fbpx

FMN: NS profiteert te veel van investeringen stations

NS profiteert ten koste van de regionale vervoerders van de miljoeneninvesteringen van de overheid in stations. Daarover klagen concurrenten Connexxion, Arriva en Veolia, schrijft De Telegraaf woensdag. Volgens de vervoerders, die actief zijn op regionale treinlijnen, is er sprake van oneerlijke concurrentie omdat NS het alleenrecht heeft de winkels op de stations uit te baten.

De inkomsten daaruit zet NS volgens de vervoerders in om aanbestedingen van regionale lijnen te winnen, aldus de regionale vervoerders die verenigd zijn in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland. Overigens heeft NS de afgelopen jaren nauwelijks meegedaan met regionale treinconcessies in Nederland. Mogelijk gaat het bedrijf wel meedoen bij de aanbesteding van de Limburgse regionale lijnen.

Momenteel worden er zeven grote stations verbouwd, waaronder in Amsterdam, Rotterdam, Breda en Arnhem. Op al die stations worden flink meer winkels geopend. De twee miljard euro die de vernieuwingen kosten, wordt voor negen procent opgebracht door het onderdeel NS Stations. De rest is afkomstig van ProRail, het ministerie van Infrastructuur en regionale overheden.

De Autoriteit Consument en Markt heeft eind december al aan de bel getrokken over de situatie op de stations die worden gedeeld door NS en de andere vervoerders. De monopoliewaakhond adviseerde toen om het beheer van de winkelactiviteiten op dat soort stations los te koppelen van NS. Van de verbouwde stations rijden overigens alleen in Arnhem ook andere vervoerders dan NS, namelijk Arriva en Breng (Connexxion).

Door: Novum