fbpx

Langste werktrein van Europa vernieuwt spoor Bodegraven

De komende dagen werkt de langste werktrein in Europa in Nederland. De 1,2 kilometer lange werktrein vernieuwd de balast, maar ook de ondergrond. Daarnaast stabilisiert de trein het spoor. Vanwege de werkzaamheden rijden er tot en met zondag geen treinen maar bussen van en naar Bodegraven.

  • Alles over de werktrein is te zien in de vidoe bij dit bericht

Met de werkzaamheden wil ProRail de zachte veengrond verstevigen. Het is voor het eerst dat deze speciale Oostenrijkse werktrein van Swietelsky wordt ingehuurd. Andere spoorbeheerders in Europa gingen ProRail voor.

De trein graaft de grond onder de sporen tot 6 meter diep af. De balast en grond worden direct in de trein recycled. Balast die niet goed genoeg meer is wordt gebruikt voor een extra onderlaag. Voordat de vernieuwde balast wordt teruggeplaatst, worden de stenen eerst gereinigd. In totaal zal de trein over een lengte van 1.000 meter de ondergrond vernieuwen.

ProRail verwacht veel belangstelling voor de werktrein en heeft daarom een tribune naast het spoor geplaatst. Deze tribune is toegankelijk op vrijdag (21 oktober) van 9 tot 16:00 uur. De publiekstribune is te vinden ter hoogrte van de nieuwbouwwijk Weideveld. De machine start overigens al vanavond met haar werkzaamheden.

Overigens wordt niet alleen de ondergrond vernieuwd. Tegelijkertijd werkt ProRail op station Bodegraven. Het spoor en de wissels op het station en de overweg Oud Bodegraafseweg worden compleet vernieuwd. Het station én de overweg zijn daarom tijdens de herfstvakantie afgesloten. 

Op de foto zijn twee delen van de werktrein te zien. De trein is hier nog niet op maximale lengte.