Dienstregeling 2020: vooral rond Amersfoort meer treinen
19 aug 2019 13:34
Dit artikel is eerder gepubliceerd. Deze week werd bekend dat de capaciteit voor de dienstregeling 2020 daadwerkelijk is verdeeld.
De Nederlandse Spoorwegen wil vanaf december meer treinen laten rijden van en naar Amersfoort. Tussen Amersfoort en Utrecht komen er twee intercity’s per uur bij en is het de bedoeling dat er in de spits tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort extra treinen gaan rijden. Treinreiziger.nl heeft alle wijzigingen op een rij gezet.
Veranderingen rond Amersfoort
- De intercity’s Den Haag – Utrecht gaan overdag twee keer per uur doorrijden naar Amersfoort, in de spits zelfs naar Deventer (maar niet als de trein Amsterdam – Berlijn rijdt).
- De intercity Amsterdam – Deventer wordt in de spitsuren verkort tot Amersfoort. In Amersfoort is er aansluiting op de nieuwe trein Den Haag – Amersfoort – Deventer. In de daluren blijft de trein Amsterdam – Deventer 1x per uur rijden. Ook de trein Amsterdam – Deventer – Berlijn blijft normaal rijden (ook in de spits).
- In de ochtendspits vier extra treinen Harderwijk – Nijkerk – Amersfoort. Deze trein stopt vanwege de beperkte capaciteit niet op de overige stations. In Amersfoort is er aansluiting op de intercity’s naar Utrecht en Schiphol. In de avondspits rijden er vier extra treinen juist van Amersfoort via Nijkerk naar Harderwijk.
- De reguliere Sprinters Zwolle – Utrecht wordt door de inzet van nieuwe treinen (de Sprinter SNG) met 2 à 3 minuten versneld.
- Door de extra treinen rond Amersfoort, geeft de intercity Zwolle – Rotterdam straks geen aansluiting meer in Utrecht op de trein naar Den Haag. Volgens NS kiest echter nu al 80% van de reizigers voor de directe trein via de Hanzelijn.
Wijzigingen elders binnen Nederland
- Ook tussen Groningen – Zwolle en Leeuwarden – Meppel worden de Sprinters door de instroom van SNG-treinen versneld. De Sprinters worden tot 4 minuten sneller. De dienstregeling Leeuwarden – Meppel wijzigt bovendien met een kwartier, waardoor er in Meppel een betere aansluiting ontstaat op de trein richting de Randstad.
- In de zomer gaan er tussen Haarlem en Zandvoort zes treinen per uur rijden, waarvan twee van en naar Amsterdam.
- Waarschijnlijk gaat er 4x per dag (rond 6u, 9u, 13u en 17u) een intercity Dordrecht – Eindhoven rijden. Die verbinding is 10 minuten sneller dan de huidige verbinding met overstap. De trein gaat alleen door als de overheid geld wil bijleggen voor deze verbinding en het logistiek past.
- De Sprinter Utrecht – Almere gaat straks in beide richtingen stoppen te Utrecht Overvecht. De trein wordt ook sneller, maar de aansluiting in Hilversum op de intercity naar Amsterdam verdwijnt.
Internationale wijzigingen
- De Thalys naar Disneyland gaat op sommige dagen een uur eerder rijden, zodat de trein vlak voor opening aan komt op station Marne la Vallee. De eerste trein naar Parijs Gare du Nord gaat daardoor van maandag tot en met vrijdag een uur later rijden. Onderzocht wordt of de trein naar Disneyland in Brussel aansluiting kan geven op een andere Thalys naar Gare du Nord.
- Richting Nederland komt er zaterdag en zondag één Thalys-trein bij.
- De laatste verbinding Brussel Zuid – Amsterdam wordt van maandag tot en met donderdag juist een uur vervroegd.
- Eurostar onderzoekt of er in 2020 dagelijks vier treinen kunnen rijden.
Kan de 10 minuten trein tussen Gouda en Utrecht niet worden verlengd naar Amersfoort en mogelijk Apeldoorn of Deventer (omdat hier geen sprinter rijdt). De IC van Amsterdam CS (IC Berlijn) sluit aan op de IC Rotterdam-Zwolle. De andere treinen naar Den Haag?
Gaat de sprinter van Leeuwarden naar Meppel doorrijden naar Zwolle
Ik kan nog een heel betoog houden over het versnellen van treinen naar de uithoeken van het land. Maar dat gaat er toch niet van komen
1. de trein tussen Gouda en Utrecht rijd niet elke 10 minuten maar 2x in het kwartier. 2. bijna al die treinen rijden dan door naar Amersfoort. Alleen de IC vanuit Rotterdam om de keer niet. 3. Als het er niet staat kun je er wel van uit gaan dat dat niet gaat gebeuren. 4 ze zijn er mee bezig alleen als de overheid niet meesponsord en NS er zelf ook niet zo veel winst uit kan krijgen heeft het vast ook geen haast.
Het enige station tussen Amersfoort en Apeldoorn is Hoevelaken, en deze wordt alleen bediend door Connexxion. Doortrekken van de sprinter Gouda – Utrecht naar Apeldoorn is dan ook verre van logisch.
Het zou goed zijn als Barneveld Noord aangesloten zou worden op de lijn Amersfoort – Apeldoorn, zodat er een betere verbinding creëeren tussen Apeldoorn en Ede.
De directe IC tussen Groningen en de Randstad gaat dus nog niet rijd, word dat dan pas december 2020?
Er rijdt al een directe IC tussen Groningen en de Randstad. 1x per uur naar Schiphol/Den Haag via de Hanzelijn en 1x per uur naar Utrecht/Rotterdam via Amersfoort.
Je doelt waarschijnlijk op een IC die een paar stations overslaat?
Ik maak me geen illusies. Als weekendreiziger raak ik eraan gewend dat de met veel trompettergeschal aangekondigde extra treinen alleen op werkdagen blijken te rijden.
Sta is ook zo, in het weekend is er nu eenmaal minder vraag naar het openbaar vervoer. Degene die met het OV naar hun werk gaan. werken in het weekend (bijna) nooit.
Wat een onzin. Mensen die met het OV naar het werk gaan zitten ook in het weekend vaak genoeg in het OV. In het weekend moet ik geregeld staan.
Ik moet op werkdagen altijd staan.
In het weekend is in veel treinen zelfs drukker, vooral door al die mensen met hun kruidvatkaartjes die niet eens weten hoe poortjes, etickets+paaltjes, stiltecoupes en de eerste klas werken
Vier treinen per uur tussen Harderwijk en Amersfoort is wellicht ook wat te veel op zondag aangezien iedereen in de biblebelt dan in de kerk zit.
Ik zal graag de Connexxion -trein ieder kalf uur laten doorrijden van Ede-Wageningen naar Arnhem Centraal. Misschien met verlenging van Amersfoort naar Utrecht Centraal of Hilversum =Almere Centrum. Deze laatste doortrek eens per uur en het andere half uur de trein uit Utrecht via Hollandse Rading en terug!
meer OV-info over andere aansluitingen, zoals dat vroeger in het NS- Spoorboekje stond.
Bijvoorbeeld:
Per mei 2019 tram 4 en buslijn 170 stopt op station Lansingerland-Zoetermeer
Medio 2019 stopt de Verlengde metro richting Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland op treinstations “Rotterdam Alexander, Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum
Per december 2019 kun je de Uithof Sneltram nemen van stations Utrecht Centraal en Vaartsche Rijn.
Nieuwe stationsnamen
Liege Jonfosse is Liege Carre
Liege Palais is Liege Saint Lambert
Delft Zuid wordt Delft Campus
Groningen wordt Groningen Hoofdstation. Hbf
Enschede wordt Enschede Centrum/Hbf
Station Elten wordt geopend per december 2019, waar dan ieder uur de Abellio-trein RE 19 ieder uur stopt tussen Arnhem Centraal en Dusseldorf Hbf en terug!
Ook de S, RB, Re lijnen met hun nummers aangeven. Dat vergemakkelijkt de reiziger nog meer. Zeker wanneer er incidenteel met deze trein of over deze lijn gereisd wordt!
volgens de internationale ap is station elten al in gebruik
En ook in Luik zijn de stationsnamen al meer dan een jaar geleden verandert, ook al staan in Nederland nog de oude namen op stationsborden.
Waarom kan er nou nooit een trein van Utrecht CS naar Den Haag HS gaan rijden, De infrastructuur ligt er al en duizenden reizigers zijn hier mee geholpen. Rdam CS via Den Haag HS naar Utrecht CS. Gouda en Zmeer met Delft. Utrecht met Delft etc. Jammer dat hier nooit aan gedacht wordt. Het bespaart een enorm tijdrovende overstap op Den haag CS
Een trein vanuit Gouda naar Delft via HS zou gelijkvloers moeten gaan kruisen met treinen op de lijn Utrecht-Gouda, lijn HS-NOI en HS-Den Haag Centraal. Met de huidige infrastructuur gaat zoiets nooit passen.
En waar baseert u op dat het voor duizenden mensen voordeel oplevert? En weegt dat voordeel en aantal reizigers voldoende op tegen de nadelen die al door Anoniem zijn gegeven naast de beperkte capaciteit die op de trajecten Gouda-Den Haag en Den Haag-Rotterdam gelden?
Met een enkelspoorboogje op een dergelijk traject… ik zou ‘t niet doen. Zie hier:
De laatste verbinding Brussel Zuid – Amsterdam wordt van maandag tot en met donderdag juist een uur vervroegd… Waarom dit dan weer?
Ik vermoed dat de materieelomloop de reden is.
Denk dat dit puur een THalys is en niet de IC Brussel.
Hoe zit dit met de trein van Hilversun naar Amsterdam/ Schiphol,
Want er rijd nu 2x per uur richting Amsterdam en 2x richting Schiphol maar dit word dus minder? Als ik het zo lees?
Blijft gelijk aan nu, alleen de aansluiting vanuit Utrecht naar Amsterdam vervalt in Hilversum.
Hoe zit dit met de trein van Hilversum naar Amsterdam/ Schiphol,
Want er rijd nu 2x per uur richting Amsterdam en 2x richting Schiphol maar dit word dus minder? Als ik het zo lees?
Blijft in grote lijnen gelijk. Vanuit Hilversum kun je met de IC naar Amsterdam of Schiphol gaan reizen, maar daarnaast rijden er ook sprinters. Eventueel kun je ook in Weesp overstappen, uiteraard afhankelijk waar je moet zijn.
Aan die extra treinen van Deventer naar Utrecht hebben we niks als er niet meer bussen vanuit de regio naar Deventer Centraal rijden, of er frequenter sprinters gaan rijden op traject Enschede-Deventer. Die mensen blijven dan reizen met dezelfde treinen, waardoor de drukte blijft.
Wordt die belachelijk slechte overstap in Roosendaal nu eindelijk eens verbeterd als je van Breda naar Zeeland (en andersom) moet?
Sprinter Dordrecht-Roosendaal doorlopen naar Vlissingen. IC Vlissingen-Amsterdam C stopt slechts in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. IC Vlissingen-Amsterdam-C doorlopen naar Almere-C.
Wat een houtje touwtje gedoe weer, ook dit jaar. Los van de extra treinen noordrand veluwe.
‘Elk gat willen opvullen’ lijkt het motto, of ‘kijken of het logistiek past’ lees ik, begrijpelijk wellicht, ook zéér interssanterig, maar zichzelf in de voeten schietend.
Het geheel van OV is meer dan de delen.
Het wordt zo nog meer een lappendeken, waardoor de gebruiker verplicht smartfoonverslaafd wordt.
Volgend jaar maar weer Afoort- Utrecht -Rdam ip v Afoort- Utrecht -Den Haag ? Waarom niet;)
‘In de daluren blijft de trein Amsterdam – Deventer 1x per uur rijden’ Volgend jaar weer 2 x? of alleen in de spits ? Waarom niet..
Het welbekende rookgordijn van interessantigheid waarmee elke helderheid murv raakt. Handig voor het bedekken van incompetentie en treinuitval.
Over 30 jaar bijv. rechtzaken voor collectieve schadevergoeding voor gezondheidsschade (onnodige smartphoneverslaving) vgl chroom-6 😉 ??
Merk dat conducteurs nu al uitvalsverschijnselen vertonen. De wezenloosheid neemt toe.
Sorry lieve NS, minister, veel beter kan ik het niet maken. Alles wijst erop dat jullie nog steeds jezelf heerlijk aan het interessant/bedekt maken zijn in die glimmende warme torens in Utrecht en Den Haag. Is anders dan 20 jaar geleden, wel laakbaar
@johan ii: Dat noemen ze spoorboekloos rijden. Elke trein een andere bestemming voor het verrassingseffect. 😉
Worden dan de aansluitingen op de sprinters in de richting van Nijkerk dan beter want nu is de aansluiting in Amersfoort slecht op de intercity uit Den-Haag centraal moetje 20 minuten wachten en dat geldt ook omgekeerd ook als je naar Den-Haag centraal wilt reizen.
ik hoor steeds signalen dat de NS International van Amsterdam C naar Berlin niet meer gaat stoppen op station Hilversum zodat je een paar minuten sneller over de grens bent. Wat is hiervan waar??
Er is nog geen enkel concreet plan in die richting.
In Apeldoorn stopt de IC Berlijn in de zomer niet altijd, er rijdt dan een vervangende intercity Deventer – Amsterdam, waardoor er voor Apeldoorn wel een overstap bijkomt maar geen extra reistijd.
Vier keer per dag een intercity van Dordt naar Eindhoven, door de overheid te betalen.
Station Dordrecht bedient een regio van ongeveer 350.000 mensen.
Ik zou bijna zeggen, laat maar zitten, we gaan wel met de auto.
Of wachten op een vervoerder die ons wel serieus neemt.
Vanuit Limburg ben je het snelst in Dordrecht als je doorrijdt naar Den Bosch en daar de boemel neemt. Een half uur langer dan een paar jaar geleden. NS neemt ons inderdaad niet serieus met hun 4 (trage) ic’s op werkdagen.
Waarom de IC-treinen niet in Deventer laten stoppen maar door laten rijden naar Enschede/Bentheim en minder koppelen van treinstellen in Deventer.
Dan ben je een belangrijke knoop kwijt. Kan je beter Apeldoorn overslaan. Amersfoort, Deventer en Hengelo zijn de belangrijke overstapstations op deze lijn.
Quote:
Door de extra treinen rond Amersfoort, geeft de intercity Zwolle – Rotterdam straks geen aansluiting meer in Utrecht op de trein naar Den Haag. Volgens NS kiest echter nu al 80% van de reizigers voor de directe trein via de Hanzelijn.
Vrij logisch. Wie gaat nu nog vanaf Zwolle naar Utrecht reizen? En dan overstappen bij Utrecht C op de IC naar Den Haag met extra overstaptijd? Zie op app nooit aangegeven dat van Zwolle naar Den Haag het beste via Amersfoort kunt reizen.
Maar misschien weet die 20% na zoveel jaar nog steeds niet dat het eenvoudigst is om via Lelystad, Weesp en Schiphol naar Den Haag C te gaan.
De website van de ns laat wel degelijk de mogelijk Zwolle – Den Haag Centraal met overstap in Utrecht zien. Die is dan ook 8 minuten sneller. Ook handig als je in Zwolle de rechtstreekse trein net hebt gemist — kun je alsnog via Utrecht, en kom je eerder aan.
Precies, het wordt mooi verpakt dat mensen “kiezen voor de rechtstreekse trein”. Dat deze trager is dan wat er vroeger via Utrecht reed zeggen ze er niet bij. Ook niet hoeveel de Hanzelijn gekost heeft waar we deze reistijdverlenging aan te danken hebben.
@Joost:
Richting Den Haag was de reistijdverlenging via Hanzelijn 5 minuten. Met een overstap van Zwolle naar Utrecht met een overstap zijn de verschillen te verwaarlozen.
De IC Zwolle – Den Haag is vooral richting Schiphol via de Hanzelijn een grote verbetering t.o.v. de Veluwelijn (Zwolle – Amersfoort). Daar is de tijdswinst 10 – 12 (na overslaan Duivendrecht). En natuurlijk is de Hanzelijn vooral belangrijk voor Flevoland en Oost Nederland omdat er eerder een missing link was tussen Overijssel – Flevoland.
Een sprinter van Gouda naar Utrecht om die te verlengen naar Apeldoorn dan kan helemaal niet omdat die sprinter naar ‘s-Hertogenbosch rijdt dat doet die nu al vanuit Den-Haag centraal.
De 4 extra sprinters naar Harderwijk die rijden alleen op werkdagen in de avond spits en in de ochtend spits van Harderwijk naar Amersfoort.
Er is helemaal geen sprake van dat deze treinen op zondagen rijden laat staan op zaterdagen dat staat ook nergens vermeldt.
Opnieuw geen plan om eindelijk de Sprinters Arnhem-Ede-Wageningen te koppelen aan de van Ede-W. naar Amersfoort. Welk rationeel argument is daar tegen in te brengen? Of zit het vast op het feit dat twee vervoerders elkaar die mogelijkheid niet gunnen? Provincie Gelderland grijjp in.
Een stoptrein Amersfoort -> Arnhem bij Ede-Wageningen het spoor Arnhem -> Utrecht laten kruisen gaat niet samen met de tienminutentreinambities op de laatste. Welk van de twee het kip is en welke het ei laat ik maar in het midden.
Dit argument houdt geen stand. De sprinter van Ede-W naar Arnhem kruist nu ook al 2x per uur voorlangs Arnhem-Utrecht vanaf spoor 1. Dat is hetzelfde spoor waar de Valleilijn aankomt. Het is louter een kwestie van twee verschillende vervoerders die doortrekken in de weg zit.
Niet alleen dat, de kruising in Lunteren ligt vast (Ede-Wageningen – Barneveld Centrum zonder kruising in Lunteren is te lang voor een halfuursdienst) en dat bepaalt dan ook de dienstregeling in Arnhem. Je hebt dan óf een heel korte kering in Arnhem (niet betrouwbaar als de IC’s wat vertraging hebben) of een lange van 30+ minuten wat betekent dat je een extra spoor in Arnhem én een extra treinstel nodig hebt.
Vier extra treinen per DAG Eindhoven-Dordrecht is natuurlijk onzin. Wie gaat daar dan mee reizen?
Nu Weesp er voor een groot deel uit ligt rijdt de IC Amsterdam C – Almere C door naar Lelystad. Ik heb nog nooit zoveel blije reizigers gezien op het station van Lelystad die nog steeds niet snappen waarom er in een normale situatie wel 4x p.u. naar Amsterdam Z met een IC gereden kan worden vanaf Lelystad en geen enkele keer met een IC naar Amsterdam C. Een overstap in Almere C is dan nodig. Dit terwijl de meeste werkende Lelystedelingen Amsterdam C als bestemming hebben en niet Amsterdam Z (of verder). De tijdelijke doorgetrokken IC zit ondanks de vakantieperiode best vol tussen Lelystad en Almere viel mij op.
Erg teleurstellend dat NS niet luistert naar haar reizigers en die IC niet gewoon doortrekt. Bovendien mag een IC die geen tussenstops heeft en na 30 minuten alweer keert eigenlijk geen IC heten m.i. Dit is meer een pendeltrein.
Bij NS hebben kennen ze in de reguliere treindienst op het hoofdrailnet alleen de Intercity en Sprinter. Intercity is een keurige naam voor de trein tussen Amsterdam CS en Almere, zeker om onderscheid te maken met de Sprinter die op hetzelfde traject rijdt. Een pendeltrein zou het zijn als deze voortdurend tussen Amsterdam en Almere zou pendelen. Dat gebeurt niet. De trein keert te Amsterdam immers richting Amersfoort.
jonge, jonge, wat een onzin allemaal als ik al die reacties zo lees. Wees wel serieus, en weet waar je het over hebt, want anders kan (en wil) de NS hier ook niets mee. U dient wel in te zien dat veranderingen nooit leuk zijn omdat je een bepaald patroon gewend bent. Er zullen altijd groepen reizigers overblijven waar de wijzigingen helaas averechts zullen uitpakken tegenover grote groepen reizigers die er wel baat bij hebben.
“Ook tussen Groningen – Zwolle en Leeuwarden – Meppel worden de Sprinters door de instroom van SNG-treinen versneld.”, zegt het artikel. Dat lijkt alweer achterhaald. In elk geval voor het winterseizoen. Dan gaan de SNG’s tussen Zwolle en Groningen van het spoor, omdat ze niet zijn uitgevoerd met de blijkbaar noodzakelijke sandite-installatie. Ze worden dan vervangen door de SGM’s, die niet vier minuten sneller zijn, maar een minuut langzamer.
Ik heb het inderdaad gelezen. Voor zover ik begrijp worden enkele treinstellen van het spoor gehaald op dat traject.
Jammer dat de lijn Den Helder Den Haag CS eind 2017 is opgeknipt in veel deeltrajecten met veel overstappen tot gevolg en ook veel vertraging omdat treinen te kort op elkaar gepland staan en er al gauw iets mis kan gaan in de aansluiting
Den Helder – Den Haag is niet rechtstreeks geweest. Wel Hoorn – Den Haag. In mijn herinnering is dat al langer opgesplitst. Of zit ik er naast?
ook met de spits meertreinen tussen woerden en alphen a d rijn
Het station van Amersfoort is feitelijk veel te klein om nog meer reizigers aan te kunnen en eigenlijk een flatgebouw!
Ik ben benieuwd naar opwaardering van IC Vlissingen – A’dam (terugkeer IC-dienstregeling in Zeeland, betere aansluiting richting Utrecht in R’dam en ruimere overstap in Leiden richting Schiphol).
De Zeeuwse politiek moet zich misschien eens hard maken voor een aansluiting op de HSL. De spoorlijn Roosendaal-Lage Zwaluwe loopt er toch onderdoor. Zeker in zuidelijke richting kan ter hoogte van Lage Zwaluwe, dankzij het linksrijden op de HSL, heel makkelijk een aansluiting worden gemaakt. Naar het noorden zal dat net te krap zijn. Heeft Zeeland ook iets aan die miljardenlijn!
Of een directe verbinding met Breda.De halve Zeeuwse reizigersgroep stapt uit in Roosendaal met een krappe overstap.
Er is nooit een trein geweest van Den-Haag naar Den Helder alleen in het verre verleden een trein naar Hoorn via Haarlem en Beverwijk.
De eerste Thalys gaat ma t/m vr met 2 treinstellen rijden waarvan 1 stel naar Gare du Nord en het andere stel naar Marne la Vallee
Nog weinig reacties over het sprinter traject Leeuwarden- Meppel. Wordt nog steeds niet naar Zwolle de doorgetrokken. Slechte zaak.
Het zou handig zijn als in Duitsland, dat op de vertrektijden borden, niet alleen de tijden van vertrek worden aan gegeven, maar ook aankomsttijden
in de diverse plaatsen en dus ook aankomsttijden bij de eindhaltes. Moeten de treinen wel netjes op tijd
rijden, want dat schort er nog wel eens aan. Weet U,
“grundlich und punktlich” daar men in in Nederland nog geen kaas van gegeten.