fbpx
Foto: Shutterstock

Treinuitval en volle treinen door herfstweer

De Nederlandse Spoorwegen kunnen woensdag, net als de afgelopen dagen, niet alle treinen laten rijden door een materieeltekort. Door gladde sporen raken de wielen beschadigd, waardoor er treinen uit de running genomen moeten worden.

Tussen Den Haag en Utrecht en tussen Schiphol en Nijmegen rijden vandaag gedurende de hele dag minder intercity´s. In plaats van ieder kwartier vertrekt op deze lijnen ieder halfuur een trein. Verwachte vertraging: een kwartier per rit. Ook moet er soms extra worden overgestapt. Daarnaast kunnen de overige treinen op die trajecten voller zijn.

Treinrails worden in de herfst sneller glad. Door boosdoeners als regen en bladmoes slippen de wielen van treinen wanneer ze remmen meer en dat zorgt voor schade. NS heeft in diverse werkplaatsen extra personeel ingezet om de wielen weer rond te slijpen. 

Het is deze herfst voor het eerst dat er structureel bepaalde intercity´s uit de dienstregeling zijn genomen. Maandag vielen alleen spits-Sprinters uit tussen Rotterdam en Gouda Goverwelle. Reizigersorganisatie Voor Beter OV heeft kritiek op NS. De organisatie wil zelfs dat staatssecretaris Dijksma ingrijpt.

"Problemen met gladde sporen tijdens de herfstperiode zijn een normale zaak, waar een serieus te nemen spoorbedrijf dus tegen opgewassen moet zijn. Dit is een rechtstreeks gevolg van het overhevelen van meer dan honderd rijtuigen naar de treindienst op de HSL ter vervanging van het mislukte Fyra-project, van de voortijdige afvoer van prima treinen van het type Materieel-64 en van de te late bestelling van nieuwe treinen. Allemaal beleidskeuzes van de NS, gedaan nadat het bedrijf ten tijde van het Fyra-fiasco beterschap had beloofd," stelt Rikus Spithorst van de vereniging in een reactie.

De organisatie wijst er tevens op dat NS in het verleden ook een materieeltekort had, doordat er te weinig slijpmachines beschikbaar waren. De organisatie is nu niet te spreken dat het opnieuw fout gaat. Dat NS nu sneller moet schrappen komt niet helemaal als een verrassing. NS heeft al langere tijd een tekort aan treinen, waardoor het bedrijf kwetsbaarder is voor incidenten als deze. Overigens is NS niet het enige bedrijf dat last heeft van materieelproblemen. Ook bij Connexxion hebben er deze week geregeld minder treinen gereden tussen Amersfoort en Barneveld Zuid.

In 2002 had NS zeer grote problemen tijdens de herfst. Toen moesten er langere tijd meerdere treinseries geschrapt worden. De jaren daarna waren er ook zo nu en dan problemen, maar veel minder ernstig dan in 2002.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *