InterRail gewijzigd: nu al vanaf 3 reisdagen (en tot 3 maanden)
18 jan 2019 14:28
InterRail heeft de voorwaarden gewijzigd. Het is vanaf nu mogelijk om ook drie dagen op pad te gaan. De maximale reisduur is verlengd naar 3 maanden. Een andere wijziging: de 7 uur regel rond nachttreinen is afgeschaft. In plaats daarvan geldt nu altijd alleen de vertrekdatum als reisdag voor de nachttrein.
Met InterRail kun je kris kras door Europa reizen. Tot nu toe was dat mogelijk vanaf 5 reisdagen. Wie voor deze variant koos, moest de 5 reisdagen opmaken binnen 15 dagen. Per 2019 zijn de mogelijkheden verruimd. Het is nu ook mogelijk om te kiezen voor 3 reisdagen. Dat hoeft niet binnen een periode van 15 dagen, maar binnen een periode van een maand. Ook bij de vijfdaagse variant geldt dat nu. Bij de zevendaagse variant was dat al zo.
Tot 3 maanden reizen
Wie kiest voor InterRail met 10 of 15 reisdagen krijgt 2 maanden de tijd om de reisdagen op te maken. Dat was tot nu toe één maand. Het blijft mogelijk om InterRail aan te schaffen voor 15 dagen, 22 dagen of 1 maand aaneengesloten. Nieuw is dat InterRail ook beschikbaar is voor 2 of 3 maanden aaneengesloten reizen. Jongeren (t/m 27 jaar) betalen 515 euro voor één maand onbeperkt reizen. Een maandje extra op pad? Dat kost slechts 47 euro extra. Volwassenen betalen 670 euro voor een maand, 731 euro voor twee maanden en 902 euro voor 3 maanden.
Kinderen blijven gratis
Door de wijziging is InterRail voor volwassenen (27-59 jaar) nu al beschikbaar vanaf 218 euro. Jongeren t/m 27 kunnen zelfs al voor 168 euro drie dagen op pad. Voor kinderen t/m 11 jaar blijft InterRail gratis beschikbaar. Dat wil zeggen: per volwassene kunnen er maximaal twee gratis reispassen voor kinderen worden verkregen. Dit is sinds 2014 mogelijk. Ook de eerdere wijziging (2016) dat je met InterRail mag reizen binnen het land waar je woont, blijft van kracht. Wel blijft de beperking dat dit geldt voor maximaal één uitgaande reis naar de grens, en één terugkerende reis vanaf de grens. Helaas kun je InterRail dus niet gebruiken als een goedkope variant van het NS Altijd Vrij abonnement.
Nachttrein
Ook rond nachttreinen is er het één en ander gewijzigd in de InterRail spelregels. Tot nu hoefde je bij de nachttrein alleen de aankomstdag als reisdag te rekenen, mits de nachttrein na 19:00 uur vertrok. Nu is de regel aangepast: bij de nachttrein hoef je altijd alleen de vertrekdag te regelen. Dat is super gunstig bij een reis naar Boekarest. Door die regel kun je op één reisdag vanuit Nederland tot in Boekarest komen. Op de terugreis werkt dat helaas niet.
Netwerk uitgebreid
Nog meer goed nieuws: ook het netwerk is weer een klein beetje uitgebreid. Zo doet Litouwen nu ook mee aan InterRail. “Dankzij deze uitbreiding kunnen InterRailers nu ook reizen tussen Vilnius (Litouwen) en Bialystok (Polen)”, zegt Simona Clerici namens InterRail. Het totaal aantal deelnemende landen komt daarmee op 31. Verder doen de private spoorbedrijven RegioJet en LeoExpress in Tsjechië nu ook mee met InterRail. Die bedrijven hebben niet alleen treinen binnen Tsjechië, maar ook van en naar Oostenrijk, Slowakije en Polen. In het verleden werd het netwerk ook al uitgebreid. Zo werd in 2017 de MGB in Zwitserland aangesloten.
InterRail Premium
Ook nieuw is de InterRail premium pas. Met de premium pas hoef je niets extra’s te betalen bij reserveringen. De premium pas is alleen beschikbaar voor Spanje en Italië.
Komt er ook een ‘global pass premium’? “Ons product aanbod evalueren we voortdurend en op basis van klantreacties en de mogelijkheden binnen de markt wijzigen we het productaanbod. Dat betekent dat InterRail Premium in de toekomst mogelijk voor meer landen beschikbaar komt”, reageert Clerici namens InterRail.
De tarieven voor de Global passes zijn ook enorm omhoog gegaan, dus minder aantrekkelijk geworden.
Enorm verhoogd? Dat valt wel mee toch? Wat ik terug kan vinden is 267 euro voor een 5 daagse pas in 2017. Nu 282 euro. Dat is een dikke 5% in 2 jaar. Ter vergelijking: het NS jaartje is in vergelijking met vorig jaar al 5% gestegen.
Amersfoort naar Åre (15h20 met de nachttrein vanaf Malmö) lukt je op dezelfde manier ook met één reisdag.
Ik zie die informatie – met name Litouwen en de private treinen nog niet op de Interrail site verwerkt. Is de ingangsdatum soms later dit jaar?
Woh, dat is handig, op 1 reisdag (qua betaling) naar Bucuresti.Maar waarom geldt het niet op de terugreis? Multumesc Foarte?
Bij nachttreinen geldt dus: je hoeft alleen de vertrekdag te rekenen. Je kunt op 1 dag naar Wenen reizen, en overstappen op de nachttrein. Op de terugreis moet je de dus de vertrekdag in Boekarest rekenen. Aangezien de nachttrein naar Wenen gaat, en niet naar Amsterdam, moet je vanaf Wenen een tweede reisdag gebruiken om terug te komen in Amsterdam.
din pacate! dank, voor je antwoord.
Je moet dan wel Wenen bereiken vóór 19:42. Het gemakkelijkst is dan vertrek Asd 06:38, overstap Köln 09:15 / 09:53 en dan in enen door naar Wenen. En dan maar hopen dat de ICE zich niet weer eens vastrijdt bij Elten. Rotterdammers moeten om 06:20 weg, met een krappe overstap in Utrecht (vertrek om 06:05 biedt wat meer marge).
Ervaring: toen in oktober de DB in chaos was door de brand bij Montabaur, deden de machinisten, conducteurs en verkeersleiders enorm hun best om de 50′ vertraging beperkt te houden en zelfs iets te verkorten – daardoor haalde ik in Wenen de overstap naar Budapest.
Ik heb het eind 2017 gedaan (dienstregeling 2018), met inderdaad de trein van 6:05 uit Rotterdam. Mijn 35-urige reis heb ik toen samengevat in 5 minuten op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=6x81ls0g91M
Ik denk dat je vanuit Roemenië de trein van 23:38 uit Timisoara Nord kunt nemen. Binnen Roemenië reis je dan tegen het redelijk goedkope Roemeense tarief, en vanaf Timisoara (best een leuke stad trouwens) ben je voorbij het 19:00 uur- punt. Vertrek Bucuresti 05:20, aankomst Timisoara 14:36, vroeg genoeg voor de overstap op de nachttrein. Het centrum ligt wat ver (1 à 2 km van het station) maar is best de moeite waard.
De 19u-regel is er niet meer. Je moet altijd de vertrekdag hanteren als reisdag. Vanuit Timusoara rijdt er ook geen nachttrein richting Budapest. De verbinding van 23:38u is met overstap in Arad. Dat is wel na 0u. Dus dat zou dan wel weer een dag schelen. Maar 1u22 instappen in een nachttrein heeft niet mijn voorkeur.
station Arad is tegenwoordig prima te doen, het is er schoon met een zeer hoge opvallende rolstrap.
Tot 28 februari kun je een interrail global pass eerste klas kopen voor de prijs van de tweede klas. Reizen vóór 15 mei. Deze informatie vond ik dankzij iMark op de NS community.
https://www.interrail.eu/nl/from-interrail-with-love
(hoe maak ik hier een link van?)