Eerste nachttrein European Sleeper tot aan Berlijn
16 dec 2022 13:38
European Sleeper heeft van Praag naar Berlijn geen capaciteit gekregen. Daarom zal de beoogde nachttrein naar Praag voorlopig worden ingekort tot Berlijn. De bedoeling is dat de nachttrein in de dienstregeling van 2024 wel naar de Tsjechische hoofdstad gaat rijden. Wanneer de treindienst tot Berlijn gaat starten is nog niet bekend gemaakt.
Werkzaamheden
De verwachting is dat later dit jaar of begin volgend jaar meer duidelijkheid komt wanneer de eerste nachttrein gaat rijden. Uit eerdere schetsen van de dienstregeling werd duidelijk dat Berlijn in de vroege ochtend aangedaan zou worden. Volgens European Sleeper wordt nu gekeken of dat iets opgerekt kan worden, hoe de definitieve dienstregeling eruit komt te zien is nog niet bekend.
European Sleeper liet eerder al aan Treinreiziger.nl weten dat de nachttrein mogelijk niet tot Praag kon rijden. Het knelpunt is tussen Dresden – Bad Schandau – Praag. Er is op het traject slechts plaats voor één lange-afstandstrein per twee uur. Op de heenreis naar Praag kon het bedrijf wel capaciteit krijgen, maar op de terugreis naar Nederland en België niet. Omdat de trein alleen kan rijden als er ook op de terugreis uit Praag capaciteit is, wordt de trein nu ingekort tot Berlijn.
Bijna rond
De hoop is nu dat de nachttrein naar Praag in de dienstregeling 2024 alsnog kan rijden, voor die tijd moet de trein al wel gaan rijden tussen Brussel en Berlijn. Het materieel is volgens het bedrijf bijna rond.
Ach, dat gestuiter langs de Moldau kan wel even wachten. Benieuwd of er dagelijks gereden wordt op Berlijn.
Men heeft eerder laten weten dat de nachttrein waarschijnlijk in de beginperiode niet dagelijks zal rijden. Ik vermoed zelf 3x per week.
Dat denk ik ook want dan heb je maar 1 trein nodig.
Voor de reiziger zou het wellicht handiger zijn als NS/DB een nachtrit op de IC Berlijn zouden laten rijden. Hun materieel staat nu ‘s nachts toch maar stil in Amsterdam en Berlijn.
Nou, wie weet ontwikkelt zich nog zo’n verhaal.
https://edition.cnn.com/travel/article/chance-encounters-european-sleeper-train-1990s/index.html
Duidelijk dat men goed materieel zou moeten hebben en voldoende spoorcapaciteit. Hoe deed men dit vroeger?
Hoewel ze het eerder met materieel van Regiojet (daarmee stelden ze samen te werken) zouden doen, verwacht ik dat het wederom allemaal oude meuk wordt waarmee ze op het spoor verschijnen. Al verwacht ik dat er in een volgend bericht wordt gemeld dat er wederom uitstel komt.
Qua capaciteit op het spoor, verwacht ik dat bij de grens bij Schöna/Hřensko alleen ruimte kan worden geclaimd in de uren dat de trein Decin-Rumburk vv niet rijdt. Die gaat eens per twee uur. In de andere uren rijden er internationale treinen vanuit Dresden richting Praag en verder. Daarnaast wordt het spoor gedeeld met de S-bahn van Dresden van/naar Meißen en een hele lading goederentreinen. Het is dus inderdaad krap en ik denk dat deze trein niet heel hoog op het lijstje staat om andere treinen voor te laten wijken.
Volgens mij was het (oorspronkelijk?) de bedoeling dat deze nachttrein om iets van 5:45 in Berlijn zou aankomen. Lijkt me niet heel aantrekkelijk. Tenzij je het in de trein op een zuipen zet en direct na aankomst een early check in regelt bij je hotel.
5:45 lijkt mij ook niet echt aantrekkelijk. Ik ben benieuwd wat het daadwerkelijk wordt. Nu weet je dat DB Netz vaak wel helpt de reis iets langer te maken.
Als Praag niet kan had Dresden me als eindbestemming logischer geleken dan Berlijn. Voor veel toeristen is Dresden interessant.
Het aantal toeristen dat naar Berlijn gaat is vele malen hoger dan Dresden.
Als inwoner van (de directe omgeving van) Warschau kan dat stuk tussen Berlijn en Praag me eigenlijk gestolen worden. 🙂 Ik ben dus wel blij, nu maar hopen dat het inderdaad niet wederom uitgesteld wordt.