Derde en vierde Eurostar vanaf september mogelijk
04 mrt 2020 20:38
Eurostar kan vanaf september vier keer per dag gaan rijden tussen Amsterdam en Londen. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer gemeld.
Toilet
De Eurostar start op 30 april vanuit Amsterdam te rijden naar Londen. Vanuit Londen rijdt de trein al drie keer per dag naar Nederland, maar naar Londen is dat niet mogelijk door een gebrek aan mankracht bij de Koninklijke marechaussee. Dat is ook de reden waarom Eurostar de eerste periode, t/m 18 mei, Rotterdam zal overslaan.
Maar de capaciteitsproblemen bij de Koninklijke marechaussee horen binnenkort tot het verleden. Minister Van Nieuwenhuizen vertelde aan de Kamer dat zij tijdens de schorsing van het debat staatssecretaris Broekers-Knol (Buitenlandse Zaken) bij het toilet tegen kwam. “Ik heb geleerd dat je overal gelijk zaken moet doen” legde de minister aan de Tweede Kamer uit. Zodoende maakte de bewindsvrouw van de mogelijkheid gebruik om te vragen hoe het staat met de capaciteit van de Koninklijke marechaussee . “En het goede nieuws is dat het geregeld wordt. Dus dat kan ik vers van de pers melden” vertelt Van Nieuwenhuizen met een glimlach.
Inzet
De Eurostar naar Londen gaat pas rijden als er een verdrag tussen onder andere Nederland en het Verenigd Koninkrijk (VK) is ondertekend omtrent de grensbewaking. “Samen met Frankrijk, het VK en België wordt nu gezocht naar een geschikt moment voor ondertekening van de betreffende verdragen. De inzet is dat de ondertekening van de verdragen in ieder geval voor 30 april 2020 zal plaatsvinden” meldt Broekers-Knol in een brief aan de Tweede Kamer.
Meer CO2 uitstoot
Wat GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger moet Eurostar toegroeien naar een frequente treindienst zoals Thalys. Wat de politica betreft moet de Eurostar straks verschillende vluchten gaan vervangen. De minister ziet echter niets in een krimp van de luchtvaartsector. “Maar we sturen op netwerkkwaliteit. Dus de schaarse vluchten die we hebben moeten we inzetten voor plekken die nu eenmaal niet goed per trein bereikbaar zijn. Met dat aspect zijn we volop aan de slag”. Kröger benadrukte daarop dat de minister niet aan duurzaamheid bijdraagt. “Want als je een vlucht naar Londen vervangt door een vlucht naar Rio de Janeiro of Beijing ga je meer CO2-uitstoten”.
Het zal vast aan mij liggen, maar dit artikel zit vol leesfouten.
In de tweede alinea staat bijvoorbeeld vermeld: “Minister Van Nieuwenhuizen vertelde aan de Kamer tijdens de schorsing van het debat staatssecretaris Broekers-Knol (Buitenlandse Zaken) bij het toilet tegen kwam”.
Mij als lezer boeit het niet waar ze mensen ontmoet. Maar deze tekst is bovendien niet duidelijk. Jullie moeten echt beter teksten controleren en pas plaatsen als het ook fatsoenlijk leesbaar en zonder allerlei fouten zit. Ik kom maar niet door deze moeras van rare zinnen…
We zoeken uitbreiding op de redactie. Dit was misschien niet ons beste artikel na lange dag. Minister kwam zelf met de anekdote van het toilet, ik vond dat wel een grappig detail.
Zelf is je taal ook niet zo goed Reiziger 2.0, zo is het dit moeras en niet deze moeras. Daarnaast gaat het niet om leesfouten maar om schrijf- of stijlfouten. De lezer dat ben jij zelf, als jij leesfouten maakt kan de schrijver dat niet helpen. Wat betreft het wc-verhaal: zoiets anecdotisch is niet persé fout, eerder een kwestie van smaak.
Wat stelt Kröger nu eigenlijk concreet voor?
Ze wil hogere frequenties. Vluchten vervangen door treinen, en die vluchten niet vervangen door nieuwe verre vluchten.
Quote:
Wat GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger moet Eurostar toegroeien naar een frequente treindienst zoals Thalys.
Als goed is weet ze dat de Eurostar 900 zitplaatsen heeft. En Thalys TGV 377 zitplaatsen. Dus ruim 2 keer zoveel zitplaatsen voor de Eurostar.
Het is de vraag hoeveel vervoersvraag is tussen Amsterdam – Brussel met Thalys, Eurostar en Benelux trein. De belangrijkste vervoerder is SNCF die verreweg het grootste aandeel heeft in Eurostar en vooral Thalys.
Verwacht eerder dat de frequentie van de Thalys enigszins gaat afnemen. En de frequentie van de Eurostar stijgt. De frequentie van Benelux trein blijft onveranderd. Alleen kan mogelijk de bezettingsgraad van de Benelux trein lager worden als er meer Eurostar en Thalys rijden. Wel is de Eurostar en Thalys duurder en minder flexibel.
Tevens moeten ze de rijpaden van de Eurostar en Thalys inpassen. Tussen Amsterdam – Brussel is dat veel lastiger dan tussen Brussel – Lille – London St. Pancras International. Daar heeft de Eurostar veel meer ruimte dan tussen Amsterdam – Brussel met vele andere treinen tussen Amsterdam – Hoofdorp, Rotterdam C – Rotterdam Lombardijen en Antwerpen Noord – Halle.
De flessehals zal de Chunnel wel zijn. Daar moeten zoveel autotreinen doorheen en dan de Eurostar uit Parijs, Brussel, Rotterdam en de speciale zon/sneeuw bestemmingen.
Weet niet de frequentie van autotreinen Calais – Dover. Maar als de autotreinen een lagere snelheid dan de Eurostar (160 km p/u in Kanaaltunnel) is dat ook een belemmering.
De Eurostar rijdt in de tunnel ook maar 160 km/u.
Goed dat ze er zin in hebben. Naar we begrepen hebben is slechts de helft van een 16 wagons Eurostar Velaro voor Nederland.
Met vier treinen zijn dat zo’n 1600 stoelen per dag. Erg veel vluchten zullen hier nog niet mee verminderd worden. Wellicht groeit het goed en kunnen treinen in zijn geheel aan Nederland gelaten worden. Dan heb je er 3000+. Wellicht zo’n 30 kleine vliegtuigladingen. Misschien is dat straks te merken. Eerder zullen Brexit en andere malaise het aantal vluchten doen verminderen.
Ik blijf t apart vinden dat onder t mom van gebrek aan mensen bij de marechaussee zo’n dienst niet uitgevoerd kan worden. Dan neem je toch mensen aan en train je ze toch? Dat hoeft toch geen half jaar te duren…? Of mis ik wat…
Nee geen half jaar, maar paar jaar 😂 is al jaren bekend dat dit de visie van Eurostar is.
Fijn dat er een trein gaat en het vliegen willen ontmoedigen maar dan moeten de tickets niet duurder ijn als vliegtickets
Als je lang van te voren boekt, zijn de prijzen heel netjes. Net een retour vanaf Rotterdam geboekt voor EUR 80. Duurt 3uur en 29min heen en 3uur en 16min terug. Ik vraag me alleen af waarom de reis terug 13 minuten sneller is.
Ook dien je een half van te voren aanwezig te zijn ivm douanecontrole. Met een duurder kaartje is het minimaal 5min.
Strikt genomen is in de trein veel comforatabeler. Alleen heb je wel medepassagiers. Net als in het vliegtuig. En soms is dat niet zo leuk wanneer dronken lieden of luidruchtige groepen hebt.
Vluchten naar Londen vervangen door een vlucht naar Rio is niet zo zinnig want daar wordt vanaf Schiphol al op gevlogen. Het gaat erom dat veel vluchten per dag, naar Malaga, München of Londen, niets meer toevoegt. KLM/Schiphol is gebaat bij zoveel mogelijk bestemmingen, omdat dit een mooi, compleet netwerk vormt voor overstappassagiers. En daarmee voor ons Nederlanders: bijna overal kunnen komen zonder overstap. Dat maakt Nederland ook gunstig voor expats. Nu Schiphol niet kan uitbreiden (helemaal prima) is elke opgeheven vlucht naar Londen er ééntje, wat een ‘slot’ oplevert voor een geheel nieuwe bestemming.