fbpx

Meer goederentreinen via Brabant en Oldenzaal

07 apr 2015 11:23

Door werk aan de Betuweroute in Duitsland krijgt Brabant sinds vrijdag voor het eerst te maken met extra goederentreinen. Vanwege de aanleg van een derde spoor van de Betuwelijn in Duitsland moeten plaatsen aan de zogenoemde Brabantroute tot 2022 regelmatig rekening houden met extra treinverkeer. Ook via Hengelo gaan er meer goederentreinen rijden.

Nu rijden op een normale werkdag vijftig goederentreinen door Brabant. Tijdens de werkzaamheden kan dat oplopen tot 135 per dag.

Het extra verkeer ligt gevoelig omdat gemeenten tussen Zwijndrecht en Venlo zich zorgen maken over het vervoer van gevaarlijke stoffen door het dichtbevolkte gebied. De vrees werd vorige maand aangewakkerd door een treinbotsing in Tilburg. Een stoptrein botste op een stilstaande goederentrein waardoor brandbaar butadieen ontsnapte en acht inzittenden van de passagierstrein lichtgewond raakten.

Onder andere de gemeenten Gilze-Rijen en Helmond gaan controleren wat de consequenties zijn van het extra verkeer. Er worden verkeersregelaars ingezet bij drukke overwegen. Gilze-Rijen heeft zelfs een beroep op de minister van Infrastructuur gedaan om het wachtspoor bij de plaats te verwijderen. Goederentreinen kunnen op het spoor aan de kant worden gezet om ingehaald te worden door reizigerstreinen.

De gemeente Gilze-Rijen vindt het wachtspoor in de kern van Rijen uit het oogpunt van veiligheid niet meer acceptabel omdat er ook treinen met een gevaarlijke lading mogen wachten totdat andere treinen voorbij zijn. Het wachtspoor wordt volgens dagblad BN de Stem zelden gebruikt, maar nu goederentreinen de komende jaren via de Brabantroute worden omgeleid kan daar wel eens verandering in komen. 

Ook in het Oosten van het land zijn er zorgen over de extra goederentreinen, zo meldt Dagblad Tubantia. Volgens de krant komen de extra goederentreinen eerder dan verwacht. "Desondanks heeft ProRail nog geen geluiddempende voorzieningen getroffen", schrijft de krant. De gemeente Oldenzaal is vooral bezorgd over de extra goederentreinen met gevaarlijke stoffen.  

Via Oldenzaal rijden gedurende de omleidingen gemiddeld 35 goederentreinen per dag. Dat waren er dagelijks gemiddeld veertien tot zeventien. Vanaf volgend jaar worden de treinen nog vaker omgeleid via het Oldenzaalse spoor. "In eerste instantie is ons doorgegeven dat het om één week per maand gaat. Nu blijkt dat dit het geval is op werkdagen van maart tot oktober”, meldt de bezorgde Oldenzaalse wethouder. 

(c) ANP / Treinreiziger.nl