fbpx

Meer winst voor NS door eenmalige posten

14 feb 2013 16:44

De winst van de Nederlandse Spoorwegen is in 2012 gestegen naar 264 miljoen, 53 miljoen meer dan in 2011. Toch merkt ook NS dat Nederland in crisis is. De winststijging wordt met name verklaard door eenmalige posten en goede resultaten in het buitenland. Onderliggend zijn de resultaten minder florissant. Dat heeft NS donderdag bekendgemaakt tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

Met name in de tweede helft van 2012 voelde NS de crisis. Desondanks groeide het aantal reizigerskilometers op het Nederlandse spoor in 2012 met 1,7 procent. In 2011 was de groei nog 2,7 procent. Voor 2013 zal de groei door de economische crisis verder dalen, zo verwacht het bedrijf. Daar staat tegenover dat de Hanzelijn voor nieuwe reizigers zorgt.

Eenmalige posten
Vorig jaar werd er al een voorziening getroffen om verliezen van de hogesnelheidslijn tot en met 2014 op te vangen. Daardoor viel de winst toen lager uit, en nu hoger. Ook valt de winst hoger uit door eenmalige posten. Zo verkocht de spoorvervoerder het in aanbouw zijnde stadskantoor bij het Jaarbeursplein in Utrecht. 

Hogere bezetting
De komende jaren wil NS financieel gezond blijven door goedkoper in te kopen, minder extern personeel in te huren en door slimmere ICT. Ook wil het bedrijf groeien in de daluren en de bezettingsgraad van de treinen verhogen. Nu komt de gemiddelde bezetting van een trein uit op 26%, in 2016 moet dat gestegen zijn naar 32%. Dat klinkt als een kleine verandering, maar logistiek gezien is het een uitdaging om dat voor elkaar te krijgen.

Nieuwe klanten
Onder andere door nieuwe dalabonnementen en dagkaart-acties hoopt NS-topman Bert Meerstadt nieuwe reizigers te trekken. Volgens Meerstadt zijn de nieuwe abonnementen nu al een succes. Ook de dagkaart-acties via o.a. Kruidvat, Albert Heijn en Blokker zijn een enorm succes. "We zien dat we daarmee ook nieuwe klanten aan ons weten te binden" zegt Meerstadt.

Abellio
Behalve reizigersgroei in Nederland, weet NS via dochter Abellio ook meer reizigers en meer inkomsten in het buitenland te behalen. Abellio startte vorig jaar met de Greater Anglia-concessie in Engeland. "We hebben hier in het eerste jaar al direct acht procent meer reizigers weten te vervoeren" zegt Meerstadt. Inmiddels vervoert NS buiten Nederland even veel reizigers (bus en trein) als in Nederland op het hoofdrailnet. 

Retail
De buitenlandse activiteiten zijn winstegevend, net als Qbuzz. Ook uit de retail weet NS nog steeds goede resultaten te halen. In 2011 stond NS al in de top drie van grootste horecabedrijven in Nederland, in 2012 is het spoorbedrijf nog een plekje gestegen. Alleen McDonalds is nog groter. De groei komt door 38 nieuwe winkels. 

Frankrijk
Ook buiten Nederland is NS begonnen als horeca-ondernemer. Bijvoorbeeld in Frankrijk, waar NS op middelgrote stations een soort AH to Go-achtige formule is gestart (onder de naam Monoprix. De kennis die NS daar heeft opgedaan, stelt het spoorbedrijf in staat om ook in Nederland de horeca formules nog winstgevender te maken.

Meevaller voor de staat
De goede winst heeft ook een positief gevolg voor de staatskas. NS keert zoals gebruikelijk 35 procent van de winst uit als dividend aan de staat. Dat komt neer op een bedrag van 62 miljoen. In een enkel geval keert NS nog meer uit aan de staat, zoals in 2009. Toen keerde de spoorvervoerder een superdividend uit van 1,4 miljard. Dat geld is bedoeld ter investering van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Door bezuinigingen worden die investeringen echter uitgesteld.