fbpx
Foto: DB

ProRail test Hanzelijn met 200 kilometer per uur

05 jun 2012 10:52

Woensdag en donderdag zal een Duitse ICE de nieuwe Hanzelijn op hoge snelheid testen. De nieuwe spoorlijn tussen Zwolle en Lelystad is aangelegd voor snelheden tot en met 200 kilometer per uur, maar als de spoorlijn in december in gebruik genomen gaat worden zullen de treinen maximaal 140 kilometer per uur kunnen rijden.

"De spoorlijn is aangelegd voor een maximum snelheid van 200 kilometer per uur, en daarom willen wij bij oplevering ook weten of die snelheden gehaald kunnen worden", legt woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail uit. Om de tests te kunnen uitvoeren is er een speciale ICE bij de Duitse spoorwegen gehuurd. De testtrein is als enige ICE voorzien van het beveiligingssysteem ERTMS. Na de tests in Nederland gaat de trein naar België om daar tests uit te voeren.

ERTMS
Tijdens de tests wordt ook gekeken of de communicatiesystemen met ERTMS goed werken. "Bijvoorbeeld een noodremming, die wordt met ERTMS op een andere manier naar de treindienstleiding gecommuniceerd", aldus Schaafsma. Het nieuwe Europese beveiligingssysteem zal in het begin nauwelijks gebruikt worden, omdat de NS-treinen nog niet aan het systeem zijn aangepast. Naast ERTMS is de lijn ook voorzien van het ATB-VV (Verbeterde Versie)-systeem.

NS
Het blijft onduidelijk wanneer op de Hanzelijn reizigerstreinen met hogere snelheid zullen rijden. De meeste Intercity´s van de NS kunnen technisch gezien 160 km/h rijden.  

Foto: De ICE reed eerder al een testrit tussen Brussel en Londen.