fbpx

Noord-Zuidlijn wil nog steeds in oktober 2017 starten

01 okt 2015 9:29

De projectorganisatie Noord/Zuidlijn wil nog steeds dat de nieuwe Amsterdamse metrolijn in oktober 2017 wordt opgeleverd. Toch wordt er getwijfeld of die planning wel realistisch is. Woensdag maakte de Amsterdamse wethouder Pieter Litjens bekend dat het haalbaarheidspercentage gedaald is van 50% naar 5%.

Eerder gaf de wethouder nog aan dat hij hoopte dat het haalbaarheidspercentage omhoog zou gaan. Het was voor hem dan ook "even slikken" toen bleek dat de kans dat de geplande datum gehaald wordt juist is gedaald naar nog maar 5 procent is. Maar, legde hij uit, die is ´sturingsinformatie´. Hoe meer het einde van het metroproject nadert, hoe meer risico´s in beeld komen, legde hij uit. Bovendien wordt de kans om eventuele calamiteiten goed te maken zonder dat de opening moet worden uitgesteld kleiner. 

Medio 2016 hoopt de wethouder een definitieve datum te kunnen prikken waarop de metro geopend wordt. De projectorganisatie Noord/Zuidlijn hoopt ook nog steeds dat de nieuwe Amsterdamse metrolijn in oktober 2017 wordt opgeleverd. "Dit wordt wel een zware klus. Toch zijn er een aantal redenen waarom wij blijven vasthouden aan de opleverdatum oktober 2017: om te beginnen zit er nog een buffer van circa een half jaar in de planning. Daarnaast is er de inschatting van onze ervaren projectleiders, van de aannemers zelf en partners zoals GVB, dat het mogelijk is om in oktober 2017 te starten. Bovendien hebben we de afgelopen tijd allerlei aanvullende maatregelen genomen, waarvan we nog positieve effecten verwachten” zegt directeur Peter Dijk van de Noord/Zuidlijn.

De projectorganisatie wijst op andere projecten waarbij de haalbaarheid laag werd ingeschat en waarbij de datum toch gehaald werd. Bijvoorbeeld bij de Spoorzone Delft (viaduct vervangen door een tunnel), daar dacht men zelfs een half jaar voor de opleverdatum nog op 5% haalbaarheid. Uiteindelijk hebben ze die datum wel gehaald. “Ook ons eigen project Vluchtwegmaatregelen in de tunnel van de Oostlijn had met 10% ruim twee jaar van te voren een vergelijkbaar lage haalbaarheid. Dat hebben we ook tijdig gered” zegt Dijk.