fbpx

Kamer: Nieuw IC-materieel NS minimaal 200 kilometer per uur

De regering moet van de Tweede Kamer afspraken met NS gaan maken om bij de aanschaf van nieuw intercity-materieel voortaan uit te gaan van een maximumsnelheid van tenminste 200 kilometer per uur. Nu rijden de treinen vrijwel nergens harder dan 140 kilometer per uur. Technisch kunnen veel treinen maximaal 160 kilometer per uur. 

De Tweede Kamer heeft hierover een motie aangenomen van ChristenUnie en GroenLinks. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber (ChristenUnie): "De Kamer heeft een duidelijk signaal gegeven. De reistijd tussen de Randstad en de rest van Nederland moet korter. NS moet bij de komende bestellingen van nieuwe treinen hier rekening mee houden."

Geleidelijk meer trajecten
De eerste lijnen die kunnen profiteren van de snellere treinen zijn de Hanzelijn en Amsterdam – Utrecht. Deze spoorlijnen zijn al geschikt voor 200 km per uur. "Geleidelijk kunnen ook andere spoorlijnen worden aangepast voor hogere snelheden. Kansrijk zijn de trajecten Utrecht – Eindhoven, Gouda – Utrecht – Arnhem, Zwolle – Groningen/Leeuwarden en Amersfoort – Apeldoorn", aldus het Kamerlid.

Zitplaatskans
Tijdens dezelfde stemmingen werd ook een motie aangenomen van Dik-Faber en collega Van Veldhoven (D66) waarin de regering wordt opgeroepen te komen tot een oplossing waarbij er een reserveringsvrije mogelijkheid blijft bestaan voor treinreizen vanuit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam naar België. Dik-Faber: “Dit zou bijvoorbeeld kunnen door de zitplaatsgarantie zo in te vullen dat deze alleen geldt bij reservering en er voor overige reizigers een zitplaatskans geldt die tenminste vergelijkbaar is aan het niveau dat vereist is voor het hoofdrailnet.”

Foto: Een Noorse intercity van Stadler die 200 kilometer per uur kan.