks over een eigen afdeling Klantenservice. Die is immers zo goed als geheel uitbesteed aan Webhelp. Webhelp is ook mijn bron.
@Annemiek: Dus iemand van Webhelp heeft je dit verteld? Erg bijzonder dat iemand je dit zomaar zou vertellen, terwijl dit eigenlijk vertrouwelijke informatie is. Voor zover ik weet is de belangrijkste oorzaak het personeelstekort icm. een groot aantal aanvragen in zomer 2022.
Voor binnenland is inderdaad een deel uitbesteed aan Webhelp. Dit geldt ook voor internationaal, maar daar wordt het overgrote deel van de vragen beantwoord door de eigen klantenservice. NS heeft wel degelijk een eigen klantenservice.
@Mattheas. Het gaat niet om ‘zomaar iemand’ bij Webhelp en ook niet om iemand die het ‘zomaar’ aan mij heeft verteld. Overigens wordt er niets over gemeld in het jaarverslag.
@Annemiek: Wat is het dan wel? Nu klinkt het vooral als een verhaal dat u aan het ophangen bent om NS in een kwaad daglicht te stellen.
Heb al een hele lange tijd deze claims niet meer ingevuld. Ik weet dat dit nog bestaat, maar dat ook de uitbetaling van deze claims alsmede de fraude rond GTBV deze schadevervoeding heeft genekt is was mij onbekend.
Vroeger moest je je kaartje altijd meesturen, maar nu heeft de NS zelf alle reisinfo van het in- en uitchecken. In pricipe zou de NS zelf moeten kijken op basis van de incheck en uitcheckstation of de reiziger onderweg met een vertraging of opstopping te maken heeft. Je zou toch zeggen dat de NS nu over alle data beschikking heeft, dus claims ook makkelijker kan controleren.
En het bewijs dat ze weten waar ik heb gereisd ligt in het onderstaande.
In een korte periode dat ik veel op een andere plaats verbleef dan de plek waar ik woonde (in aanloop naar een verhuizing) en dus ook mijn VDK abo was geregistreerd reisde ik veel op een traject op mijn verblijfsadres en kreeg een excuusmail dat op dat traject onlangs veel problemen waren geweest. Dus de NS weet dus dondersgoed dat ik op mijn destijds zijnde verblijfsadres regelmatig een bepaalde kortere treinrit heb gemaakt (totaal ongerelateerd aan de destijds geldende woonadres).
Dus de NS weet dus dondersgoed welke ritten ik heb gemaakt. Ook weet de NS welke treinen eruit zijn gevallen en waar er storingen waren. En nu kunnen ze met alle info, die ze hebben GBTV niet controleren. Het zou juist makkelijker moeten zijn om bij een claim deze databases te combineren. Je kunt bij het aanvragen van een claim bij de voorwaarden zetten dat je reisinfo gecombineerd wordt met de uitval database.
Nu breekt echt mijn klomp.
Volgens de afgesproken regeling hoeft NS alleen te vergoeden als de klant daar expliciet om vraagt. Als de klant geen verzoek indient is NS niet verplicht iets uit te betalen..
@Realisme graag.
Dat er niet uitbetaald wordt als je niets aanvraagt is nogal wiedes en daar gaat het ook niet om.
Waarom de puinhoop bij het regelen en het uitbetalen bij GTBV en de grote hoeveelheid fraude gevallen? Met alle info die ze hebben moeten ze toch de legitimiteit van een claim snel achterhalen.
Zelfs als je wel vraagt om een vergoeding wijst de NS deze af. Ik adviseer je om je klacht bij de geschillencommissie neer te leggen. De NS heeft een vergelijkbare zaak al verloren. Zaak 4888/9266
Verklaard wel waarom de NS mijn claims categorisch afwijst. Ik ben bezig met een zaak bij de geschillencommissie. Leuke extra informatie 🙂
Dat is me nogal een beschuldiging zeg. Heeft u hiervoor bewijzen of is het borrelpraat.
Ik had een paar maanden geleden nergens last van, binnen 2 weken stond het geld op mijn rekening. Of ik had geluk, of het wordt door sommigen hier een beetje opgeklopt, dat is niet te controleren.
Als je een standaard claim hebt, zoals geld terug bij vertraging, dan is dat inderdaad binnen een paar weken opgelost. Annemiek heeft het volgens mij over de grotere claims, bijvoorbeeld wanneer je ergens gestrand bent of wanneer je een taxi hebt moeten nemen.
In 2022 was er nog een bijna een miljard aan corona subsidie. De problemen komen dit jaar nu de subsidie ophoudt en de feest-CAO betaald moet worden.
@Otto. Ja, zoiets schreef ik ook. Als de winst over 2022 nihil zou zijn, dan draait NS over 2023 bijna 800 miljoen verlies. Ik ben benieuwd wat er zo dadelijk komt en of er nog trucs zijn uitgehaald om het mooier te presenteren dan het is.
Ik lees nu net op de sites van de regionale dagbladen dat NS in gesprek is met het ministerie over de financiële situatie voor de komende jaren en aandringt op verlengde coronasteun omdat er 20% minder reizigers zijn. Blijvende verliezen de komende jaren zijn volgens NS geen optie omdat dan de schuldenlast onhoudbaar wordt.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen zal wel een oplossing vinden. Hoewel NS in principe zichzelf financieel moet kunnen redden zullen ze NS waarschijnlijk bijspringen.
De NS heeft toch een maatschappelijke functie. De enorme hoeveelheid reizigers kunnen simpelweg niet allemaal via de weg vervoerd worden. Dan slibt het dicht. Daarom kunnen de staatsspoorbedrijven niet geheel commercieel zijn. Het werkt gewoon niet. Want reizigers vervoeren is het belangrijkste. Al kan dat niet altijd rendabel.
En de OV is al behoorlijk uitgekleed. Vooral buiten de Randstad. Zie Noord Nederland, Achterhoek.
NS rapporteert inmiddels een onderliggend operationeel verlies van 304 miljoen. Dat betekent dat NS keihard op een faillissement afstevent.
Nu de NS gesloopt is is nu de beurt aan de regiovervoerders. Helaas heb ik 0,0 aanleg om te leren rijden, want de enige oplossing die nu nog rest is een rijbewijs halen en een tweedehands auto kopen en mee te gaan in het verder verstoppen van de wegen. Zie bijv. hoe in diverse vervoersregio’s het regionale OV volledig wordt uitgekleed in het kader van tegenvallende vraag en bezuinigingsbeleid. En nu nog de stakingen, die hetgeen wat er nog is verder sloopt. Eind van dit jaar is het de beurt aan mijn regio aan een nieuwe concessie en ik hou mijn hart vast, omdat ik een geen keuze reiziger ben. Wellicht toch maar naar de gemeente om een deeltaxi aan te vragen.
Inmiddels heb ik de jaarcijfers doorgenomen en lijkt de boel enigszins mee te vallen, maar dan nog zie ik niet in hoe dit ooit weer winstgevend te krijgen is. Zeker niet op de koers die NS zelf beschrijft in het jaarverslag. Wil je dat er een gezond bedrijf ontstaat, dan moeten er harde keuzes worden gemaakt. Het lijkt er echter op dat NS nog minder efficiënt (vooral de werkdruk willen ze omlaag hebben) wil gaan werken. Op vrijwel geen enkel aandachtspunt scoren ze goed. Ik zie geen aanknopingspunten die erg geruststellend zijn voor de financiële toekomst. NS lijkt vooral te hopen dat de reizigers als vanzelf weer terugkomen.
Reizigers komen niet automatisch terug en zeker niet met de slecht nieuwsshow van het laastst jaar. Vervoersbeleid is ook een politieke keus. Heb liever dat ze gewoon zeggen OV is te duur en daarom promoten we de auto dan het gehuichel van het OV als klimaatalternatief, maar er wel structureel veel te weinig geld voor uittrekken, terwijl er miljarden worden uitgetrokken voor ander qua werkzaamheid zeer twijfelachtig klimaat en milieubeleid. Val me overigens ook op hoe leeg dat het stads en streekvervoer is.
Een ander aspect is dat ik merk dat ik post-Corona niet meer tegen drukte kan, dus dan ga ik dat ook mijden. Ook dit zorgt ervoor dat je al geen uitjes doet naar drukke plekken of geen drukke treinen wil. Ik denk niet dat ik de enige ben met de neveneffecten van de Coronatijd.
In 2019 waren voldoende treinreizigers. Dat was een topjaar.
Daarna kwam coronacrisis, personeelstekort en de oorlog in Oekraïne. Al die maatschappelijke ontwikkelingen zie je bij de grootste vervoerder van Nederland terug. NS is een afspiegeling van de maatschappij.
Je presenteert NS als een symptoom. Maar je moet oorzaak en gevolg in de goede volgorde plaatsen. De oorzaken hakken bij NS flink in. Dat er minder reizigers zijn ligt niet specifiek aan NS. Het levensonderhoud is duurder geworden door hoge energieprijzen, inflatie en duurdere boodschappen. Mede door een Russische dictactor die ook profiteert van de onvrede in de Nederlandse samenleving. Sommigen zijn vatbaar voor de onvrede.
Het aantal treinreizigers fluctueert. Dat is niet alleen een euvel bij NS. Winkels, bioscopen e.a. die minder bezoekers heeft.
Hier idem. Helemaal mee eens. Je wordt de auto zo wel in gedwongen en laat ik nou net geen rijbewijs hebben en voor autorijden ook helemaal niet geschikt zijn. Ik zie het somber in voor het openbaar vervoer, er zullen veel mensen met vervoersarmoede zijn in de toekomst.omdat men het geld er gewoon niet aan wil besteden. Geen vraag en lege bussen? Logisch! De aansluitingen zijn slecht, frequentie laag, avond en weekend nauwelijks een bus, en tarieven hoog. Dan blijven mensen ook wel weg! Dat is niet gek toch, als je andere opties hebt!
@ Annemiek
Overdrijven is ook een vak.. eerst kom je met een niet te bewijzen fraude op te kop van een zogenoemd werknemer van Webhelp. En nu zeggen dat het operationeel verlies 304 miljoen is.
Vanuit her AD:
“Mede door het lagere aantal reizigers eindigde NS vorig jaar met een verlies van 304 miljoen euro. Mede doordat de overheid NS echter 274 miljoen euro beschikbaar stelde, bleef het daadwerkelijke verlies beperkt tot 16 miljoen euro.”
Dat zijn alweer 2 reacties van jou op deze site in één dag die kant nog wal slaan. Check aub eerst de feiten in plaats van “bronnen” meteen doorspelen zonder te checken of dit überhaupt écht waar is. En de verliezen van NS uit zijn verband trekken terwijl dit uiteindelijk veel minder blijkt te zijn.
Je zou eventueel ook wat respect kunnen tonen voor de manier waarop men juist alles in goeie banen probeert te leiden. Ja er zijn fouten keuzes gemaakt, maar men trekt wel het boetekleed aan en wil naar voren kijken. Dát is ook ondernemen.. maar aan uw reacties hier vaak te lezen komt dat niet in uw boekje voor. Nee alleen maar zeiken hoe slecht ze het wel niet doen en de privaat vervoerders de hemel in prijzen. Meijt wake up, als je eens wist hoe het er daar aan toe gaat, mag je in je handjes wrijven met de Staatsspoorwegen 😉
Prettige donderdag verder nog, en neem eens wat minder azijn. ✌🏼
Pardon? NS rapporteert op haar website zelf een ‘onderliggend operationeel verlies van 304 miljoen’. Kijk maar op nsjaarverslag.nl en dan even naar beneden scrollen. Daar publiceert NS exact wat ik zeg. Ik zie je excuses graag tegemoet.
@ Annemiek
Excuus voor wat? Ik heb U nog niet zien ingaan op de uit de lucht gegrepen “fraude” en zo lees ik wel meer kul wat U soms schrijft. Inmiddels spreek jij jezelf zelfs tegen, ik citeer: “Inmiddels heb ik de jaarcijfers doorgenomen en lijkt de boel enigszins mee te vallen”. Als ik alles moet geloven wat ik hier aan reacties van de toetsenbordridders lees is de Staatsspoorwegen al 50x failliet verklaart en hebben ze al 51x een doorstart gemaakt.
Ik ben blij dat U dat nu ook zelf erkent dat uw verhaal niet klopt, mede door het uitblijven van een inhoudelijke fatsoenlijk reactie. Uw excuses heeft hierdoor een vertraging opgelopen van +365 dagen. En zal daardoor ook niet op komen dagen 🙂
Tip van de dag, koop wat minder azijn in, en geniet van uw dag. 🙂
@B. Die 300 miljoen operationeel verlies is gewoon exact hoe de situatie is. De opbrengsten van de activiteiten van NS dekken ongeveer 90% van de kosten die NS maakt.
Overigens liet NS eerst weten dat er een operationeel verlies was van 300 miljoen. Daarop reageerde ik. De jaarcijfers waren toen nog niet beschikbaar. Na het kort bestuderen van de jaarcijfers viel de situatie mij enigszins mee. Daarmee bedoel ik dat de cijfers nu niet voor een acuut probleem zullen zorgen. Voor de nabije toekomst is het natuurlijk een gigantisch probleem. En dat erkent NS zelf ook, want ze bedelen inmiddels om extra staatssteun gezien de onhoudbare financiële situatie.
In de macrocijfers is niets terug te vinden dat vrolijk stemt. Je kunt mij er wel van beschuldigen azijn te drinken, maar NS is zelf de brenger van het slechte nieuws. Er is letterlijk niets dat zodanig houvast biedt dat je kunt verwachten dat de cijfers over 2023 beter zullen zijn. Sterker nog, dat is gewoonweg onmogelijk.
300 miljoen operationeel verlies ondanks bijna een miljard corona subsidie is natuurlijk rampzalig te meer daar dit jaar ook nog de enorme loonsverhoging betaald moet worden. Op deze manier stevent NS dit jaar af op meer dan een miljard verlies en daarmee op een faillissement. Ik ben blij dat ik niet in de schoenen van Koolmees sta.
Als NS failliet kon gaan waren ze dat natuurlijk al geweest. Evenals de wat grotere banken is NS te groot om zomaar failliet te laten gaan, hoe graag sommige zeurpieten hier dat ook zouden willen.
Wordt wakker en kijk hoeveel mensen iedere dag weer gebruik maken van de trein. Denk je nu echt dat de overheid NS failliet laat gaan?
Stel dat dat gebeurt, alle treinen aan de kant, duizenden werknemers werkloos, winkeltjes zonder klanten, bussen met veel minder reizigers…
Dan gaat de economie pas écht een klap krijgen.
Dus liever gewoon ophouden over dat gezeur dat NS afstevent op faillisement en beter je tijd steken in een oplossing, of toch minstens een realistisch toekomstbeeld schetsen
Er is in 2022 operationeel 300 miljoen verlies geleden. NS rapporteert dat de kosten voor energie explosief stijgen, dat de personeelskosten enorm stijgen, dat het minder efficiënt gaat werken, dat de vervoersvraag brstendig 20% lager ligt dan in 2019 en er geen verbetering aan zit te komen, dat de staatssteun in 2023 maar 40 miljoen zal bedragen, dat de opbrengsten uit het studentereisproduct gelijk zullen blijven etc. etc. Geen enkel aanknopingspunt om te verwachten dat de cijfers in 2023 beter zullen zijn. Heel veel aanknopingspunten om te verwachten dat het verlies toeneemt.
Een faillissement van NS hoeft helemaal niet zo dramatisch. De dienstverlening kan middels nationalisatie gewoon doorgaan en naar verloop van tijd komt er dan via aanbesteding gewoon een ander naampje op de treinen.
De schuld bij NS is opgelopen tot bijna 2 miljard euro en omdat de verliezen ook komende jaren aanhouden zal dat nog verder stijgen. Dat wordt wel een probleem en als NS niet failliet gaat zal er wel een flinke herstructurering moeten komen. NS is in discussie over de nieuwe concessie in 2925, wellicht worden de eisen nog verder verlaagd en/of wordt het HRN verder ingekrompen.
Als je de ambities van het HRN naar beneden bijsteld werk je als overheid verder mee aan de teloorgang van het OV, terwijl in de jaren ’10 werd geroepen dat we vaker de trein moesten nemen om zo het klimaat te sparen en alles gedaan om de trein te promoten. Of dit een werkend concept is, is twijfelachtig en ook heeft telewerken/leren de grootste concurrent voor zowel de auto als het OV geworden. En ook de e-fiets heeft een grote invloed op het stad en streek vervoer. En ook de Coronaperiode heeft een flinke invloed gehad op het OV en ook mede voor gezorgd dat er veel minder geworven is om de vergrijzing op te lossen.
Verder denk ik dat je met een flinke herstructurering niet komt. De overheid moet zelf een duidelijk visie op vervoer komen en met het gebrek eraan blijf je met niets komen en dus ook geen beeld waar de vervoersbedrijven zich op kunnen richten.
Kiezen we dat het OV als auto vervanger voor het verbeteren van het klimaat of kiezen we ervoor dat het OV als een sociale nutsvoorziening voor diegene, die niet over een ander vervoersmiddel beschikken. En uit deze keus vloeit beleid uit en hoe de NS en andere vervoersbedrijven aangestuurd worden. Nu het steeds duidelijker dat zowel de NS en het regionale vervoer in een raptempo in elkaar duikelen is regie en visie van de overheid meer dan nodig en dan kunnen de OV bedrijven zich hier ook op richten met de bijbehorende reizigersaantallen en reisaanbod.
Wat mij betreft ligt de bal bij de overheid / overheden en niet bij de vervoersbedrijven.
@baardstaart
Buiten de Randstad heeft het busvervoer nog een marktaandeel van 2%. Dan kun je niet meer spreken van een belangrijke maatschappelijke functie.
@Opa Ties
Die maatschappelijke functie is er wel degelijk, alleen als je niets of weinig aanbiedt gaan mensen andere wegen zoeken om zich te vervoeren. Veelal de noodzakelijk aanschaf van een goedkope auto en/of het behalen van het rijbewijs. Vicieuze cirkel. Degenen die overblijven, die 2%, worden de dupe. Voor hen is ov nog altijd een belangrijke maatschappelijke functie.
Gewoon 29 Euro per maand OV, bus en treinticket en 0,032% inkomstenbelasting verhoging en 0,15 E fossiele brandstof klimaatcatastrofe heffing per liter fossiele brandstofheffing invoeren.
Alle mensen hebben dan voor minder dan 1E vervoersmobiliteit.
Dan kunnen autobezitters kiezen om dagelijks veel geld uit te geven voor het aanhouden van een auto een minimaal 8 – voud van het ticket 232 E en bijkomende kosten brandstof, parkeergeld, snelheids- en parkeerverbodboetes.
men hoeft dan minder te gaan werken en kan dan gedurend de werkzame leeftijd (18 – 62 jaar) ook genieten d.w.z. het niet hollen, stressen naar wat? Nog meer overconsumptie van materiele goederen.
Er is nu een personeelstekort en treinen zijn te vol. Hoe zou dat zijn bij een abonnement van 29 euro per maand? Hoeveel treinen, personeel en nieuwe infrastructuur heb je dan nodig om iedereen te vervoeren?
Er zullen slecht een kleine 5% overstappen op het OV en auto laten staan, verkopen. En andere vervoermiddelen kiezen.
Het gaat ook om lege bussen met gewone mensen in hun omgeving met minder dan 1 E per dag te kunnen/laten vervoeren!
De werk/aanvangstijsentijden kunnen aangepast worden, de vrijere werknemer, Student, scholier!
Het gaat om het mensenrecht van vervoersmobiliteit ipv exclusion!
Je wilt/moet van A naar B.
Velen hebben een vaste vervoersroutine.
Ik bijv. Reis dagelijks of naar Frankfurt, Berlijn, Praag, Salzburg, Zwitserse en Italiaanse Alpen en naar Brussel om koffie te drinken.
Kwestie van prioriteiten stellen en niet gedwee de massa, reclame, consumptieslavernij volgen!
zie Luxemburg; Oostenrijk, binnenkort Duitsland; Tjechie.
Er moet alleen politieke wil zijn voor vervoersmobiliteit voor iedereen!