fbpx

Goederenvervoerders boos vanwege hogere spoorvergoeding

28 mrt 2014 13:45

De goederenvervoerders op het spoor liggen overhoop met spoorbeheerder ProRail over de gebruikskosten die ze moeten betalen. ProRail wil de vergoeding die de transporteurs moeten betalen om op het spoor te kunnen rijden volgend jaar met dertig procent verhogen, zo schrijft Het Financieele Dagblad vrijdag. De verhoging is het gevolg van een kabinetsbezuiniging. 

De verhoging staat haaks op plannen van het kabinet en de sector om het goederenvervoer per trein te bevorderen, zo foetert branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), die namens de vervoerders onderhandelt met ProRail. KNV heeft daarom het overleg met de spoorbeheerder over de tarieven voor 2015 stopgezet, laat voorzitter Ad Toet weten.

Dat de gebruikerskosten omhoog gaan komt echter niet als een verrassing. In het regeerakkoord van het vorige kabinet (Rutte I) staat dat per 2015 de gebruiksvergoeding met € 50 miljoen verhoogd moet worden. De stijging van gebruikerskosten geldt ook voor reizigerstreinen. Daarom zal de prijs van treinkaartjes in 2014, 2015 en 2016 harder stijgen dan gebruikelijk. Ook goederenvervoerders merken dat.

Daarnaast kondigde Mansveld in september vorig jaar aan dat ze de tarieven voor de gebruiksvergoeding wil differentiëren. "Zodoende kan met prijsprikkels een bijdrage geleverd worden aan de betere benutting van het spoorsysteem. Die prijsprikkels kunnen gestalte krijgen in de vorm van heffingen, kortingen,  prestatieregelingen of bonus- malusregelingen" schreef Mansveld daarover. Concreet zal het spoor bijvoorbeeld duurder worden als er een capaciteitsgebrek is.

Toet van KNV denkt dat de tariefverhoging niet alleen voor de vervoerders ingrijpende gevolgen heeft, maar ook voor Nederland als geheel. Door de kosten zo sterk te verhogen prijst Nederland zich uit de markt als knooppunt voor logistiek en distributie, aldus de KNV-voorzitter.

Voor bijvoorbeeld de haven van Rotterdam zou dat problematisch kunnen zijn, aldus een zegsman van het Havenbedrijf Rotterdam. Voor veel midden-Europese landen zoals Polen en Tsjechië is Rotterdam niet via de binnenvaart bereikbaar en is het spoor het aangewezen alternatief. Juist naar die landen wordt veel vervoersgroei verwacht.

Hoogleraar Bert van Wee van de TU Delft is het niet met Toet eens. Voor het binnenlandse vervoer is de concurrentie ´heel beperkt´ stelt Van Wee. En voor het transport naar het Duitse Ruhrgebied zou het volgens van Wee niet zo erg zijn als ´een stukje marktaandeel´ naar Noord-Duitse havens of aan Antwerpen gaat, omdat de vervoerbedrijven toch al niet zo veel aan de transport met de trein verdienen.

Als de spoortarieven niet omhoog gaan komt dat volgens van Wee ten laste van de Nederlandse belastingbetalers. “En de lachende derde, dat zijn de Duitse bedrijven die dan heel goedkoop de goederen in Duitsland krijgen.”

Novum / Treinreiziger.nl