Marjan Rintel volgt Roger van Boxtel op als president-directeur
23 jun 2020 12:19
President-directeur Roger van Boxtel neemt in september afscheid van NS en wordt opgevolgd door Marjan Rintel, de huidige directeur Operatie van NS. Dat heeft het spoorbedrijf dinsdag bekendgemaakt. Ze wordt de eerste vrouwelijke president-directeur bij het spoorbedrijf.
Trots
Rintel is sinds november 2014 werkzaam bij NS. Gerard van de Aast (voorzitter Raad van Commissarissen): “Met Marjan Rintel kiest NS voor een bestuurder die het bedrijf, haar medewerkers en de reiziger tot in de haarvaten kent. Marjan heeft NS de afgelopen jaren met veel energie naar uitstekende operationele resultaten geleid.”
Marjan Rintel is blij met de benoeming: “Ik ben trots op de resultaten die we met alle NS’ers de afgelopen jaren voor onze klanten hebben bereikt. We staan voor grote uitdagingen op het gebied van onder andere mobiliteit, woningbouw, duurzaamheid en leefbaarheid. Ik kijk ernaar uit om in de rol van president-directeur samen met mijn NS collega’s een bijdrage te leveren aan het oplossen van deze vraagstukken.”
Opvolging Van Boxtel
Roger van Boxtel trad in de zomer van 2015 aan als president-directeur van NS. Zijn belangrijkste opdracht was om het vertrouwen in NS te herstellen. Van Boxtel heeft met de Raad van Bestuur de afgelopen jaren rust en focus in het bedrijf teruggebracht en de prestaties verbeterd.
Roger van Boxtel: “Met groot plezier mocht ik de afgelopen 5 jaar aanvoerder zijn van het geelblauwe NS-team. Een oer-Hollands bedrijf met gemotiveerde en betrokken medewerkers. Ik ben onder de indruk van de resultaten die geboekt zijn op onze stations, in de treinen en de werkplaatsen. En dit alles voor onze reizigers. Dank voor het vertrouwen dat ik van iedereen kreeg. Vol overtuiging draag ik de sleutel van de dagelijkse leiding over aan Marjan Rintel.”
De Centrale Ondernemingsraad van NS heeft positief geadviseerd over de voordracht van Marjan Rintel. De Raad van Commissarissen heeft de benoemingsprocedure opgestart voor de functie van Directeur Operatie die is ontstaan in de Raad van Bestuur als gevolg van de benoeming van Marjan Rintel.
Bert Groenewegen
De minister van Financiën, die uiteindelijk als aandeelhouder de directie benoemt, heeft ook besloten om financieel topman Bert Groenewegen opnieuw te benoemen voor een termijn van 4 jaar. Zijn eerste benoemingsperiode loopt af op 15 september 2020.
Mevrouw Rintel komt uit de luchtvaart.
Laten we hopen dat de spoorbranche hiermee geen ‘mol’ binnen heeft gehaald.
Marjan Rintel lijkt wel zus van Pier, is dat zo?
“Vanwege de coronacrisis ziet Rintel af van het bonusgedeelte van haar salaris, iets wat ze in haar eerdere functie ook al deed. Ook andere leden van de raad van bestuur doen vrijwillig afstand van hun variabele beloningen.” (Het Parool)
De juiste vrouw op de juiste plaats. De klant weer op 1, 2 en 3.
Als ik me niet vergis is dit de vrouw die in de documentaire missie NS roept dat reizigers best twee uur vast mogen zitten in een trein met panne. Dan heb je qua klantvriendelijkheid nog wel 1, 2, 3 dingen te leren.
En met een basissalaris rond de 440.000 Euro hoeft ze ook zonder bonus niet per se tweede klas te reizen (bij wijze van spreken).
Het citaat van Het Parool is onjuist. Niemand krijgt binnen het topmanagement een variabele beloning. Heeft Van Boxtel ook nooit gekregen. Formeel is dat vrijwillig, praktisch is dat beleid en wordt dat gewoon besproken dat dit niet passend wordt geacht. Bert Meerstadt is de laatste topman, tot 2013 die ook een variabele beloning (bonus) had.
Gisteravond zag ik de documentaire die vooral aan het licht bracht hoe breed de overhead bij NS is.Teveel theorie-mensen in dikbetaalde functies gaan de praktijkmensen,vooral op de werkvloer,uitleggen hoe het moet.Het was een goed-nieuws show met als dieptepunt de dame die tegen iedereen goedemorgen moet zeggen bij binnenkomst.Mevrouw Rintel gaat,net als haar mentor van Boxtel,een paar jaar de populaire baas spelen en verkast daarna ongetwijfeld naar een andere goed betaalde job.Kortom,ik heb niet het idee dat het beter zal gaan de komende jaren.
Ik zag gister ook die documantaire, het viel mij ook enorm op. af en toe moet de overheid meer ballen tonen op het gebied van spoor. sommige dingen hadden gewoon beter gekund. Maar ja de wereld is niet altijd perfect.
Maar als zij afziet van die bonus, zoals zij ook eerder deed komt er misschien verandering in. We kunnen wel met z’n alle een mening hebben maar ze heeft nog niks gedaan of uberhaupt gewerkt dus laten we er dan later op terug komen. En het is goed als er af en toe verandering is van directeur, dan is er een frisse blik in het bedrijf, daarbij willen te lang zittende directueren nog wel rare beslissingen nemen.
Niemand krijgt binnen het topmanagement een variabele beloning. Heeft Van Boxtel ook nooit gekregen. Formeel is dat vrijwillig, praktisch is dat beleid en wordt dat gewoon besproken dat dit niet passend wordt geacht. Bert Meerstadt is de laatste topman, tot 2013 die ook een variabele beloning (bonus) had.
Wat is er mis met goedenmorgen zeggen?
Niets,maar het kwam lachwekkend over.Ik neem aan dat in de namiddag de kreet “Tot Morgen”door deze dame wordt uitgesproken!Wat is de volgende stap?
Een high-five en een korte pep-talk bij binnenkomst?Het zal ongetwijfeld bedacht zijn door 1 van die vele managers die bij NS rondlopen.Laten ze wat doen aan de ontevredenheid op de werkvloer.Die is nog nooit zo groot geweest en daar heeft zelfs van Boxtel niets aan veranderd.En de nieuwe top-vrouw gaat daar ook niets aan verbeteren.
Nou Jasper ,ik denk dat mevr Rintel achter de schermen best al voor NS heeft gewerkt in die 6 jaar dat ze bij NS zit.
Of her luchtvaart virue dan nog leeft bij haar lijkt me niet. Die mol is allang dood.
Peter
Ik bedoelde meer dat je sommige bedrijven/instelingen zijn die soms 30 jaar dezelfde aan het roer hebben staan, ze heeft al ervaring bij de NS dat is belangrijk, het zit hem meer in dat er wisseling is van (president) directeur, dat vind ik goed
ZSM weer treinmeters laten scannen Marjan, leuk werk en vaak het moment om de klant te behouden met momentje aandacht en raadgeving.