fbpx
(c) Bjorn Keith / Shutterstock

Duits treinkaartje wordt opnieuw iets goedkoper: BTW weer verlaagd

Treinkaartjes voor de ICE en Intercity worden in Duitsland per 1 juli opnieuw goedkoper. In januari daalden de prijzen al omdat de BTW daalde van 19% naar 7%, nu wordt de BTW verder verlaagd naar 5%.

De prijsdaling is kleiner dan de vorige keer. Waar de vorige keer het prijskaartje gemiddeld 10 procent daalde, gaat de prijs nu met een kleine twee procent omlaag. Concreet komt het erop neer dat er tot en met vorig jaar op een treinkaartje van 100 euro nog eens 19 euro BTW betaald moest worden, totaal 119 euro. Per 1 januari kwam de prijs door de BTW-verlaging uit op 107 euro. Per 1 juli wordt gaat datzelfde treinkaartje 105 euro kosten.

Vorig jaar liet DB al weten door de BTW-verlaging te hopen op 5 miljoen extra klanten. Daarom werd de ICE-vloot uitgebreid met nog eens 30 extra treinen. In 2019 waren er 282 ICE-treinen, in 2022 moeten dat er totaal 386 zijn.

Waar in Duitsland het treinkaartje goedkoper wordt, is in Nederland in 2019 juist de BTW verhoogd. Daardoor steeg de prijs van een treinkaartje dat jaar bovengemiddeld. In Nederland bedraagt de nu BTW 9%, in het verleden was dat 6%.

0 0 stemmen
Artikel waardering
15 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Boutrous
4 jaren geleden

De samenleving en in het bijzonder de politiek belijden met de mond dat iedereen met het OV gebruik moet maken. Terwijl in Duitsland het treinkaartje met 5% wordt verlaagd, worden de OV-tarieven in Nederland met 6% verhoogd en met nog 9% BTW extra. Toppunt van runderigheid: je wordt uit het OV gejaagd. Bovendien: meer files op de autosnelwegen en luchtvervuiling!

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Boutrous

De lage BTW ging in Nederland van 6 naar 9%. Dit was niet was extra of dergelijk. Er kwamen 3 procentpunten bij.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Boutrous

Nee, de prijs van een treinkaartjes in Duitsland wordt niet met 5% verlaagd. De BTW daalt van 7% naar 5%. Als die verlaging als dusdanig wordt doorberekend aan de klant levert dat een prijsverlaging van ongeveer 1,9% op.

Volgens mij valt het met de files en luchtvervuiling op dit moment wel een beetje mee trouwens.

Baardstaart
4 jaren geleden
Antwoord aan  Boutrous

En dan hebben we het nog niet over het essentiele reizen verhaal rond Corona gehad. Die mensen, die ze nu de auto in hebben gejaagd zijn ze nu definitief kwijt. Als mensen hun gebrek aan vervoer op een andere manier kunnen opvullen doen ze dat…

Gevolg binnenkort hogere prijzen en nog minder service.

dries molenaar
4 jaren geleden

Wanneer het BTW tarief in procentpunten wijzigt is het rekenkundig niet zo dat de prijs met een gelijk percentage wijzigt 🙂

Niettemin is het wel prettig wanneer je onder hat lage tarief mag vallen.

Weg met de OB op het OV
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

of nultarief zoals in het VK

Omar
4 jaren geleden

Zullen we voor de volledigheid ook vermelden dat Duitse treinkaartjes ongelofelijk duur zijn (muv sommige trajecten binnen een deelstaat). Neem de IC (dus niet de snellere en duurdere ICE) van Hamburg naar Berlijn. Je bent 2:28 uur onderweg en de prijs is 60,20 euro. Met de Sparangebote kost het 23,90 euro, maar dat zijn dus kaartjes die je minimaal een paar weken van te voren moet boeken en niet kunt annuleren. Met die Sparangebote kom je dus onder de Nederlandse prijzen terecht (aangenomen dat je geen Dal voordeel hebt), maar mis je wel alle flexibiliteit.

Als je die prijzen ziet is het dus ook makkelijk het succes van FlixBus te begrijpen, als je voor hetzelfde traject in een oncomfortabele bus maar tien euro hoeft te betalen. Als de Duitsers echt de trein willen gaan pakken ipv de auto, dan moet er toch echt iets aan die bizarre tarieven gebeuren.

Niels
4 jaren geleden
Antwoord aan  Omar

Je kan letterlijk morgen meerde keren voor 39 euro van Hamburg naar Berlijn en het duurt elk keer onder de twee uur.

Niels
4 jaren geleden
Antwoord aan  Niels

En ‘s avonds zelfs voor 28 euro.

Niels
4 jaren geleden
Antwoord aan  Niels

En als dat nog te duur is, kan je de IRE nemen, die altijd 20 euro en vaak zelfs 15 kost. Ik kan niet eens naar schiphol met de icd voor dat Hoewel het slechts 50 km is in vergelijking met 290. En de IRE heeft zelfs nog een hogere gemiddelde snelheid

Omar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Niels

He, je hebt idd gelijk. Dat was vroeger wel anders, of mss op andere trajecten. Ik kan me niet herinneren dat je een dag van tevoren nog een Sparangebote kon kopen.

De IRE is idd wel goedkoop, maar bestaat op veel trajecten niet.

P.Heesakkers
4 jaren geleden

Héé, merkwaardig, dus in Duitsland kan het wél. Dankzij de massacommunicatie in deze tijd, kom je zo nog eens wat te weten. Moet zeker in dit veel kleinere landje lukken dus, met haar kortere afstanden.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Het gaat niet om een MWST-verlaging alleen voor treintickets, maar om een algehele verlaging. waarbij de MWST-hoog tijdelijk daalt van 19% naar 16% en de MWST-laag van 7% naar 5%. Zelf vind ik die verlaging niet zo interessant of aantrekkelijk. De consument merkt het nauwelijks in de portemonnee, maar de overheid loopt miljarden mis. Als de overheid die miljarden gewoon incasseert en in de economie pompt door er grote (infrastructurele) projecten mee op te starten, renderen die miljarden veel beter.

Opmerker
4 jaren geleden

Op zich een goede zaak dat de BTW daar weer iets omlaag gaat. En dat men de ICE vloot zou uitbreiden was al lang bekend: de CityNightLine werd volgens het DB-personeel door het management “kapotgerekend” om ons de dure ICE in te jagen.