fbpx

Tweede Kamer wil voor juni 2015 oplossing geluidsoverlast HSL

04 nov 2014 17:16

De Tweede Kamer wil dat er voor juni volgend jaar een oplossing op tafel ligt voor de geluidsoverlast van de hogesnelheidslijn in Lansingerland ten noorden van Rotterdam. Het kabinet moet daarover overleggen met de gemeente en omwonenden.

De hele Kamer schaarde zich dinsdag achter een voorstel daartoe van de regeringspartijen VVD en PvdA. Volgens de partijen wachten de bewoners in Lansingerland al vijf jaar op maatregelen om de geluidsoverlast langs het tracé aan te pakken. Uit nieuwe metingen is bovendien gebleken dat de snelle treinen (Thalys en Intercity Direct) te veel herrie maken, ondanks de geluidsmaatregelen die bij de aanleg van de lijn zijn genomen.

Daarna zijn er ook nog maatregelen genomen aan het materieel van Intercity Direct. Maar bij 633 woningen in 10 gemeenten blijft het treinverkeer voor meer lawaai zorgen dan is afgesproken. Mansveld beloofde in september zich aan de grenswaarde van het HSL-besluit te houden (57 dB), "mits doelmatig´´. Het is volgens haar niet mogelijk om overal aan de voorkeurswaarde te voldoen zonder enorme investeringen. 

"Doelmatigheid is een realiteit voor mij, en ik vraag mij af of 200 miljoen euro doelmatig is. Ik wil de overlast per gemeente in kaart brengen. We gaan op een zorgvuldige manier te werk, maar ik durf nu al te voorspellen dat niet iedereen tevreden gaat worden", zei Mansveld in september tegen de Kamerleden. De staatssecretaris stelde toen ook dat de overlast mee valt, omdat nu nog veel minder treinen rijden. Ook rijden de treinen zachter. Volgens Mansveld rijdt ook de Thalys rond gemeenten als Lansingerland nog niet sneller dan 200 kilometer per uur. 

(c) ANP / Treinreiziger.nl