fbpx

Haaglanden schrapt in dienstregeling 2012 en vreest erger

Stadsgewest Haaglanden gaat tien procent van de ritten in het stadsgewest schrappen. Zo zal RandstadRail naar Zoetermeer een lagere frequentie krijgen en verdwijnen mogelijk alle stadsbussen na 22 uur. Na 2012 vreest Haaglanden verder te moeten schrappen in de dienstregeling.

Doelstelling groei
Het stadsgewest had zich in 2005 tot doel gesteld om in de komende 15 jaar het aantal OV reizigers met veertig porcent te laten groeien, maar dat lijkt niet meer haalbaar. "Die doelstelling moeten we gaan bijstellen. We zullen daarbij kijken naar de bezuinigingen en naar andere ontwikkelingen als werkgelegenheid en demografische ontwikkelingen" laat een woordvoerster weten.

Opnieuw fors ingrijpen
Wat de nieuwe doelstelling gaat worden, is nog onduidelijk. Wel is duidelijk dat er waarschijnlijk ook na 2012 geschrapt moet worden. "De verwachting is dat deze bezuiniging slechts een eerste stap is en dat in de jaren erna opnieuw forse ingrepen in het OV-aanbod moeten plaats vinden" schrijft Haaglanden op haar website. 

Definitief besluit volgt
Het stadsgewest heeft gezocht naar oplossingen om zo min mogelijk reizigers te treffen. "Maar wij krijgen gewoon minder geld van het rijk, dus we moeten wel bezuinigingen" zegt een woordvoerster. De voorstellen voor de dienstregeling 2012 zijn ter inspraak aangeboden aan de Haaglanden-gemeenten. Eind juni volgt een definitief besluit over de dienstregeling 2012. 

Belangrijkste wijzigingen
Zowel bij de HTM als bij Veolia Haaglanden zal per 2012 minder aanbod zijn. Een overzicht van de belangrijkste  voorstellen. Onderaan dit artikel kunt u de plannen ook downloaden:

  • Nu rijdt RandstadRail (HTM) in de spits nog 10 keer per uur naar de Zoetermeerse wijk Kralingen, dat wordt straks 10 keer per uur.
  • Spitstram 10 (HTM) vervalt straks tussen Voorburg en Den Haag HS.
  • HTM tram 2 gaat minder vaak rijden, en wordt ingekort tot Leidsenhage, tram 6 zal juist worden verlengt naar Leidschendam Noord.
  • HTM bus 20 (Erasmusveld – Zuiderpark – Oostduin) zal helemaal verdwijnen. De bus rijdt nu nog 4 tot 6x per uur. 
  • Tussen Duindorp en Scheveningen fors minder bussen: nu in de spits nog 8x per uur (lijn 22 en 23), straks nog maar 4x per uur.
  • Na 20u alle bussen gehalveerde frequentie, of vanaf 22u geen enkele stadsbus meer (uitzonderling lijn 23). "Het lijkt logisch om dan ook het nachtnet te stoppen", aldus het Stadsgewest.
  •  Bij Veolia Haaglanden gaan frequenties van verschillende bussen omlaag. Bijvoorbeeld lijn 30 (op zondagen), 31 (tijdens vakantie), lijn 35 (ochtendspits), 37, 39, 43, 50 (ochtendspits), 86 (tijdens vakantie en avondspits), 130 (spits)
  • Bij Veolia Haaglanden verdwijnen een aantal lijnen geheel (lijn 24, 36, 47, 61, 62).
  • Op sommige lijnen gaan er ook extra bussen rijden, bijvoorbeeld tussen Delft en Zoetermeer / Naaldwijk.

Alle voorgenomen wijzigingen in detail: