fbpx

Flixbus wil met Flixtrain groeien op het spoor

06 mrt 2018 12:41

Vijf jaar na de start van FlixBus komen er ook groene treinen op het spoor onder de naam Flixtrain. Vanaf 24 maart 2018 gaat er 6x per week (ongeveer 1x per dag) een trein Keulen – Osnabrück – Hamburg rijden.

De treindienst reed vanaf 2012 onder de naam HKX-express. Maar twee jaar later moest de intercity-verbinding weer worden stop gezet, omdat de treindienst verliesgevend was. Nu wordt gehoopt op meer succes. “De trein gaat onderdeel uitmaken van het Flixbus-netwerk. Daardoor kunnen we interessante overstaps aanbieden,” zegt Flixbus-woordvoerder Rosa Donat. Flixbus laat de trein niet zelf rijden, dat doet BahnTouristikExpress (BTE).

Het is niet de eerste trein die Flixbus aan het netwerk heeft toegevoegd. Vorig jaar werd de Locomore-verbinding Berlijn – Hannover – Stuttgart al aan het netwerk toegevoegd. Die trein gaat vanaf midden april ook rijden onder de vlag van Flixtrain. “Die verbinding is succesvol. We hebben vorig jaar meer dan 150.000 tickets voor deze verbinding verkocht,” vertelt Donat. Tot nu toe deed Flixbus voor Locomore alleen de verkoop. Vanaf april wordt de samenwerking intensiever: “Bij FlixTrain zijn we net als bij Flixbus niet alleen verkooppartner, maar ook betrokken bij de netwerkplanning, pricing en marketing. Evenals de centrale verkeersleiding, informatie voor passagiers en klantenservice.”

Als beide verbindingen in april onder de Flixtrain-vlag gaan rijden, zijn er in totaal 21 Duitse bestemmingen op het initiatief aangesloten. De bedoeling is dat eind 2018 in totaal 28 Duitse bestemmingen zijn aangesloten op FlixTrain. Welke bestemmingen straks nog gaan volgen, heeft het bedrijf nog niet bekendgemaakt. Plannen voor grensoverschrijdende treinverbindingen zijn er overigens voorlopig niet. “De internationale markt is lastig, die blijven we vooralsnog bedienen met de bus. Maar we staan altijd open voor nieuwe mogelijkheden. Voor ons is de trein altijd een aanvulling op het busnetwerk,” zegt Donat. Ze wijst erop dat Flixbus op sommige lijnen ook samenwerkt met Westbahn en Leo Exoress.

Flixtrain is te boeken via Flixbus.nl.

13 gedachten aan “Flixbus wil met Flixtrain groeien op het spoor”

  1. Bert Sitters schreef:

    Komt er in Osnabrueck een goede aansluiting op de IC uit Amsterdam? Een wat gaat een combinatie Amsterdanm-Hamburg met NS/DB en Flixtrain kosten?
    Of is een overstap vanuit Nederland in Hannover op de IC naar Hamburg met Sparpreis Europa voor 39,90 sneller, aantrekkelijker en comfortabeler?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Er komt geen combi tarief met NS/DB. Als er combi-tarieven zijn, dan zal dat zijn tussen Flixbus-Flixtrain.

  2. Anoniem schreef:

    Wat is de toegevoegde waarde van een FlixTrain.

    1. Puck schreef:

      Treinen rijden sneller dan bussen en kunnen ook meer passagiers vervoeren.

  3. René Valk schreef:

    Dank voor het duidelijke kaartje ! mijn duitse topografie is niet zo goed als de Nederlandse !

  4. Robbie schreef:

    Als Flixtrain in het gat van de opgedoekte City Night Line (Amsterdam-Zürich) zou springen.. Dat zou pas fijn zijn.

  5. Martin schreef:

    Wat ik me steeds afvraag is waarom wordt dit toegestaan? Een enkele trein waarschijnlijk op gunstige tijden laten rijden. DB en andere lokale maatschappijen moeten ook die vroege en late treinen rijden met heel weinig reizigers en maken daar kosten voor.

    Worden zij daar voor gecompenseerd of moet je om een enkele trein te rijden een stuk meer betalen?

    Op het eerste gezicht lijkt me dit niet eerlijk?

    1. Dennis schreef:

      Het Fernverkehr (dus IC’s en ICE’s) is in Duitsland volledig vrijgegeven, DB rijdt dit voor eigen kosten en risico. Iedereen mag zijn eigen treinverbinding opzetten.

      Het Regionalverkehr is wel ondergebracht in concessies en aanbesteed, dus daarbij mag het niet.

      In Nederland zijn ook de IC’s onderdeel van een concessie: namelijk het Hoofdrailnet, waarin alle treinen zijn opgenomen behalve degene die apart aanbesteed zijn. Er is één uitzondering daarop: grensoverschrijdende treinen zijn wel toegestaan.

      1. Martin schreef:

        Bedankt voor je reactie. Dat van concessies wist ik.

        Maar als DB morgen beslist wij rijden alleen nog tussen 7.00 en 20.00 uur want daar zit de winst dan mogen ze dat? En ook al zegt de wet dat ze het mogen ze krijgen dan denk ik wel de hele publieke opinie tegen zich.

        Ik blijf het best krom vinden. En je ziet dit proces ook elders gebeuren maar we praten hier over treinen.

  6. Siebrig Jasper-De Wilde schreef:

    Gaat er een treinverbinding van Apeldoorn naar Groningen?

    1. Siebrig Jasper-De Wilde schreef:

      want we gaan van 16 augustus 2016 tot en met 19 augustus 2018 naar dit festival,en we hebben goedkope vervoer nodig voor de terugreis:

      http://www.Gracelandfestival.nl

  7. Van Roy Jef schreef:

    Vroeger had men (eind jaren 90)een rechtstreekse treinverbinding Brussel-Rome,en ook Brussel-Milaan,wat zou het fijn zijn moest die terug komen.Zit daar een mogelijkheid in?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat verwacht ik niet. Het vliegtuig is op die afstand te sterk, op dit moment zie ik dat niet snel gebeuren. Brussel – Milaan zou wat mij betreft nog wat potentieel hebben, maar ik zie het niet snel gebeuren. Brussel – Zwitserland is zelfs niet rechtstreeks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *