Consumentenorganisaties kritisch op NS Flex
20 feb 2018 8:04
NS wil in de loop van 2018 NS Flex introduceren. Met NS Flex kunnen reizigers maandelijks van abonnement switchen en achteraf betalen in het openbaar vervoer. Consumentenorganisaties verwelkomen weliswaar deze ontwikkeling, maar zijn kritisch op de manier waarop dit wordt ingevoerd.
Bij de huidige abonnementen geldt in de regel een minimumduur van een jaar. Bij NS Flex mag er maandelijks worden opgezegd. Daardoor krijgt de reiziger meer flexibiliteit. Daarvoor rekent NS wel een euro extra per maand. Zo kost Weekend Vrij in combinatie met NS Flex niet 33 euro per maand, maar 34 euro per maand. Consumentenorganisaties wijzen erop dat reizigers die achteraf willen betalen en niet maandelijks switchen straks 12 euro per jaar extra gaan betalen. De consumentenorganisaties vinden dat onzuiver. “U zou de extra kosten dan moeten verbinden aan een abonnementswijziging,” schrijft Rover-voorzitter Arriën Kruyt namens de consumentenorganisaties van het Locov.
Weekend Vrij zonder dalurenkorting
NS wil de introductie van NS Flex ook aangrijpen om aantal nieuwe abonnementen introduceren, zoals bijvoorbeeld Weekend Vrij zonder dalurenkorting doordeweeks. Dat zou 31 euro per maand moeten gaan kosten. Reizigersorganisaties zijn daar niet enthousiast over. “Deze abonnementsvariant geeft echter minder kortingsmogelijkheden dan Weekend Vrij. Dit is verwarrend. Wij verwachten dan ook dat dit vergissingen en klachten uitlokt. Wij adviseren u af te zien van introductie van een extra abonnementsvorm die minder kortingsmogelijkheden biedt dan het overeenkomstige bestaande abonnement. Het prijsverschil met de uitgebreidere variant is vrij beperkt, zodat wij eraan twijfelen of aan deze extra variant van NS Flex Weekend Vrij werkelijk behoefte bestaat.” Een andere nieuwe abonnementsvorm is Dal Voordeel Weekend, waarbij de reiziger alleen in het weekend 40% korting krijgt. Die nieuwe variant moet 2 euro per maand gaan kosten.
Voordeelurenkaart
De consumentenorganisaties wijzen er verder op dat de bijna 900.000 reizigers met een Voordeelurenabonnement straks niet kunnen overstappen op achteraf betalen. “De mogelijkheid bij NS Flex om abonnementen per maand te kunnen wijzigen of stopzetten past weliswaar niet bij het Voordeelurenabonnement, maar wij zien niet in waarom de specifieke voorwaarden van het Voordeelurenabonnement (niet nieuw verkrijgbaar, geen maandelijkse mutaties mogelijk) onverenigbaar zijn met achteraf betalen,” schrijft Kruyt.
Regionale abonnementen
In het Nationaal OV Beraad (NOVB) is in 2015 de Visie OV Betalen vastgesteld. De consumentenorganisaties vinden het voorstel van NS echter niet in lijn met deze visie. Dit omdat NS Flex bijvoorbeeld niet te combineren is met een abonnement voor bus, tram of metro. “Er zijn heel wat reizigers die gebruik maken van regionale abonnementen en ook regelmatig met NS reizen. Deze reizigers moeten ervoor oppassen dat zij niet voor NS Flex kiezen, tenzij zij voortaan met aparte OV-chipkaarten voor bus/tram/metro en trein willen gaan reizen. ”
Introductie NS Flex
De consumentenorganisaties vinden dat NS eerst tegemoet moet komen aan de belangrijkste bezwaren. Doet het spoorbedrijf dat niet, dan geven de organisaties een negatief advies op de introductie van NS Flex. NS Flex wordt sinds november al getest door een kleine groep bestaande klanten. In de eerste helft van dit jaar wordt de testgroep uitgebreid. Halverwege 2018 moet NS Flex beschikbaar worden voor iedereen.
Ik ben voorstander om alle abonnementen af te schaffen en tijdens het reizen korting en maximumbedragen (caps) te berekenen. Dit wordt al gebruikt in verschillende landen en steden en heeft als voordeel nog flexibeler te zijn omdat er gekeken kan worden naar het eerste reismoment en de reiziger niet van te voren hoeft in te schatten hoeveel hij/zij met de trein gaat reizen vanaf dat moment.
Je gebruikt je ov-chipkaart dan gewoon met in en uit checken maar zodra je meer dan 20 euro gereis hebt op een dag reis je automatisch de rest van de dag gratis en wordt er niks meer extra’s afschreven. Ook voor de weekenden (bijv max 40 euro in 4 weken) en maanden (max 300 in 4 weken) kent de kaart dan een limiet waarvan zodra je dat bereikt hebt de rest van de tijd gratis reist. Dit geldt dan ook voor de korting, je reist vol tarief tot een bepaald bedrag en daarna tot het maximum met een ingestelde korting, je betaald dan geen apart abonnement meer. Zo heb je nooit dat je achteraf toch beter geen abonnement had kunnen nemen of juist wel. Voor declaraties kun je dan achteraf een berekening laten doen of de geselecteerde reizen bij elkaar korting zouden krijgen.
Daarnaast lijkt is het ook heel wenselijk als ze de dalurenkorting gaan berekenen op basis van reistijd in plaats van inchecktijd. Met de uitchecklocatie is te bekijken welke trein de reiziger heeft gereisd en hoeveel tijd hij daadwerkelijk in de spits heeft gezeten en welke tijd buiten de spits. Nu moeten mensen halverwege hun reis in en uit checken met een andere ov-chipkaart en betalen reizigers die 8:50 inchecken en dan heel ver reizen het hele traject spitstarief.
Theo, een vraag. Ik heb een 1e klas voordeelurenabonnement. Maar voor mijn vrijwilligerswerk buiten mijn woonplaats reis ik 2e klas (klassewissel) en krijg die reiskosten terug. Als ik straks geen abonnement meer zou hebben, hoe ziet de incheckpaal of het poortje dan in welke klasse ik heb gereisd?
Ik vind dit voor mezelf ideaal. Ik heb nog een voordeelurenabonnement, maar op deze manier kunnen we in de vakantie een maand een weekend vrij abonnement nemen en dan allerlei uitjes gaan doen. En als die er dan ook nog (en goedkoper) is zonder doordeweekse korting, komt dat mij alleen maar beter uit.
Maar voor de andere klanten: zolang je maar kunt kiezen of je het wel of niet met NS Flex wilt.
Dit is volgens mij ook heel makkelijk op te lossen in het bestelproces (ook met weekend vrij in- of exclusief doordeweekse korting). En mijns inziens ook overzichtelijk. Gewoon een hokje plaatsen die je wel of niet kunt aanvinken bij de bestelling (wel of geen flex, wel of geen korting doordeweeks) en het bedrag wordt dan automatisch aangepast.
Het voordeel van achteraf betalen voor een abonnement zie ik niet. Het achteraf betalen van de reiskosten wel. Geen gedoe meer met het van tevoren opwaarderen en het probleem dat je net wat te weinig op je OV-Chipkaart hebt.
De treinreiziger die een beetje voordelig wil reizen en in deze wirwar van voordeelkaarten en abonnementen door de bomen het bos nog kan zien, verdient echt een onderscheiding. Het lijkt erop dat NS zoveel mogelijk verwarring wil zaaien in deze krankjorume jungle van voordeelopties.
Peter R. Helemaal gelijk aan uw kant, Het duizelt de gemiddelde reiziger van de kaart en betaalmogelijkheden, waarvan de O.V./chipkaart de duidelijkste zou mogen zijn. In en uitchecken en klaar. De verwarring wordt alsmaar groter, om van de ingewikkeldheden maar te zwijgen.
Helemaal eens met Peter R. en P. Heesakkers. En wat nog veel erger is dat NS klantenservice (als je er al doorkomt) het zelf ook niet snapt.
ik heb automatisch opladen bij mijn daluren-abo. Had op een bepaald moment onvoldoende saldo. Kreeg een aanmaning, waarop door mijn echtgenote het verschuldigde bedrag, 20 euro + 2,50 betaald werd. Desondanks was zonder enig bericht de incasso door Trans Link in handen gesteld van deurwaarder INTRUM. Extra kosten 40 euro!! Na protestbrief aan NS werd de opdracht aan de deurwaarder weer ingetrokken. Maar je staat dus wel op de rode lijst. Niet te spreken over het gemak waarmee de deurwaarder wordt ingeschakeld voor 20euro achterstand. KLANTVRIENDELIJK ??? Echt schandalig. FLEX abo zal niet anders zijn in de behandeling van de klant. Dat krijg je als je te maken hebt met een Monopolist!!
Wat een gezeik.
Eindelijk reizen zonder dat stomme saldo.