Fors minder treinen door stoptonend sein dankzij ATB-Vv
07 jan 2015 10:03
Het aantal NS treinen dat een stoptonend sein passeert (STS-passage) is fors afgenomen. In 2014 reden 49 treinen door rood, tegen 89 in het voorgaande jaar. Dat komt neer op een daling van ruim 44 procent. Volgens ProRail is de afname van het aantal treinen dat door rood rijdt op het hele Nederlandse spoor te zien. Dit wordt volgens de spoorbeheeder voornamelijk veroorzaakt door de uitbreiding van het veiligheidssysteem ATB-Vv.
"Dit is een aanvulling op de bestaande treinbeveiliging die ervoor zorgt dat treinen ook op lage snelheid worden afgeremd wanneer zij per ongeluk een rood sein dreigen te passeren´´, aldus ProRail. "In 2014 is het aantal installaties met circa 600 uitgebreid.´´
Het aantal STS-passages daalde vorig jaar al licht. Met name goederentreinen passeren relatief vaak een rood sein. In 2013 passeerden treinen totaal 170 maal een rood sein. Cijfers voor 2014 zijn nog niet bekendgemaakt. Mogelijk lukt het eindelijk om de doelstelling van maximaal 133 STS-passages te halen. Dat had eigenlijk al in 2010 gerealiseerd moeten worden.
NS-woordvoerder Edwin van Scherrenburg wil ook de NS-machinisten een grote pluim geven. Het spoorbedrijf denkt eveneens dat ATB-Vv een belangrijke rol heeft gespeeld. "Maar ook de periodieke instructies van machinisten zijn hier mede verklaringen voor", meldt het spoorbedrijf.
ATB-Verbeterde versie, afgekort ATB-Vv, is een systeem voor automatische treinbeïnvloeding dat afdwingt dat treinen automatisch stoppen vóór een stoptonend sein. Het is met grote mate van zekerheid effectief bij snelheden tot 40 km/h. Tot 70 km/h is er wel zekerheid dat de trein tot stilstand komt, maar niet dat de trein vóór het stoptonende sein (STS) tot stilstand komt. De uitrol van ATB-Vv is in 2008 begonnen. Ruim een jaar geleden is besloten om alle seinen uit te rusten met ABT-Vv. Critici stelden toen dat het spoor daardoor niet veiliger zou worden.