NS kan op 35 punten verbeteren
18 sep 2014 11:23
De Nederlandse Spoorwegen kan op zeker 35 punten verbeteringen doorvoeren als het de reiziger op plek 1, 2 en 3 wil zetten. Zo kan NS rondreiskaarten introduceren voor toeristen, nooit meer dan de werkelijke afstand in rekening brengen, en reizigers automatisch geld laten terug geven bij vertraging. Dat staat in een folder van Treinreiziger.nl die donderdagmiddag aan NS wordt overhandigd. Commercieel directeur Hans Peters zal de folder in ontvangst nemen.
De reizigerswebsite is blij dat het spoorbedrijf de reiziger op 1, 2 en 3 heeft geplaatst in haar strategie, maar in de uitvoering is dat nog niet altijd te merken. “Deze zomer is bijvoorbeeld het e-ticket en het papieren treinkaartje voor vaste klanten afgeschaft. Het voornemen van NS om de geld terug bij vertraging-regeling bij Intercity Direct te versoberen moest door de Tweede Kamer worden tegengehouden. Daarom hebben wij een folder met praktische tips gemaakt die NS kan helpen de reiziger op plek 1, 2 en 3 te plaatsen”, legt initiatiefnemer Hildebrand van Kuijeren uit.
OV-chipkaart
Met de OV-chipkaart is het treinreizen nodeloos omslachtig en ingewikkeld geworden. Zelfs betalende reizigers worden soms beboet. “Schaf dit af: geef de reiziger met een afgekocht traject de mogelijkheid om drie keer per jaar in- en uitchecken te vergeten. Zonder boete of gedoe. Maar het allermooiste zou zijn als de reiziger in de toekomst achteraf de beste deal krijgt. Dan brengt de reiziger de OV-chipkaart echt voordeel”, zegt Van Kuyeren in toelichting op de folder. Update: NS laat in een reactie weten conducteurs heeft meegegeven om reizigers met een ‘Vrij’-abonnement niet meer te beboeten wanneer deze niet zijn ingecheckt.
Toeristen
Ook voor toeristen kan NS veel verbeteren, stelt Treinreiziger.nl. Zo kunnen toeristen vanuit het buitenland geen contact opnemen met de afdeling gevonden voorwerpen en is er überhaupt geen Engelstalig contactformulier. Bovendien is er geen speciaal aanbod voor toeristen, terwijl het OV-chipkaartsysteem voor deze doelgroep ingewikkeld en duur is.
Overhandiging
De folder met in totaal 35 verbeterpunten wordt donderdagmiddag overhandigd aan commercieel directeur Hans Peters. Na de overhandiging zal de commercieel directeur het gesprek aangaan met de reizigerswebsite. Vooral op het thema toeristen heeft Treinreiziger.nl goede hoop dat NS in zal zien dat er iets moet verbeteren. De website hoopt in het gesprek duidelijkheid te krijgen welke verbeterpunten het spoorbedrijf omarmt.
Positieve reacties
Reizigersorganisaties Rover en Maatschappij Voor Beter OV hebben positief gereageerd op de folder van Treinreiziger.nl. “Rover krijgt dagelijks veel klachten binnen. Ze hebben één ding met elkaar gemeen: de reiziger staat niet centraal. Rover kaart dit probleem regelmatig aan. Via ons wettelijk adviesrecht hebben wij ook al veel bereikt, maar er is nog steeds veel werk te doen. Dat blijkt ook uit deze verbetertips”, reageert Rover voorzitter Arriën Kruyt. Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV vult hem aan. “Veel reizigers hebben niet het gevoel dat ze op 1, 2 en 3 staan. Integendeel. De reacties bij ons meldpunt spreken boekdelen”.
Wat ik in de hele folder mis is de aanwezigheid van de conducteur en het tegengaan van overlast. Daar valt niet alleen het bellen of luid praten in een stiltecoupé onder, maar ook ook het ongeoorloofd in de 1e klasse (grijsrijden dus). Een fenomeen dat is toegenomen is, omdat sommigen het gewoon vinden om omwille van stroomvoorziening maar doorleuk in de 1e klasse te zitten. dit is niet eerlijk naar iedereen die wel netjes voor de 1e klasse betaald heeft en soms niet op zijn of haar favoriete plek kan zitten, omdat daar iemand zit die daar helemaal niet mag zitten.