Komende tijd hinder door werkzaamheden op de Flevolijn en rond Tilburg
12 aug 2023 10:07
Reizigers op de Flevolijn tussen Weesp en Dronten moeten de komende weken rekenen op extra reistijd door werkzaamheden. Ook rond Tilburg wordt een week gewerkt aan het spoor.
De werkzaamheden op de Flevolijn vinden plaats van 12 t/m 17 augustus en van 22 augustus t/m 4 september. De korte onderbreking is ingelast vanwege Lowlands, dat van 18 t/m 20 augustus tienduizenden festivalgangers naar Biddinghuizen trekt.
Tijdens de eerste periode van de werkzaamheden pakt ProRail het gedeelte tussen Muiderberg en Almere aan. Op het spoor worden dwarsliggers en spoorstaven vernieuwd en ook de bovenleiding krijgt een beurt. Op station Almere Centrum wordt een aantal ruiten vervangen en verwijdert ProRail de tijdelijke vertrekseinen die er stonden. In de tweede periode na de Lowlands-onderbreking staan ongeveer dezelfde werkzaamheden op het programma, maar dan tussen Almere en Swifterbant.
Tilburg
Ook Tilburg komt deze zomer aan de beurt. Vanaf 2015 werd het station al helemaal vernieuwd, onder meer met een nieuwe stationspassage. Als volgende stap wordt het spoor tussen Tilburg Universiteit en Tilburg aangepakt én krijgt Kruikenstad een vierde perron, dat inmiddels al in aanbouw is. Tijdens de werkzaamheden in augustus krijgt het nabijgelegen Rijen ook een tunnel onder het spoor geschoven. Er is van 14 t/m 19 augustus geen enkel treinverkeer mogelijk van en naar Tilburg.
Tijdens de werkzaamheden in Flevoland en Tilburg zorgt NS voor vervangend busvervoer. Reizigers kunnen in de NS-app zien hoe ze het beste kunnen reizen.
Dat vierde perron in Tilburg is volkomen overbodig.
Het is inderdaad onduidelijk welke treinen daar zouden moeten gaan stoppen. Hooguit bij werkzaamheden zou je het misschien kunnen gebruiken.
Voor deze dienstregeling misschien wel ja. Maar kijk eens bij een verstoring: heel veel treinen worden dan al eerder op de lijn opgeheven omdat er te weinig perrons in Tilburg zijn om alles aan te keren.
Laatst met die dassenburcht bij Vught? Eén groot drama met treinen omleiden via Tilburg omdat er zo weinig perronsporen zijn.
Laten we blij zijn dat er eens een keer infra bij komt in Nederland na jaren van alleen maar weghalen 🙂
Inderdaad. Op een groot station vind ik handig als intercity’s (vertraagde) sprinters kunnen inhalen.
Een sprinter inhalen kan juist beter op een station waar de IC niet stopt. Op een IC-station moet de sprinter langer wachten.
Op een druk station stappen veel mensen uit de sprinter. Een inhaalvoorziening onderweg kan en mag maar ik vind het fijn dat er op een andere druk station wordt geïnvesteerd in bijsturingscapaciteit, hopelijk komen er ook voldoende goede wissels.
@lezer
Op een intercitystation moeten er ook mensen in en uit de intercity stappen, waardoor de sprinter veel langer stil moet staan dan wanneer een intercity in volle vaart in kan halen.
Wat ik bedoelde is dat zeker in een sprinter veel mensen toch uitstappen en dat het aantal doorgaande reizigers veegeleken met een stop op de vrije baan kleiner is. Wat ik al zei:prorail mag voor mij beiden doen, maar als prorail moet kiezen dan denk ik dat deze keuze door de situatie ter plekke ook het goedkoopste is.
Dat vierde perron wordt aangelegd voor PHS Breda – Eindhoven. Kennelijk is het plan daar in de toekomst de reizigerstreinen met een hogere frequentie te laten rijden.
https://www.prorail.nl/projecten/tilburg-vernieuwing
Dat plan is al lang achterhaald.
Klopt, maar een extra perron in Tilburg zie ik toch als een goede investering. Vond het altijd vreemd dat Tilburg 3 perrons had, terwijl dit station ook 2 IC lijnen herbergt. Veel dingen van PHS vind ik in deze tijd ook onzinnig.
En NS krimpt de diensten in Brabant steeds verder in.
Station Tilburg ligt er ook nog als NS de hoofdrailnetconcessie verliest.
@johan
Dat zou te mooi zijn om waar te zijn.
Een vierde perron biedt in ieder geval weer een eenvoudige mogelijkheid voor een min of meer rechtstreekse overstap van de treinen Zwolle-Vlissingen en Eindhoven-Den Haag. Kan ook in Breda natuurlijk. Dat scheelt weer een overstap van 25 minuten voor reizigers van en naar Eindhoven.
Vijf jaar terug klopte het ook nog redelijk. Maar toen de trein Eindhoven-Den Haag viaf via de HSL ging rijden ging NS de mist in. De 10 minuten tijdwinst werd niet gebruikt om sneller in Rotterdam te komen. Nee, de trein vertrok gewoon 10 minuten later uit Eindhoven. Dan hoefde NS niet zoveel door te rekenen. Want niet het gemak van de reizigers maar dat van NS staat voorop.
Die overstap is maar voor weinig mensen relevant verwacht ik, namelijk alleen voor reizigers die van/naar Eindhoven moeten vanaf Etten-Leur en verder en daarvoor is de overstapmogelijkheid in Breda al. Want richting Zwolle vanuit Eindhoven gaat over ‘s-Hertogenbosch/Utrecht Centraal en heeft dus niets aan een overstap in Tilburg. Dat gaat allemaal niets veranderen met een extra perron in Tilburg.
En de trein is wel degelijk sneller in Rotterdam, maar arriveert op dezelfde tijd doordat die later vertrekt. En ik denk dat het gemiddeld weinig uit maakt of de trein 10 minuten eerder op bestemming is met dezelfde vertrektijd of 10 minuten later vertrekt met dezelfde aankomsttijd. Sommigen winnen er misschien iets mee als de trein eerder zou zijn, anderen halen hem juist of kunnen later van huis doordat die 10 minuten later vertrekt. En dan denk ik met de hoge frequenties in de randstad, dat de winst voor mensen die hem juist kunnen halen op die manier groter is dan de winst van de mensen als die 10 minuten eerder aan zou komen.
@Ricardo:12 augustus 2023 om 23:17
Ik leg het nog één keer uit!
Doordat hij 10 minuten later vertrekt uit Eindhoven is er geen aansluiting meer in Tilburg (of Breda) richting Roosendaal en verder naar Zeeland. Die is er altijd geweest.
Tien minuten later betekent ook dat passagiers uit de richting Maastricht 12 minuten moeten wachten in Eindhoven waar ze eerst met 2 minuten het perron konden oversteken.
Bijkomend is nog dat er vanuit het zuiden geen verbinding meer is met Dordrecht. Via Den Bosch en daar de Sprinter is nog het snelst.
Van Maastricht naar Zwolle? Nou succes ermee. Overstap van 29 minuten in Den Bosch en op de terugweg ook. In Utrecht rijdt hij ook voor je neus weg.
Maar je mag NS best verdedigen omdat van Tilburg naar Rotterdam wel 10 minuten korter is. Maar dat weegt niet op tegen de nadelen.
@Wim Lubbers: Maar dan doet u een aantal aannames waarvan we niet weten of die kloppen (ik weet ook niet of mijn aannames kloppen). U gaat er vanuit dat die reizigersstromen die er nadelen van ondervinden groter zijn of meer nadeel ondervinden dan de reizigersstromen die er voordeel aan ervaren. Ik betwijfel dat, maar weet ook niet of dat zo is.
Daarnaast lijkt u er vanuit te gaan dat NS die keuze heeft gemaakt want “Dan hoefde NS niet zoveel door te rekenen”, maar de ene trein een 10 minuten verschuiven kan er voor zorgen dat allerlei andere treinseries ook moeten schuiven of dat de trein op een ander station 10 minuten moet wachten door de beperkte capaciteit op het spoor en dan kan het resultaat zijn dat een handvol mensen een betere overstap hebben, maar een grote groep er nadeel van ondervindt.
Dat kunt u misschien wel NS verdedigen vinden, maar ik snap dat een dienstregeling een enorm complexe puzzel is waarin niet iedereen tevreden gehouden kan worden.
in gebieden met lagere frequenties (het zuiden) hebben slechte overstappen meer impact dan in gebieden met hoge frequenties (het zuiden). Niet qua aantal mensen maar de impact per reiziger is groter.
Naar het er uit ziet is dat al jaren geenovefweging meer bij NS en gaat het alleen nog maar over aantallen, niet over impact-omvang.
Niet waar. Het extra perron is nodig om de opvolgtijd te verkorten zodat er elk kwartier een intercity Eindhoven – Breda kan gaan rijden. Als twee opvolgende treinen van hetzelfde perron gebruik moeten maken telt de halteertijd namelijk mee in de opvolgtijd. Met twee perrons per richting kan de tweede trein alvast het station binnenrijden terwijl de eerste trein vanaf het andere perron vertrekt, en daarmee kunnen de treinen dus ook op de vrije baan dichter op elkaar rijden. En mede vanwege de vele goederentreinen hier is die korte opvolgtijd hier hard nodig.
Een kwartierdienst Eindhoven-Breda? Daar zijn veel te weinig reizigers voor, je mag al blij zijn dat NS nog om het halfuur rijdt.
Er zijn steeds minder treinen in Tilburg, niet meer. Volkomen dagdromerij over een groei die er helemaal niet is.
Uh, NS krimpt de dienstregelingen alleen maar steeds verder in en jaagt steeds meer reizigers weg met onbetaalbare tarieven de auto in.
Nee hoor kijk eens verder dan u neus lang is en waarom zo negatief !!!
Kijk als uw niet op het station komt dan weet u ook niet wat er speelt op het station, als treinen iets of wat telaat is zijn er mensen die in de pen klimmen, en daarom komt dit ten goede voor een vlotte doorstroming van treinen.
Het is voor Tilburg een DERDE perron. Met een vierde perronspoor.
De werkzaamheden duren tot 19 augustus 02.00 uur. De 19de zelf rijden er dus gewoon treinen.
De Hanzelijn is pas amper 10 jaar geleden geopend. Wel vreemd dat dwarsliggers, rails en bovenleiding tussen Lelystad Opstel en Swifterbant nu al vervangen moeten worden.
Ik denk ook niet dat voorbij Lelystad Opstel dergelijke werkzaamheden plaatsvinden, maar dat maakt voor de buitendienststelling voor reizigerstreinen niets uit. Bovendien vervangt netbeheerder TenneT tijdens die buitendienststelling wel de hoogspanningskabel die vorig jaar beschadigd is geraakt bij de stroomstoring die toen ook voor grote schade aan het spoor zorgde. Die kabel kruist ter hoogte van Swifterbant het spoor, dat is misschien de reden dat die plaats expliciet wordt genoemd, want de werkzaamheden vereisen ook een buitendienststelling van het spoor, zo bleek uit eerdere berichtgeving.
Vreemd dat die activiteiten van TenneT dan niet worden genoemd.
Bedoel je deze werkzaamheden:
https://www.tennet.eu/nl/projecten/herstel-hoogspanningsverbinding-dronten-olsterpad-lelystad
Hanza Rail Team had het aangelegd:
http://www.lsibv.nl/klantverhalen/opdrachtgever-bedrijf1
Geen idee of dwarsliggers, rails en bovenleiding vervangen gaat worden. Bovendien zijn er al meerdere werkzaamheden in ruim 10 jaar geweest. Het kan ook kleinschaliger zijn.
Het zal wel hier en daar zijn na inspectie. In die korte tijd worden niet alle dwarsliggers vervangen. De bovenleiding zal wel gevoeliger zijn voor slijtage.
Er staat een balastverdichter op het spoor bij Almere Centrum. Duidelijk ze het spoor weer rechtleggen daar waar het niet meer recht is.
Met minder goederentreinen over de spoorlijn door Tilburg was dat 4e perron waarschijnlijk niet nodig geweest.
Dat vierde perron heeft helemaal niets met het goederenvervoer te maken.
???? Voor goederentreinen heb je geen extra perrons nodig. Dat perron is overbodig en zal in de normale dienstregeling ook niet gebruikt worden.
De hele Flevolijn en deels Hanzelijn afgesloten. Betekent dat dan juist via Veluwelijn 4 IC p/u moeten rijden. Deze week was dat juist 4 IC p/u op de Hanzelijn.
Tussen Zwolle – Dronten Sprinters. IC vanaf Groningen/Leeuwarden die bij Zwolle keren.
Dat doen ze ook, de intercity’s Groningen/Leeuwarden – Schiphol worden omgeleid via Amersfoort en Amsterdam Centraal. Dat laatste omdat men de bestaande treinpaden van de intercity Amsterdam – Amersfoort gebruikt voor de omgeleide treinen, er wordt dus niet via Amsterdam Zuid gereden maar via Sloterdijk en Lelylaan.
Als er zoveel aan het spoor gewerkt wordt lijkt het erop of er negentien miljoen treinreizigers zijn, nee, meer dan de helft gaat met de auto. Geen wonder dat de kaartjes duurder worden. Nederland is goed in de treinreizigers dwars zitten
Inderdaad, steeds meer werkzaamheden voor steeds minder treinen en steeds minder reizigers.
Wees blij als er in Tilburg nog een vierde perron komt die reizigersgroei kan opvangen en extra mogelijkheden kan bieden in geval van storingen in relatie tot de overige drie perrons.
Er zijn in Nederland plaatsen waar helemaal NIETS gebeurd, spookstations zoals Lelystad Zuid, wel perrons inclusief een lift schacht maar wordt nooit in gebruik genomen, of men neme de twee deels gebouwde ondergrondse metrostations zoals Weesperlein in Amsterdam die een ondergrondse tunnel heeft en een kruisingsstation had kunnen worden voor de richting naar Geuzenveld en tot slot Rotterdam Lombardijen dat ook een kruisingsstation had kunnen zijn voor trein,tram en metro. Hier werd een ondergrondse metrostation deels gebouwd omdat het plan bestond om van Zuidplein naar Ridderkerk met metro treinen te gaan rijden, maar men koos toen voor een tram en ligt dit metro “spookstation” met perrons er ongebruikt bij kijk maar op Youtube, brrr…
Dus laat station Tilburg met z’n unieke “kroepoekdak” die recent nog geheel is opgeknapt straks lekker profiteren van het nieuwe perron 4 en men alweer negatieve gedachten zoals zo vaak te lezen valt in dit forum maar achterwege !
Welke reizigersgroei?
Tilburg krijgt een derde zijperron aan de kant van het voormalige Nedtrain complex. Gilze Rijen krijgt 2 zijperrons ter vervanging van het huidige,smalle eilandperron.
Dat laatste kan ik begrijpen, het eerste is overbodig.
Eigenlijk zou een verdubbeling van de sporen tussen Breda en Tilburg veel problemen oplossen in de toekomst. Nu wordt alles(sprinters, ic en goederentreinen) tussen Breda en Tilburg over dit smalle traject geperst..Station Gilze-Rijen ondergronds maken past dan ook in deze filosofie: net als station Best dus.
En niet alleen Gilze Rijen, maar er zijn ook plannen om aan de westkant van station en het station zelf van Eindhoven alles ondergronds te maken las ik vorig jaar, maar dat men nog niet weet op welke wijze en hoeveel dat gaat kosten. Ook is er een plan om een “dive-under” bij Eindhoven te maken ten oosten van het station bij de splitsing naar Helmond-Venlo en Weert.
En wat het idee om hierboven geschetst om het traject Breda – Tilburg viersporig te maken, lijkt mij een goed idee. Wanneer een lange en zware goederentrein zoals container maar vooral kolen en ertstreinen richting Eindhoven rijden, moet een een snelle IC soms deze voorrang verlenen en achteraan sluiten. Een zware goederentrein is niet alleen zwaarder dan een passagierstrein, maar heeft relatief een langere remweg nodig en kan minder snel optrekken. Een dergelijke situatie heb ik ooit eens recent meegemaakt en dan mist men een aansluiting bij Eindhoven.
Leuke suggesties, maar het kost niet alleen een hoop poen, maar ook politieke en bestuurlijke daadkracht om al die dingen te realiseren en daar ontbreekt het in Nederland weleens aan. Dus nu mag Tilburg een beetje profijt hebben en zijn andere suggesties van lange adem, om over een rechtstreekse treinverbinding Breda naar Utrecht maar te zwijgen…
Station Tilburg krijgt een derde perron een zijperron aan de kant van het voormalige Nedtrain-terrein. Het is wel een vierde perron spoor, waar straks extra treinen kunnen stoppen en er is ook een modernere overkapping gebouwd. Gilze Rijen krijgt 2 tunnels onder het spoor, bij restaurant Vijf Eiken en direct naast het station. Ook wordt het perron vernieuwd geen eilandperron zoals nu, dat verdwijnt, maar twee nieuwe zijperrons. Hetzelfde principe als in het Overijsselse Heino en Raalte, welke daar in 2025 gereed moeten zijn.
De Flevolijn en deels Hanzelijn krijgen te maken met werken en vervangend vervoer. Het traject Lelystad Centrum-Dronten wordt gerenoveerd, na de schade die daar een hoogspanningsmast met kortsluiting was gemaakt afgelopen jaar! Toen was er ook een langdurige onderbreking op dit traject, maar nu wat minder lang straks als toen! Hopelijk zijn beide lijnen in Flevoland ook al voorbereid met een eventuele Lelylijn. Dat er geen woonhuizen, gebouwen of bomen extra gesloopt of gekapt moeten worden , mocht men deze nieuwe spoorlijn straks gaan aanleggen. Almere C. en Lelystad C. hebben beide 2 eilandperrons met vier sporen, wat ook in Almere Oostvaarders het geval is. Alleen dit laatste station mag wel een overkapping boven de stations trappen krijgen. daar sta je in weer en wind nooit droog en warm!! En extra wachtruimtes hier creëren, wel zo fijn!
Bij de bouw van Lelystad Centrum was in eerste instantie al rekening gehouden met een uitbreiding en had men toen in de jaren negentig van de vorige eeuw al ruimte gereserveerd om de capaciteit met 50 % te vergroten. Als men dit bij meer stations zou doen, dan is een wijziging wel makkelijker, maar regeren is helaas niet altijd vooruitzien of bijkans niet goed mogelijk. Nu maar afwachten of men op de Flevolijn t.z.t. met een ICNG wel 200 km/u kan rijden dan worden de mogelijkheden ten volle benut.
en wat hadden ze op station Gilze-Rijen gedaan. daar lag overweg open en peron waren ze bezig, weet hier iemand iets van af ??