fbpx

Hoofdrailnet en HSL vanaf 2015 tot 2025 samengevoegd

NS blijft tot 2025 de vervoerder op het Nederlandse Hoofdrailnet. Het Hoofdrailnet en de Hogesnelheidslijn worden samengevoegd in één nieuwe concessie die loopt van 2015 tot 2025. Dat is de uitkomst van intensieve gesprekken tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS en HSA.

Al geruime tijd deden er geruchten de ronde dat dit de uitkomst zou worden. Met de samengevoegde concessie wordt een failisement van HSA voorkomen. Maar met de nieuwe concessie belooft NS ook meer treinen. Volgens NS president-directeur Bert Meerstadt biedt de nieuwe concessue drie keer meer: meer treinen, meer verbindingen en meer services. 

Hogesnelheidslijn
Door het samenvoegen kan NS de hogesnelheidslijn integreren in het intercitynet. Een eerder plan om de intercity Den Haag – Eindhoven via de HSL te laten rijden wordt daardoor mogelijk. Ook zou een intercity Almere – Rotterdam via de HSL een optie zijn. Tussen Breda en Antwerpen komen 8 Fyra´s die toeslagvrij worden, die komt in plaats van de Fyra Den Haag – Breda – Brussel. Overige Fyra´s worden echter niet toeslagvrij. Intercity´s die via de HSL gaan rijden worden wel toeslagvrij. 

Meer treinen
Bij de nieuwe concessie belooft NS nogmaals op de belangrijkste trajecten elke tien minuten een trein aan te gaan bieden. Maar ook de minderdrukke spoorlijnen kunnen op meer treinen rekenen. Zo gaan er ook buiten de spits minimaal twee stoptreinen per uur rijden tussen Meppel-Leeuwarden, Roosendaal-Lage Zwaluwe en Breda-Lage Zwaluwe en Arnhem – Ede -Wageningen. Daarnaast blijven intercity´s in de Randstad in het weekend tot later rijden (tot 1:00 uur rijden de treinen door tot het volgende knooppunt). 

Inversteren
Volgens NS zijn er zowel op financieel als operationeel vlak stevige offers gevraagd. In totaal committeert NS zich voor € 2,2 miljard (€ 2,4 miljard lopend prijspeil), waarvan € 1,4 miljard aan concessievergoeding voor de oorspronkelijke HSA concessie. Volgens NS kan het spoorbedrijf dankzij de nieuwe concessie weer inversteren voor de lange termijn. Zo worden de komende jaren honderden miljoenen gestoken in onder meer het renoveren van bestaand materieel en het aanschaffen van nieuwe treinen. Dit gaat tot 2025 om € 7 miljard. In alle nieuwe treinen zal een toilet zijn. Als de Sprinter Light Train (SLT) in de toekomst gerenoveerd gaat worden, zullen ook deze treinen een toilet krijgen.

Grensoverschrijdende intercities
Onderdeel van de afspraken met NS is dat er betere grensoverschrijdende spoorverbindingen komen. Zo zullen er komende periode gesprekken plaats vinden met buitenlandse vervoerders en overheden om meer verbindingen te realiseren naar grote Europese steden. Voorbeelden zijn: Maastricht – Luik, Sittard – Heerlen – Aken en Eindhoven – Düsseldorf. Deze lijnen sluiten vervolgens weer aan op de hogesnelheidslijnen in het buitenland.

Limburg
Toch heeft NS niet helemaal het gewenste resultaat weten te behalen. Zo wil de minister een aantal stoptreinen in Limburg en elders in het land niet aan NS gunnen, maar aanbesteden. Volgens NS is dat niet in het belang van de reiziger. Zo zou bij een storing langer kunnen duren voordat er weer treinen rijden. Immers, meerdere partijen zullen het dan eens moeten worden wie er weer als eerste mag gaan rijden. Bovendien is er een risico dat tarieven voor de stoptrein en intercity van elkaar gaan afwijken. 

Vakbond
FNV Spoor vindt dat de minister met het openbaar aanbesteden van andere trajecten een kans laat liggen om haar lange termijn visie op het spoor te geven. "Ze gaat hiermee door een rood sein en een volgende historische blunder op het spoor dreigt", aldus FNV bestuurder Roel Berghuis. "Het is alsof je een huis huurt waar nog vijf mensen in komen wonen die niet je vrienden zijn of zullen worden."

Tevreden
Reizigersvereniging Rover reageert blij verrast met de plannen.  Met name dat het hoofdrailnet en de HSL worden samengevoegd doet de vereniging deugd. Ook ChristenUnie is met name blij met deze integratie. "Vanuit Eindhoven ben je straks bijna een kwartier sneller in de Randstad zonder over te stappen" zegt Arie Slob van de ChristenUnie. Minder blij is de ChristenUnie dat de toeslag voor de Fyra blijft betsaan. GroenLinks toonde zich al eerder tevreden als het hoofdrailnet weer aan NS gegund zou worden. Maar mogelijke verdere concurrentie op het spoor, waarbij verschillende vervoerders stoptreinen op een traject mogen laten rijden, is volgens de partij een dwaling.

Eigen land
Alhoewel NS niet blij is met het de aanbestedingen in Limburg, is ook het spoorbedrijf al met al tevreden. ´´Ik ben blij dat de NS als Nederlands bedrijf de reiziger in eigen land blijft vervoeren en dat de minister ons dit vertrouwen geeft´´, aldus president-directeur Bert Meerstadt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *