Arriva wil drielandentrein per december: testritten in volle gang
04 okt 2018 11:32
Arriva streeft er nog steeds naar om de drielandentrein Aken – Heerlen – Maastricht – Luik per 9 december 2018 te doen laten starten. Of dat lukt is nog onduidelijk. De FLIRT-treinstellen zijn op dit moment nog niet in België en Duitsland toegelaten.
Wel is de vervoerder op dit moment druk bezig met de toelatingsprocedure. Zo worden er momenteel testritten in België uitgevoerd. Arriva benadrukt hard aan de nieuwe verbinding te werken. Mocht het desondanks toch niet lukken om de nieuwe lijn per 9 december te starten, dan blijven de huidige grensoverschrijdende treinen bestaan. De bedoeling is dat de drielandentrein elk uur gaat rijden.
Voor de verbinding heeft Arriva acht speciale FLIRT-treinstellen bij Stadler gekocht, zodat de treinen zowel onder de Nederlandse, als Duitse, als Belgische bovenleidingsspanning kunnen rijden. In de toekomst is het de bedoeling dat de trein vaker gaat rijden. Arriva heeft de drielandentrein beloofd in haar bod bij de OV-concessie Limburg. De vervoerder benadrukt dat de nieuwe lijn in samenwerking met NS, NMBS en DB wordt gerealiseerd.
Ik hoop dat deze drielandentrein, die twee HST-stations verbindt (Aachen Hbf en Liège-Guillemins) voldoende vroeg en voldoende laat in de avond/nacht doorrijdt, zodat reizigers uit Zuid-Limburg goede aansluitingen krijgen met de eerste en late Thalys’sen/ICE’s richting Brussel-Parijs-Londen-Frankfurt-Berlijn.
Momenteel zijn de vroege en late aansluitingen van en naar Zuid-Limburg in Aken en Luik mijns inziens onvoldoende voor de wat langere treinreizen door Europa.
Is nu inderdaad nog een euvel. Vanuit Luik geeft de boemel die er nu rijdt om 23:00 al de brui eraan, om over Herzogenrath – Heerlen maar te zwijgen.
Volgende knelpunt is de grenstoeslag die spoorbedrijven nog hanteren, voor mij al local is het praktischer om een kromme overstap in Heerlen of Maastricht over te slaan en keurig 1 station na de grens op te stappen. Treinkaartje voor dat stukje kan zomaar dubbel zo duur zijn door de toeslag.
De NMBS ziet Maastricht, -Randwyck en Eijsden als Belgische stations, en het Belgische tarief is er dan ook op geldig. Als je een kaartje uit de NMBS-automaat haalt, kun je zo een stuk goedkoper uit zijn dan wanneer je datzelfde kaartje bij NS koopt. Voor jongeren onder de 26 is er zelfs een speciale Maastrichtse Go-Pass 1, waarmee je voor €7,50 vanaf Maastricht naar eender welk Belgisch station reist.
Niet helemaal waar. De NMBS hanteert inderdaad een speciaal tarief voor de lijn naar Maastricht, maar dat is niet helemaal hetzelfde als Belgische stations. Een kaartje naar Eijsden en Maastricht is bijvoorbeeld dezelfde prijs, en daar zit wel degelijk de grenstoeslag in. Die NMBS biljetten naar Maastricht zijn ook wel degelijk (iets) duurder dan de Binnenlandse biljetten van de NMBS. Wat ze vooral mogelijk maken is om geïntegreerd vanaf de grens het spotgoedkope Belgische aanbod te gebruiken, zonder daarvoor de truuk van het splitsen van je biljet te Visé uit te halen. De gewone Go Pass (effectief 5,10 per enkele reis voor onze jonge medemens) en de gewone Rail Pass (effectief 7,70 per enkele reis voor iedereen) zijn ook niet geldig tot Maastricht. Het kopen van een Belgisch binnenlands biljet tot Visé en een internationaal Biljet naar verder in Nederland levert vaak dezelfde of soms zelfs goedkopere tickets op dan die speciale NMBS biljetten naar Maastricht, alleen dan heb je de moeite van twee biljetten. Dat speciale aanbod naar Maastricht op de Belgische automaten is dus meer een soort binnenlands aanbod met automatisch toegevoegde grenstoeslag, maar als gezegd, de reguliere Go pass en Rail pass zijn dus niet geldig, alleen het speciale aanbod naar Maastricht. Geen echte Belgische stations dus.
Eijsden behoort bij de NMBS inderdaad tot zone Maastricht, een kaartje naar Eijsden is dus inderdaad even duur als naar Maastricht (Randwyck). De Rail Pass is inderdaad ook niet geldig van/naar Maastricht, maar de Go Pass 1 wel. Die is ook gewoon te koop in de kaartjesautomaten van de NMBS in Maastricht. Voor wat betreft de grenstoeslag: ongetwijfeld zal er iets van toeslag in de prijs zijn verwerkt, maar of dat echt noemenswaardig is, is de vraag. In de kaartjesautomaat van de NMBS kost een enkeltje Maastricht – Wezet (Visé) €4,10 terwijl NS hier een euro meer voor vraagt.
Zou eerder tijd worden dat Europa eens in alle landen dezelfde spanning gaat hanteren, zodat je van dit soort meer-systeemtreinen af bent.
Alles moet Europees worden opgelost, maar op spoorgebied is het nog altijd ieder (land) voor zich en God voor ons allen.
Moet Nederland dan waarschijnlijk een nieuwe vierpsorige Schipholtunnel bouwen, en nog tal van andere viaducten verhogen cq. verdiepen. Oplossingen zijn fijn, maar de intelligentie is dat elke oplossing op het juiste schaalniveau wordt opgepakt. Alleen al bedrijven besluiten na een centralisatieslag weer sommige decentraal te organiseren.
Dat gaat alleen niet gebeuren. Stel dat op Europees niveau wordt vastgelegd dat alles 25 kV AC moet zijn, dan moet 95% van het Nederlandse spoor op de schop, moeten 95% van de treinen aangepast/vervangen worden, terwijl maar een fractie van die treinen de grens over gaat.
Standaardisatie is goed, maar soms kan het gewoonweg niet.
ERTMS in alle treinen en spoor zal al een heel stuk schelen.
En ook een heel stuk goedkoper dan in heel Nederland 25kv toepassen.
ProRail denkt erover na om dezelfde spanning als België in te voeren.
Dat is een mooie spanning voor Nederlandse treinen en hij is goed toe te passen binnen onze infrastructuur. U wordt op uw wenken bediend!
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/06/27/mogelijke-transitie-naar-3kv-kost-bijna-2-miljard/
2 miljard, dat is net de besparing aan niet opgeheven dividendbelasting. Per jaar, dus ieder jaar kun je zoiets plannen.
In Weener en Leer (Ost-Friesland) heeft Arriva in- en uitcheck zuilen. In Weener heb ik op za 06-10-2018 heb ik met mijn OV-chipkaart uitgecheckt. Terug weg daat ingecheckt. Volgens ROVER Limburg komen in Herzogenrath, Aachen West en Aachen Hbf ook in-en uitcheck zuilen.