Nieuwe afleveringen Rail Away, met winterse beelden uit Nederland
17 dec 2021 10:00
De kerstvakantie komt eraan. Dan komt er ook weer een nieuwe reeks Rail Away-afleveringen op televisie, met niet alleen mooie beelden uit het buitenland, maar ook uit Nederland.
Vijf nieuwe afleveringen
De nieuwste serie begint op maandagavond 27 december aan de rand van het Zwarte Woud in Duitsland. Via de bergtoppen rondom Trento in Italië naar de ‘Malediven van Europa’, zoals het Italiaanse eiland Sardinië ook wel wordt genoemd. Sneeuwlandschappen mogen in deze wintertijd natuurlijk niet ontbreken.
Op donderdag 30 december stapt de kijker met Rail Away op een mooie treinreis door een volledig witte wereld van Zwolle naar Zutphen. De aflevering is in februari gemaakt op het moment dat het sneeuwde. Machinist Melvin reed tijdens de opnames van Rail Away de Intercity van Zwolle naar Zutpen. “Ik maak samen met een aantal collega-machinisten regelmatig filmpjes van onze treinreizen door het Nederlandse landschap, die posten we dan op diverse social media-kanalen. Vond dit wel echt een kers op de taart. Ben vereerd dat ik deze rit met Rail Away mocht maken. Dit is wel zo’n beetje het hoogst haalbare.”
In totaal komen er vijf nieuwe afleveringen: één uit Nederland, twee uit Duitsland en twee uit Italië. De eerste nieuwe uitzending is te zien op maandag 27 december om 20:05 uur op NPO 2, dan zijn er vier dagen achter elkaar nieuwe afleveringen te zien. De vijfde aflevering is op maandag 3 januari 2022.
Maandag 27 december – Duitsland: Donaueschingen-Sigmaringen-Gammertingen
Het traject begint in het stadje Donaueschingen, aan de rand van het Zwarte Woud, in de deelstaat Baden-Württemberg. De treinreis voert de reizigers door natuurparken en langs kastelen en kloosters. Het vervoer op het eerste deel van deze reis over de Donaubahn wordt verzorgd door Deutsche Bahn. We komen onder meer langs de indrukwekkende abdij van Beuron, waar de Nederlandse kunstschilder Jan Verkade alias pater Willibrord jarenlang woonde en werkte.
Dinsdag 28 december – Italië: Trento-Cles-Mezzana
Woensdag 29 december – Sardinië: Mandas-Laconi-Sorgono
We gaan vandaag naar de ‘Malediven van Europa‘, naar het Italiaanse eiland Sardinië, bekend als zonnige vakantiebestemming maar ook voor treinliefhebbers valt er genoeg te beleven op het eiland. We stappen aan boord van ‘Il Trenino Verde’, het groene treintje, voor een urenlange rit over smalspoorkronkelroutes. Dit toeristentreintje passeert stations die verscholen liggen in het groen en waar schapen grazen tussen de rails. Grote delen van het spoortraject zijn per auto niet of nauwelijks bereikbaar.
Donderdag 30 december – Nederland: Zwolle-Deventer-Zutphen
Als in februari 2021 Nederland ineens te maken krijgt met sneeuw en vorst is dat een gelegenheid bij uitstek om een sneeuwaflevering op te nemen in eigen land. Het resultaat is een treinreis langs de IJssel, van Zwolle naar Zutphen. Een aflevering met de nodige sneeuw- en ijspret.
Maandag 3 januari – Duitsland: Weizen-Blumberg
De Sauschwänzlebahn (op z’n Nederlands: gekrulde varkensstaart) dankt zijn naam aan de talloze ‘spoorkrullen’ in de route. Een rit met deze stoomtrein – tussen de plaatsten Weizen en Blumberg-Zollhaus – is een aanrader. Terwijl de trein zich puffend en stomend in beweging zet, vergapen de passagiers zich aan het uitzicht op de omliggende valleien. Bij goed weer kun je zelfs de Alpen zien.
Bron: EO / NS.
Dat belooft geen leuk einde van het jaar voor Allan Kleiweg die iedere keer dat de onjuiste vakterm gebruikt wordt tegen het plafond schiet van woede.
Hij gaf volgens mij aan het programma erg te waarderen, maar zich wel te ergeren aan paar kleine dingen. Dat mag. Hoeven we niet per se hier te benoemen. Ik weet niet of ik in zijn positie dat had gewaardeerd. Ik denk het niet eigenlijk.
Op 27 december jl. werd de aflevering ‘Duitsland: Lahntalbahn Koblenz – Dillenburg’ (volgens NPO-opgave: Seizoen 2040, aflevering 13, eerder uitgezonden op 25 juli 2017), opnieuw uitgezonden. Ook deze keer heb ik, daartoe uitgenodigd door het Rail Away-team, met name gelet op feitelijke onjuistheden en vreemde taalfrutsels.
A/ (4:03) “Koblenz werd een halte van de hoofdlijn langs de Rijn.” Als het een halte (‘eenvoudige stopplaats, zonder voorzieningen’) betreft, is het geen station. Een begin- of eindpunt van een spoorlijn, zoals hier, is echter nooit een ‘halte’, maar een station.
B/ (4:11) “-/- Op dit hoofdstation is dat verschil nog steeds te zien.” Dus de halte blijkt een hoofdstation te zijn …
C/ (7:08) “Korte bochten.” Bij een dubbelsporige bocht wordt de binnenbocht ook weleens de korte bocht genoemd. Maar waarschijnlijke doelt de tekstschrijver op ‘scherpe bochten’ of ‘krappe bochten’.
D/ (7:19) “Waar goederen van schip naar trein worden overgeladen.” Daar kent de Nederlandse taal een woord voor; overslag. Beter zou zijn: “Waar goederen van schip naar trein worden overgeslagen.”
E/ (14:00) “In het nieuwe tracé -/-.)” In een tracébeschrijving wordt de exacte loop van een verkeersweg, spoorweg of waterweg in detail vastgelegd (tracébesluit volgens de Tracéwet) . Rail Away bedoelt hier vermoedelijk het traject of de route (van A naar B).
F/ (17:56) “Overwegen worden nog met de hand bediend.” Handbediening leidt niet alleen tot verhoogde risico’s, inzet van menskracht is ook kostbaar. Het lijkt mij daarom hoogst onwaarschijnlijk dat de beschreven handbediening werkelijk nog plaatsvindt.
G/ (21:15) “Stad van de eerste fotocamera.” Zoals wel vaker, is de precieze uitvinder van nieuwe technologie niet altijd duidelijk aan te wijzen. Voor wat betreft de fotografie, is er consensus en wordt algemeen erkend dat Louis Daguerre in 1837 de belangrijkste bijdrage aan de geboorte van de fotografie heeft geleverd. Oskar Barnack heeft in 1913, 76 jaar later, te Wetzlar de eerste kleinbeeldcamera voor Leica ontwikkeld. Maar dat was natuurlijk niet ‘de eerste fotocamera’.
Beste Rail Away-redactie. Dit kunt u uiteraard allemaal ook zelf vaststellen. Maar u kies ervoor om, in mijn ogen, op een slordige wijze te werken. Dat siert u niet. Door onjuistheden en onzin te verkondigen, ondermijnt u mijn kijkplezier en mijn waardering voor uw programmareeks. De basis van Rail Away is goed, maar de uitwerking geeft onnodig en te vaak, kromme tenen. Verhef uzelf, doe alstublieft beter uw best.
Waar maak je je in vredesnaam druk om?
Rail Away is een leuk initiatief dat in potentie een brede doelgroep kan laten genieten van fraaie treinreizen. Dat er ruime aandacht is voor toeristische attracties, kan ik vergoelijken. De ambitie om de spoorlijnen, waar mogelijk, in hun historische context te plaatsen, ondersteun ik van harte. Maar op dat punt ontspoort Rail Away keer op keer. Historische feiten kloppen vaak niet en dat doet afbreuk aan mijn plezier. Ik verwacht geen wetenschappelijke nauwkeurigheid, maar ook een beknopt commentaar, dient enigszins recht te doen aan de waarheid.
Voor U is kennelijk kreupel spraakgebruik normaal, gewoon, geaccepteerd en geen storend element. Voor mij ligt dat anders. Taalgebruik kan mooi zijn en lezen een plezier. Maar lelijk en onzorgvuldig taalgebruik schuurt. Als een aflevering is voorzien van onzincommentaar, ervaar ik dat als respectloos wangedrag van de redactie. Met mijn reacties poog ik de Rail Away-redactie te prikkelen tot enige reflectie op hun werkwijze. Het is een handreiking waarvan ik hoop dat ze het nut inzien. Natuurlijk, het toegeven van tekortschieten, is nooit makkelijk. Maar wellicht sorteren mijn duwtjes in de goede richting toch enig effect.
Het gaat om een serie die door een breed publiek gewaardeerd wordt. Zelfs mensen die helemaal niets met treinen hebben, schijnen de afleveringen te waarderen. Niet in de laatste plaats door de stem die de beelden lardeert. De afleveringen hebben iets rustgevends wat veel mensen waarderen. Ik kan mij voorstellen dat mensen gemakkelijk blijven hangen als ze Rail Away tegenkomen tijdens het zappen.
Hoewel het programma, zoals gezegd, breed wordt gewaardeerd, is het blijkbaar toch mogelijk om buiten de doelgroep te vallen. Het zal immers de bedoeling van de redactie niet zijn dat er mensen zich tot in tranen toe zitten te ergeren om futiliteiten die (volgens een enkeling) verkeerd benoemd worden. Je hoeft niet te kijken en voor je gemoedsrust is dat misschien maar beter ook, als je in de toekomst niet wederom slachtoffer wenst te worden van ‘respectloos wangedrag’, bijvoorbeeld als een bocht in het spoor verkeerd genoemd wordt, terwijl 100% van de kijkers begrijpt waar het over gaat. Bedenk dan nog maar eens dat de makers van het programma aan jou persoonlijk helemaal niets verplicht zijn.
Volgens mij zit te gewoon te zeuren om het zeuren om een serie afleveringen waar je stiekem enorm naar hebt zitten uitkijken.
Ik heb altijd gedacht dat ze meerdere draaidagen hadden en niet feitelijk met één trein meereden of meevlogen. Vaak zie je treinsamenstelling ook veranderen bij verschillende shots. Met sneeuw in Nederland moet je wel opschieten want het is zo weer weg.
Donaueschingen-Sigmaringen is tof met de BR612 die daar 1x/2 uur rijdt en zelfs af en toe vervangen wordt door een BR218 met 3x Dosto. Ik wil dat traject nog altijd een keer afleggen, maar door Covid-19 is daar nog niets van terecht gekomen.
Op 27 december jl. heb ik twee afleveringen van Rail Away bekeken, en naar aanleiding van een opwekking daartoe van de Rail Away-makers, scherp gelet op feitelijke onjuistheden en grove taalmissers.
Aflevering ‘Duitsland: Donaueschingen – Sigmaringen – Gammertingen’ (Seizoen 2021 – aflevering 1), is visueel prachtig, maar het commentaar is herhaaldelijk tenenkrommend. Zoals bijvoorbeeld de volgende zin: (2:36) A/ “Het eerste station verrees hier in 1868 als halte -/-“. Als het hier een halte (‘eenvoudige stopplaats, zonder voorzieningen’) betreft, is het geen station. Maar als het een station (‘stopplaats met bepaalde voorzieningen’), dan is het geen halte. Een begin- of eindpunt van een spoorlijn, zoals hier, is echter nooit een ‘halte’.
B/ Ook deze zin: (5:18) “Het station van Tuttlingen en de omliggende spoorrails, werden in de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog vijfkeer aangevallen door de geallieerden.” Tja, kennelijk wilde de spoorrails zich niet overgeven, en werd er stevig gevochten. Onzin natuurlijk; het station en de spoorbaan werden waarschijnlijk gebombardeerd en raakten daarbij zwaar beschadigd of werden verwoest. Militairen vallen geen spoorrails aan. Punt.
C/ De volgende zin ontlokte bij mij een pijnlijke grimas: (13:17) “-/- dat prachtig gelegen is op een rots aan de voet van de Donau.” Dus de Donau stroomt niet langs de voet van de rots, maar andersom. De rivier is dus het hoge object met een voet. De Amsterdamse Westertoren staat dus kennelijk aan de voet van de Prinsengracht. De tekstdichter van het lied ‘Aan de voet van die mooie Wester’ had het, volgens de Rail Away-redenatie, geheel verkeerd gezien. Het is toch triest dat zowel de schrijver als de commentaarinspreker, deze onnozele fout niet herkennen.
D/ De volgende zin bracht mij bijna tot tranen: (15:52) “De Hohenzollerische Landesbahn rijdt met 60 treinstellen -/-.“ Vervolgens werd er niet één treinstel in beeld gebracht, wat mij prikkelde tot een kleine Google-check. Dit bedrijf beschikt kennelijk over 48 motorrijtuigen van het merk en type Stadler Regio Shuttle. De definitie van het begrip ‘treinstel’ luidt volgens Wikipedia: “Een autonoom inzetbare eenheid van meerdere rijtuigen die permanent zijn gekoppeld en waarover de tractie-installatie en reizigerscompartimenten zijn verdeeld, voorzien van cabines aan beide zijden.” Een ééndelig gemotoriseerd rijtuig kan dus geen treinstel worden genoemd, omdat het geen ‘stel’ vormt met tenminste een tweede deel. Een peper en zoutstel vormt ook alleen een stel, als het uit zowel een zoutvaatje als een peperstrooier bestaat. Eén losse schoen kan je ook niet ‘een paar schoenen’ noemen.
Ik vraag mij in gemoede af hoe het mogelijk is dat een productieteam al 25 jaar spoorlijnen portretteert, met verdrietig weinig kennis van de meest elementaire spoorbegrippen, uitglijer na uitglijer levert. Wat ik bij deze aflevering gemist heb, is een korte vermelding van locomotievenfabriek Hohenzollern (1872 – 1929), welke overigens niet gerelateerd was aan het vorstendom met die naam. Ook zou aangestipt kunnen worden dat de Duitse Spoorwegen al vanaf 1948 gebruik maakten van een ‘Schienenbus’; een railbus die door lage exploitatiekosten het voortbestaan van nauwelijks rendabele kleine spoorlijnen, mogelijk maakten. De Regio Shuttle van Stadler, is een geslaagde opvolger van de welbekende vroegere (rode) railbussen.
Volgens mij overtuig je werkelijk helemaal niemand met je kansloze gezever. Misschien dat er her en der wat spoorautisten bestaan die het met je eens zijn, voor de rest is er niemand die zich eraan stoort.
Beste Annemiek, graag wens ik ook jou een gezond en gelukkig 2022. Ja, ik begrijp dat in het land der onnozelen, éénoog tot koning wordt gekroond en dat de boodschapper van onwelkom nieuws, voor z’n leven moet vrezen. In onze samenleving zijn helaas veel mensen te laf om een fout of vergissing ruiterlijk toe te geven. Maar moet we dan maar doormodderen op een bedenkelijk niveau ? Of proberen we tenminste, waar mogelijk, verbeteringen tot stand te brengen. Jij bent kennelijk een overtuigd modderaarster, en dat respecteer ik. Maar respect hoort m.i. wederkerig te zijn. Mag ik ook op jouw respect vertrouwen voor de moeite die ik doe om de Rail Away-redactie te bewegen tot zelfreflectie op het vlak van taalgebruik en feitelijke juistheid van het commentaar ? Ik bied tenminste een helpende hand. Hoe verhouden jouw zure woorden zich daartoe ?
Jij ook de beste wensen. Ik sluit je aan bij je, dat het belangrijk is om respectvol met elkaar om te gaan. Toch snap ik wel dat veel mensen als gezeur ervaren, en zonder beledigend te willen zijn vindt ik het commentaar ook wel ver gezocht. Feit is dat jij je er aan stoort, en dat mag (en lijkt mij vervelend als het kijkplezier daardoor beïnvloed wordt).
Een halte is volgens de Van Dale: “plaats waar de trein, tram of bus even stopt om passagiers in of uit te laten stappen”. In dat op zicht is het correct gebruikt. In spoorjargon klopt het niet helemaal. Maar het programma is bedoeld voor het brede publiek, niet specifiek gericht om het in spoorjargon juist uit te drukken. Dat zelfde geldt voor meer opmerkingen.
De opmerking van Annemieke kan denigrerend overkomen, ik hoop niet dat ze het zo bedoeld heeft, ik in elk geval niet. Maar in zijn algemeenheid hebben treinliefhebbers wel vaker autistische trekjes, mijzelf niet uitgezonderd. Je ziet het soms ook bij modeltreinen. Sommige liefhebbers willen dat een model tot het laatste moertje en deurtje exact klopt met de werkelijkheid. Wat dat betreft hebben spoorliefhebbers oog voor detail, maar zijn die details voor anderen niet altijd even belangrijk.
En met NPO plus nu al allemaal te bekijken!
Er staat in de planning dat de reis in Nederland van Zwolle naar Zutphen gaat. Die reis gaat daarna toch met Arriva door naar Winterswijk?
Ik heb de Nederlandse aflevering al gezien.
Het was een heel beschamende uitzending, vrijwel geen relevante informatie en vooral 25 minuten zeer saai.
Duidelijk een gemiste kans.
Deze aflevering bevat prachtige sfeerbeelden van Nederland in de sneeuw en op het ijs. Het commentaar is als vanouds; bar en boos. Ik beperk mij tot twee voorbeelden:
A/ (22:50) “De rijvloer heeft een speciale constructie, waardoor het geluid van de rijdende trein, beperkt is.” Okee, ik zou kiezen voor ‘waardoor het geluid van een passerende trein wordt beperkt.’, maar dat is een kleinigheid. Wat mij meer stoort is het begrip ‘rijvloer’. Dat woord kent Van Dale niet, en dat is een veeg teken. Terwijl iedereen wel het begrip ‘brugdek’ kent. Heeft hier een creatieve redacteur met een beperkte woordenschat toegeslagen ?
B/ (24:26) De zalvende commentaarstem vertelt. “In 1861, legde koning Willem III de eerste steen voor de pijler van de spoorbrug, bij Zutphen. Het was ook het startsein voor de eerste fase van de aanleg van spoorlijnen in Nederland.” Ik zou er begrip voor hebben, als er op de redactie van Rail Away geen rijtje spoorwegboeken zou staan. Maar ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat niemand van de redactie toegang tot internet zou hebben. Nee redactie, de eerste fase van de aanleg van spoorwegen in Nederland was in 1838, toen werd begonnen met de aanleg van de spoorlijn Amsterdam – Haarlem, die in september 1839 werd geopend.
De EO heeft opnieuw de klok horen luiden, maar weet kennelijk opnieuw niet waar de tempel staat. Een lompe fout signaleren is één ding; ik wil graag een stap verder gaan en een betere tekst voorstellen. “In 1861, legde koning Willem III de eerste steen voor de pijler van de spoorbrug, bij Zutphen. Twintig jaar na de opening van de eerste spoorlijn, concludeerde de regering dat met name het oosten en noorden van het land niet achter mochten blijven, en dat bij het uitblijven particuliere initiatieven, de staat zelf verschillende noodzakelijk geachte spoorlijnen moest aanleggen, waarvan de exploitatie vervolgens werd toevertrouwd aan de in 1863 opgerichte particuliere ‘Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen’, kortweg ‘Staatsspoor’, of één van de andere spoorwegmaatschappijen. Het traject Zwolle – Deventer – Zutphen, vormde een onderdeel van de ‘Staatslijn A’, lopende van Arnhem naar Leeuwarden.”
Slordig taalgebruik is naar mijn oordeel onprofessioneel gedrag. Het zelf verzinnen van nieuwe woorden (‘rijvloer’) is niet nodig. Het uitkramen van historische onjuistheden (‘eerste fase aanleg spoorlijnen in 1861’) is bloedirritant. Het is geen schande iets niet te weten, maar ga dan geen alternatieve quasi historische feiten verzinnen. Laat een concept-commentaartekst altijd even doorlezen door iemand met enige kennis van zaken. Mijn conclusie is dat de Rail Away-reeks kennelijk wordt gemaakt door mensen die niet echt geïnteresseerd zijn in spoorwegen, en haar rijke geschiedenis. En dat is spijtig.
Zwolle – Zutphen heeft ook Deventer. Een bijzonder mooie oude Hanze-stad. Maar in de treinreis wordt er werkelijk geen woord aan besteed.
jammer toch wel (een gemiste kans!) dat juist het baanvak Zutfen-Dieren-Arnhem NIET in de aflevering Nederland is opgenomen. In de richting Arnhem rijdt de trein langs Nat.park Veluwezoom (rechts) en links de IJssel/IJsselvallei. Dit traject levert met sneeuw prachtige beelden op. De IJssellijn houdt niet op bij Zutfen…..
Zutphen wellicht?
De Rail Away Nederland 4 seizoenen gaat al over sit stuk, al ontbreekt het deel Zutphen-Dieren.
Zelf in de trein.
Tussen Zutphen en Brummen een tyisch boerenlandschap.
Vanaf Dieren naar Rheden beide kanten fraaie Veluwezoom.
Vlak voor de Steegh links nog kasteel Middachten en vlak voor Velp ook kasteel Biljoen.
Goed kijken, maar in De Steegh rechts een fantastich grijs/bruin/rood hofje met rieten dak (Google Earth/View Bentincklaan).
Correctie.
Het is de Steeg.
Van mij mogen ze zeker doorgaan met de afleveringen vooral als het met veel sneeuw of dichtte mist te maken heeft ik zou ook nog wel eens nog een aflevering van Oostenrijk krimml watervallen willen zien in de winter dan met meer over de waterval in plaats zel AM zee of maiynhove
Zell am See en Mayrhofen wellicht?
Het zou handiger zijn als we zelf onze zelf spelfouten konden verbeteren, maar dat kan niet.
Dank echter aan treinreiziger.nl, attent om Annemiek te gecharteren als vrijwilliger.
Een wens voor komend jaar is dat Hildebrand de NS zover krijgt dat haar conducteurs deze dankbare taak, spellingscorrectie voor reizigers, overnemen.
Het zijn immers de ongekroonde meesters in smartphonegebruik en toewijding aan reizigers.
Volgens mij is dit mijn eefrste stukje zonder spelfouten
In mijn herinnering was in de vorstweek van midden februari 2021 het treinverkeer geheel of grotendeels gestremd (vooral 7 en een deel van 8 februari) of mondjesmaat (de week daarna).
Nee, dan de écht strenge winter 1942 (kouderecord, -27C), midden in de oorlog. Zie op
youtube.com/watch?v=qvU6byoccks
hoe trams en treinen onder de trotse tonen van Berlioz’ Symphonie Fantastique door de sneeuw stuiven. En dan de winter van 1963 – twee en een halve maand lang, en temperaturen tot -18C, maar over het algemeen reden de treinen dapper door, behalve op extreme dagen zoals 30 december 1962 maar toen lag de sneeuw dan ook hier en daar twee meter hoog. Alkmaar-Amsterdam: vijf uur met de trein, op die zondag. Maar hij reed wél.
…Kerstwens…
Als RailAway je niet bevalt of wanneer de opnamen niet correct zijn of de gebruikte terminologie onjuist is kun je op YouTube nog altijd naar duizend-en-één andere filmpjes kijken en gewoon een commentaarloos CABVIEW film kijken en je “eigen RailAway” serie maken en plaatsen bezoeken die zij EO niet willen of kunnen doen en zelf de “spoor-purist” uithangen.
Hoe of wat je ook doet tijdens of na de Feestdagen, bekijk de EO RailAway afleveringen dan maar met een knipoog, zet het geluid desnoods uit en geniet of neem de beelden dan maar voor lief.
> Tot slot wens ik Hildebrand en sympathisanten en belangstellenden van Treinreizigers.nl Gezellige en Fijne Feestdagen en een Gezond, Hoopvol, Vreedzaam, Respectvol en Gelukkig 2022 toe !
De videootjes met de Canadese en Amerikaanse sneeuwploegtreinen zijn ook leuk om te zien.
Interessante verbinding om bij Rail Away in the picture te blijven is de lijn Bettembourg- Petange in het groothertogdom Luxemburg. Onderweg ligt het voormalige Arbed industriecomplex bij Belval nabij Esch Alzette. Arbrd heet tegenwoordig Arcelor en is een staalfabrikant, waar behalve nog werkende fabrieken staan, ook een modern winkelcentrum, Rockhal, futuristisch stationsgebouw Belval Universite en enkele monumenten uit het industrie tijdperk. Maar ook bij Rumelange -Tetange is er industrie bij Langengrund. Dit gebied het Zuiden van Luxemburg grenst aan Frankrijk/België en daar is misschien ook leuk om een reportage te maken. Tussen Bettembourg en Thionville in Frankrijk grenst ook het spoor(station) daar aan een attractiepark! De achtbaan staat letterlijk naast de spoorbaan en bij het station! Gezien we in West Europa bijna geen droge sneeuw meer kennen zal Zwitserland en Oostenrijk de boventoon blijven voeren. Scandinavische landen zijn ook sneeuwrijk, maar zijn minder bekend onder het gewone volk!