Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen
21 feb 2024 17:42
Update 21:00 uur: de storing is verholpen.
De NS kampt met een grote technische storing in alle systemen voor de reisinformatie over het treinverkeer. Zowel op de vertrekborden op de stations als in de Reisplanner wordt geen of verouderde informatie weergegeven, zegt een woordvoerder van de NS.
“De vertrekborden op de stations worden uitgezet. Dat geldt ook voor de omroepen op de stations”, aldus de woordvoerder. Reizigers roepen via sociale media andere reizigers op om goed op te letten op spoorwijzigingen, zodat zij in de goede trein stappen.
Geen gevolgen voor treinverkeer
De Reisplanner is volgens de NS wel te gebruiken, maar daarin kunnen op dit moment wijzigingen, zoals vertragingen of uitval van treinen, niet verwerkt worden. Ook kan persoonlijke informatie over de reisgeschiedenis niet geraadpleegd worden.
De storing heeft volgens de NS vooralsnog geen gevolgen voor het treinverkeer. Er zijn nog geen berichten over uitgevallen treinen. De oorzaak is nog niet bekend. Ook is het niet duidelijk hoe lang het probleem gaat duren.
Zelfs de basisinformatie voor een reiziger weet de NS nog niet eens juist weer te geven. Gelukkig nog 8 jaar.
De storing is ondertussen alweer opgelost. Daarnaast gaven de informatieborden op/in de treinen wel de juiste bestemmingen aan, hangen op ieder station nog vertrekstaten en gaf de app nog steeds de dienstregeling aan (alleen geen wijzigingen), dus zo erg was het nou ook allemaal weer niet.
En het is ook niet alsof dit bij andere partijen niet voor kan komen, daar gaat net zo goed wel eens iets mis.
Gelieve niet rationeel te antwoorden op deze site, de gemiddelde bezoeker hier kan dat niet aan!
dat dit niet aankan betekent niet dat iedereen dat niet kan dus ga maar weg
based
bedoel je die gelevertrekstaten die NS weg wilde bezuinigen? 😉
Volgens mij wilden ze het aantal verminderen, maar dat er nog steeds op ieder station wel minimaal 1 te vinden is. Daarnaast staan de vertrekstaten ook gewoon online op de stationspagina’s, al geef ik ook wel gelijk toe dat die lastig te vinden zijn.
Ik hoop in ieder geval dat ze blijven, zeker op de grote stations met meer dan 2 perrons, zodat klanten altijd kunnen zien op welk perron ze moeten zijn, ook als de schermen het een keer niet doen.
Klopt, alleen heeft de NS de reisrechten van de reiziger verbonden aan de data in de reisplanner. Dus als die data niet correct is kan ik naar mijn reisrechten fluiten.
Andere vervoerders hebben die koppeling niet.
Welke rechten heb je het dan over? Geld terug bij vertraging? Die is soort van gebonden aan de reisplanner, maar alleen voor de bepaling van de optimale reisroute(s) op een bepaald tijdstip waartegen de vertraging gemeten moet worden. En de vertraging wordt bepaald t.o.v. de jaardienstregeling (werkzaamheden en van te voren aangekondigde verstoringen zijn uitgezonderd maar geven alternatieve adviezen in de reisplanner), dus als je vertraging oploopt heb je nog steeds recht op geld terug bij vertraging, ook al gaf de reisplanner op het moment zelf misschien niet de meest actuele adviezen. Het is niet zo dat je opeens naar je rechten kan fluiten.
@Ricardo
Ik heb gemerkt dat je tijdens deze storing geen samenreiscode kon aanmaken, dus als die straks verplicht is kan zo’n storing je beletten om daar gebruik van te maken. Ik vermoed dat hetzelfde nu al geldt voor keuzedagen.
Ik hoop dat ze voor altijd de hoofdvervoerder blijven
Dat is voor de reizigers in ieder geval niet te hopen.
Zegt de puinhoop bij Arriva en de plots uitvallende treinen van Keolis gezien. Dit is hem ook niet.
Zelf ben ik een voorstander van (inter)provinciale vervoersbedrijven, die ook alle RS en RE treinen doen. De voordelen om de treinen in handen van de provincies te geven zijn groot, maar de schaduwzijden van geliberaliseerd vervoer worden ook steeds zichtbaarder. Om zo over de OV puinhopen bij EBS en Arriva te spreken. Maar de staat zelf is ook mede verantwoordelijk door groene fantasie in het OV te betrekken. Ik ben overduidelijk geen voorstander van accubussen en accutreinen.
Wel fijn voor de reizigers in Eindhoven die nu niet spontaan naar Dordrecht via Schiphol reizen of naar Amsterdam Centraal via Rotterdam en vergeten de toeslag te betalen en netjes een boete mogen betalen.
Dat een informatiesysteem faalt is vervelend, maar alles kan een keer stuk gaan, dus ook zo’n systeem. Laten we ook niet vergeten waar te nemen die wel goed gaan, zoals de omroepinstallatie. Op zich is die tegenwoordig duidelijk te verstaan, als er tenminste op dat moment niet net een trein met veel kabaal passeert. Soms zijn de mededelingen vaag. Zo stond ik ook op het perron van station Dordrecht Zuid, toen een NS-dame mij via de luidspreker liet weten dat “De trein van (tijd), rijdt vandaag niet.” Enerzijds duidelijke taal, maar wat ik wilde weten was hoe laat een volgende trein wèl zou stoppen bij dit station. Dat reizigers in dergelijke informatie geïnteresseerd zijn, is in Utrecht na 185 jaar nog niet doorgedrongen. En dat voelt even vertrouwd als verontrustend.
De afbeelding bij dit artikel riep bij mij herinneringen op aan het prototype van de huidige beeldschermen. Ruim vijftig jaar geleden werd informatie over de vertrekkende treinen al via beeldschermen getoond in station Eindhoven. Duidelijk was dat de firma Philips hier een demonstratie gaf van haar kunnen. Dat was overigens weinig hoopgevend, want bij enig zonlicht waren de schermen niet te lezen. Het Philips-experiment te Eindhoven, kreeg dan ook, voor zover mij bekend, toen geen navolging elders in het land.
Eigenlijk ben ik een heimelijke liefhebber van de verdwenen klapperborden. Het was altijd een feest om de meest onwaarschijnlijke bestemmingen te zien voorbij klepperen. Niet dat de klapperborden feilloos waren. Ik heb ooit een foto geschoten van het klapperbord op spoor 1 van station Den Haag HS, dat beweerde dat een volgende trein als stoptrein via Leiden CS naar station Londen Waterloo zou vertrekken. Als stoptrein dus …
Werk aan de winkel voor NS.
Doe gelijk de belgen informeer de reizigers over de eerstkomende trein bij ernstige vertraging of uitval van een trein.
En dat wordt dan minimaal in 2 talen gedaan.
Chapeau NMBS.
Het spoor en IT, dat is haat en nijd.
Ik ben samer
Ik heb altijd moeite met in en uitstappen uit de trein de perron is of hoog of laag kan jullie wat het doen aub Groetjes de Heer Alkhalepchi uit almere stad
Kijk eens naar die borden boven de perrons. Daar kan veel aan verbeterd worden.
Kijk eens naar de mondelinge informatievoorziening in België op het perron.
Uiteindelijk zijn de bekende gele vertrektijden staten, die al sinds mensenheugenis op het station hangen volledig ongevoelig voor allerlei ICT malheur. Wellicht tijd om deze borden weer eens te herwaarderen.