Plaatsing spoorburg trekt veel bekijks en duurt langer
19 nov 2017 17:03
Onder grote belangstelling heeft ProRail dit weekend een nieuwe spoorbrug geplaatst over het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht. De brug had zondagochtend al op zijn plek moeten liggen, maar waarschijnlijk wordt de klus nu pas in de nacht van maandag op dinsdag afgerond. Dat heeft effect voor het scheepvaartverkeer. Het treinverkeer ligt gepland plat.
Honderden mensen hebben zaterdag in Utrecht vanaf het dak van een bioscoop naar het transport van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal gekeken. De nieuwe brug wordt sinds vrijdag vanaf de plek waar hij in elkaar is gezet, via de openbare weg naar de oever gereden.
De planning was om de spoorbrug zaterdag op een ponton te zetten. De waterstand voor het ponton bleek echter te laag: die moest precies 9 meter zijn. Vanwege de te lage waterstand heeft Rijkswaterstaat op verzoek van ProRail de sluizen open gezet. De uitloop van de werkzaamheden heeft effect voor het scheepvaartverkeer. Vanwege de werkzaamheden was op voorhand al aangekondigd dat het treinverkeer zaterdag én zondag volledig plat zou liggen tussen Utrecht en Woerden.
De hoogte van 9 meter is nodig om de nieuwe brug kaarsrecht tussen de twee bestaande bruggen in te kunnen schuiven. Dit is een enorm precisiewerk. “Het is inparkeren voor gevorderden,” aldus aannemer BAM Infra. Aan het einde van de zondagmiddag kwam de ruim 3000 ton wegende nieuwe stalen spoorbrug pas weer in beweging. Het duurt enkele uren voordat de brug aan de overkant is. Vanaf daar moet hij van het ponton op een hulpbrug worden gezet. Waarschijnlijk wordt het werk in de nacht van maandag op dinsdag afgerond.
Net als zaterdag trekt de operatie ook zondag veel bekijks. Niet alleen vanaf het dak van de bioscoop, ook op de oevers staan veel toeschouwers. Verschillende webcams trekken nog eens vele honderden kijkers. De spoorbrug is het sluitstuk van een reeks ingrijpende veranderingen aan het spoornetwerk in en rond Utrecht. Door al deze ingrepen heeft ProRail de stad klaargestoomd voor de verwachte groei naar 100 miljoen reizigers per jaar. Het duurt tot april 2018 voordat de eerste trein de brug kan gebruiken.
(c) Treinreiziger.nl / ANP. Beeldmateriaal: Rick Lindeman en Linda Rötscheid.
Raar dat men pas op het laatste moment tot ontdekking komt dat de waterstand te laag is dat had veel eerder opgemerkt moeten worden !
dank welaaApem
Waarom zijn er geen “beste stuurlui” (van de categorie “aan wal”) geweest, die eerder “aan de bel” hebben getrokken?
Maar dat het te lage waterniveau niet eerder door de “professionals” blijkt opgemerkt, geeft te denken, hoewel niet ALLE (rand)voorwaarden, verantwoordelijkheidsmandaten en overige omstandigheden de leek bekend zijn.
Het waterpeil in het Amsterdam-Rijn-Kanaal stond op een vrij normaal peil van -42 (42 cm onder NAP). Dat heeft men laten stijgen naar uiteindelijk -27; een hoogte die normaliter een code oranje afgeeft voor de scheepvaart i.v.m. beperking in de doorvaarhoogte. Het zou kunnen, dat men ergens een rekenfout heeft gemaakt, maar meer waarschijnlijk lijkt mij een defect aan een van de pontons.
Het peilbeheer in het kanaal lijkt redelijk voorspelbaar: water aan en afvoer en windrichting/windkracht. Daarnaast geen variabelen. Dit is geen nieuws!
Misschien toch goed om eens na te denken over nauwkeuriger sturing door gebruik te maken van pontons met de mogelijkheid van regelbare ballast.
Ook geen nieuws. Informeer eens bij onze Belgische buren die het zelfs in een regenrivier heel goed kunnen.
Drie bruggen, alle drie een verschillend uiterlijk. Dat het beter, mooier kan, is bewezen bij de Van Brienenoordbrug: ofschoon de tweede brug anders geconstrueerd is, is het uiterlijk praktisch hetzelfde.
Tja, dat is in Rotterdam. Hoewel de brug van RWS is, waarschijnlijk.
Een mooi stukje werk. Een thuiswedstrijd voor Mammoet. En dat dat allemaal zomaar kan!
Laat een Nederlandse aannemer de brug over de Ems ook doen. Die kan het in de helft van de tijd.
Het bereik van het ponton zal wel minder zijn geweest dan verwacht. Uiteindelijk moet die ook nog ballast lozen om het gewicht van de brug met transporter te dragen wanneer deze er op rijden. Wel apart dat men in zo’n korte tijd zo’n kanaal over die lengte even met 25cm kan ophogen. Maar goed dat er genoeg water in de Rijn zit 🙂 En waar laten ze dat na de werkzaamheden?
Nu Utrecht-Rotterdam over de hele lengte even viersporig maken. Lastig bij Rotterdam en waar meer. Het zou wel een verademing zijn. Misschien Rotterdam maar tunnelen, net als Antwerpen.