youtube treinreiziger zoeken zoeken

NS roept scholen op lestijden te veranderen

De Nederlandse Spoorwegen hopen dat scholen en hogere onderwijsinstellingen hun lesuren meer gaan spreiden als er komend jaar een tekort aan treinen ontstaat. Topman Roger van Boxtel roept de instellingen op mee te werken omdat treinen anders overvol zitten.

Treinreiziger.nl meldde vorige week als eerste dat er een materieeltekort dreigt bij NS. Sinds begin dit jaar verdwijnen geleidelijk 41 oude treinstellen van het type Mat ´64 (ook wel aangeduid als Apenkop). Daarmee verdwijnen er ruim 5.000 zitplekken. Pas medio september 2016 zullen andere oude treinen – dubbeldekstreinen van het type DDM1 – het tekort wegnemen. Vervolgens komen eind 2016 gloednieuwe treinen van Stadler in dienst.

Probleemperiode
"We proberen het gat tussen oude treinen eruit en de levering van nieuwe treinen zo klein mogelijk te houden. Maar het is onvermijdelijk dat er een korte periode komt waar het even dringen is" erkent NS interim topman Roger van Boxtel in Nieuwsuur. De probleemperiode duurt volgens Van Boxtel zes a zeven maanden.

NS personeel buiten de spits
Het is de bedoeling dat kantoormedewerkers van NS in de spits plaats maken voor andere treinreizigers. Het bedrijf geeft hen de mogelijkheid gegeven om buiten de spits te reizen of te flexwerken zodat reizigers een plek in de trein hebben.

Lestijden aanpassen
Van Boxtel hoopt dat ook scholen en universiteiten hun lestijden meer willen spreiden waardoor studenten en scholieren deels buiten de ochtendspits gaan reizen. "Het zou helpen als een aantal onderwijsinstellingen in plaats van 09.00 uur om 10.00 uur beginnen. En dan niet om 15.00 uur stoppen, maar een uur later" aldus Van Boxtel.

Onderzoeksgroep
NS, maar ook andere vervoerders en het ministerie van infrastructuur, bekijken al langer of het mogelijk is om studenten en forensen uit de spits gelokt kunnen worden. Specifiek voor het onderwijs is de onderzoeksgroep Beter Benutten Onderwijs en Openbaar Vervoer in het leven geroepen onder leiding van de wethouder van verkeer van Rotterdam Jeanette Baljeu.

MBO Raad: Te moeilijk
Voorzitter Jan van Zijl van de MBO Raad ziet weinig in de plannen van de NS. "Dit is een iets te makkelijke oplossing voor een iets te moeilijk probleem´´, zei hij tegen de NOS. "Met dit plan wordt de complexiteit van het aanpassen van de lesroosters miskend. In de regio is hier en daar misschien wat mogelijk. Maar in de Randstad is het niet te doen voor de grote instellingen om zomaar even een uurtje later te beginnen. Bovendien wordt hiermee het probleem naar het einde van de middag verplaatst.´´

Hete herfst
In gesprek met het FD signaleert Van Boxtel vrijdag dat de NS "een hete herfst´´ tegemoet gaat. De komende maanden komen maar liefst vier rapporten uit waarin het functioneren van de organisatie wordt beoordeeld, inclusief de langverwachte uitkomst van de Fyra-enquête eind oktober. Dat is eigenlijk meer dan een bedrijf aankan, meent hij. ,"NS is een gewond dier, waar de gieren omheen cirkelen. Het bedrijf moet snel weer op eigen benen staan.´´

Eilandjes
In het FD interview is de interim topman kritisch op het eigen bedrijf. Zo erkent hij dat afdelingen sms langs elkaar heen werken en het spoorbedrijf niet open genoeg is tegenover de politiek en andere vervoerders. "Wat mij opvalt bij NS is het ontbreken van de wil samen te winnen. Ik zie te veel eilandjes binnen één bedrijf. Elkaar tegenwerkende krachten, mensen die hun afdeling beter vinden dan de buren" analyseert Van Boxtel. Hij denkt dat NS zonder ingrijpen niet uit de huidige crisis zal komen. Behalve kritiek zegt de topman ook onder de indruk te zijn van de dagelijkse prestaties van NS.

(c) Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.