fbpx

Mansveld legt lat voor NS nauwelijks hoger

De treinen moeten dit jaar even goed op tijd rijden als afgelopen jaren. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft dat met NS afgesproken, meldde ze donderdag aan de Tweede Kamer. Dat wil zeggen dat 93 procent van de treinen hooguit 5 minuten te laat mag komen. Behalve met NS heeft Mansveld ook nieuwe afspraken gemaakt met ProRail.

Mansveld vindt een gelijkblijvende stiptheid "in internationaal perspectief´´ voldoende ambitieus, omdat er dit jaar veel werkzaamheden op stations en spoor plaatsvinden. Zo vindt er modernisering plaats van grote stations in Den Bosch en Utrecht. Ook de afgelopen jaren hoefde de stiptheid van Mansveld nauwelijks te verbeteren.

Op het gebied van punctualiteit gaat Zwitserland nog altijd aan de leiding. Maar er zijn meer landen die het goed doen. België doet het echter bedroevend veel slechter dan Nederland, ondanks eerdere stiptheidsplannen. 

Opmerkelijk is dat NS niet wordt afgerekend op een percentage uitgevallen treinen op het hoofdrailnet, maar ProRail wel. Treinen die uitvallen door een aangepaste winterdienstregeling mogen er echter uitgefilterd worden. Maximaal 1,5% van de NS-treinen op het hoofdrailnet mag uitvallen en maximaal 1% op regionale lijnen.

Mansveld heeft de afspraken met NS wel een beetje aangescherpt als het gaat over reisinformatie en reinheid. De reisinformatie bij ontregelingen moet beter en treinen en stations moeten properder worden. 

Ook met spoorbeheerder ProRail zijn afspraken gemaakt over de te leveren prestaties. Zo moeten de treinen van vijf treinseries vaker op tijd rijden. Dat geldt voor de volgende treinseries:

  • Intercity Lelystad – Vlissingen (serie 2600)
  • Sprinter Zwolle – Enschede (serie 7900)
  • Stoptrein Arnhem – Doetinchem (- Winterswijk) (serie 30900 / 30700)
  • Sprinter Den Haag – Utrecht (serie 9800)
  • Benelux Den Haag – Brussel (serie 1200)

De bedoeling is dat ProRail zich ieder jaar concentreert op vijf slecht scorende treinseries. Die afspraak gaat voor 2014 voor het eerst in. Of NS en ProRail vorig jaar hebben gepresteerd zoals de bedoeling was, is nog niet bekendgemaakt. Dat  gebeurt eind volgende maand.