Extra spitstreinen tussen Utrecht en Leiden
24 apr 2019 9:29
De huidige spitstreinen Leiden – Alphen a/d Rijn gaan binnenkort in de brede spits doorrijden van en naar Utrecht Centraal. Dat heeft de provincie Utrecht bekend gemaakt. Per wanneer de verlengde spitstreinen precies kunnen gaan rijden is nog onduidelijk.
Zo spoedig mogelijk
De extra spitspendel Utrecht – Leiden is de uitkomst van gesprekken tussen ProRail, NS en de provincies Utrecht en Zuid-Holland. Zij hebben afgesproken om de extra spitsverbinding zo spoedig mogelijk te realiseren. De komende maanden moet duidelijk worden wanneer de spitspendel daadwerkelijk in de dienstregeling komt te staan.
Utrecht Leidsche Rijn
Ook wordt onderzocht of deze treinen een extra stop kunnen maken op Utrecht Leidsche Rijn. De spitstreinen zullen gaan rijden tussen 6 en 10 uur en 15 en 19 uur en worden uitgevoerd met de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG).
Versnellen intercity Leiden – Utrecht
De vier partijen spreken ook al enige tijd over het versnellen van de intercity tussen Leiden en Utrecht Centraal. Zij hebben afgesproken om daarvoor een plan van aanpak op te stellen en voor het zomerreces van 2019 afspraken te maken over een vervolg.
Het wordt tijd. De verbinding tussen het qua drukte eerste en vijfde station van NL is nog steeds een ondergeschoven kind.
Goed streven, maar één trein met een defect en het hele baanvak staat weer stil.
Spoorverdubbeling had er allang moeten zijn om deze lijn robuuster te maken.
Wanneer op een baanvak met één materieelsoort wordt gereden hoeft het niet onmiddellijk een probleem te zijn als er een trein strandt.
De volgende trein kan er dan meestal wel mee worden gekoppeld waarna het defecte treinstel wordt ‘meegenomen’.
Dit is althans gebruik bij de ‘kleine’ vervoerders.
Beetje lastig bij storingen anders dan materieel en bij aanrijdingen. En bij baanvak Enkelspoor kan er geen trein voorbij rijden om daarna te koppelen en de gestrande trein mee te trekken. En ik vraag me af of het technisch mogelijk is om een trein die defect is voor je uit te kunnen duwen.
Onder deze omstandigheden kan het achterste treinstel vanuit het voorste treinstel worden bestuurd. Ik ben met u eens dat 2 sporen beter zijn dan 1 maar het is niet altijd nodig.
Het zou mooi zijn als deze spitstrein gecombineerd wordt met de spitstrein Houten Castellum-Utrecht, alle sprinters vanuit Houten Castellum (behalve bovenstaande) gaan namelijk al richting Woerden.
Een spitstrein erbij is welkom maar het blijft nog altijd grotendeels enkelspoor. Dus geen sneltrein mogelijk. Maar waarom niet alle treinen met SNG dus ook de 8800 treinen.
Er rijden nu op maximale lengte ddz-8 treinen die zo’n 750 zitplekken opleveren, in de spits zit dit altijd redelijk gevuld. Een 8 delen SNG heeft maar 410 zitplaatsen en 9 delen heeft er 453. Dit is dus in de meeste spitstreinen dan erg krap, al helemaal als er een spitstrein uitvalt (wat regelmatig gebeurd).
Overdag zitten er meestal nog geen 100 man
Alleen in de capaciteit dus nu per uur 1500(2x 750 mensen) mensen in twee treinen en dat zou met SNG-8 worden: 1640 mensen. Je wint dus 140 extra plaatsen en door meer treinen te rijden zorg je voor meer spreiding. Het zou dus gemiddeld rustiger kunnen worden in de treinen of het zorgt voor meer treinen. Dan, als dat past, moet je SNG-9 gaan rijden. Dan kan je per uur ruim 1800 mensen vervoeren, alleen een IC zal niet met SNG gereden worden vrees ik. Het inzetten van SNG is ook lastig, omdat de huidige 8800 vastzit aan de 2000 naar Den Haag. Dit levert een extra lang kerende trein in Utrecht op, wat niet praktisch is met DSSU.
…gebeurt… (in dit geval). Wat is Nederlands toch moeilijk!
Niet zeuren
Misschien dat de NS beter eerst kan starten met het inzetten van voldoende materieel. Ik begrijp dat het in de spits altijd druk is, maar bepaalde ritten rijden met een enkel stel ddz of zelfs icm terwijl de mensen elke centimeter staplaats innemen. Of geheel echter moeten blijven. Omrijden via Schiphol (rond de spits overstappen in Amsterdam Zuid richting Leiden ivm de drukte) is soms bij voorbaat al handiger. Zeker in het weekend schijnt de NS minimaal materieel in te zetten, terwijl dan zeker op de zondag de studentendrukte de treinen soms vol maakt. Daar komen dan ook nog al die actiekaartjes en fietsen bij. Een paar weken terug wilden er 9 mensen met een fiets mee van Utrecht richting Leiden, terwijl in de icm niet meer dan 3 mee konden. De HC riep toen kort na vertrek om dat alle reizigers met fiets op Woerden moesten uitstappen.