fbpx

Dienstregeling 2017: meer treinen en veel wijzigingen

De Nederlandse Spoorwegen hebben de plannen voor het spoorboekje 2017 gepresenteerd. Op een zeer groot aantal trajecten komen er wijzigingen. Op sommige trajecten komen er ook meer treinen, bijvoorbeeld tussen Almere – Schiphol, Arnhem – Nijmegen – Wijchen, Oss – Den Bosch en Amsterdam – Breukelen. Volgens het spoorbedrijf komen er niet alleen meer treinen, maar zullen veel reizigers ook korter onderweg zijn.

Tip: Deze treinen worden sneller of juist trager in 2017

Er zullen echter ook reizigers zijn die juist langer onderweg zullen zijn. De redactie van Treinreiziger.nl heeft de belangrijkste wijzigingen op een rij gezet. Omdat er heel veel wijzingen zijn, hebben we sommige niet benoemd. Bijvoorbeeld als een treindienst trager of sneller wordt. Op de Google Maps-kaart kan ieder traject aangeklikt worden en zijn er meer wijzigingen zichtbaar. Ook hebben we per regio een overzicht van de wijzigingen.

De plannen zijn nog niet helemaal definitief, omdat ook goederenvervoerders nog hun wensen bij spoorbeheerder ProRail kenbaar kunnen maken. Verder kunnen consumentenorganisaties nog advies geven.

Belangrijkste wijzigingen Noord-Nederland en Flevoland

  • Groningen – Assen: vanaf medio april 2017 in de spits meer treinen (Sprinters).
  • Leeuwarden – Zwolle: NS wil meer snelle treinen introduceren, dit gaat echter niet lukken per december 2016.
  • Hardenberg – Almelo: De Arriva-trein Almelo – Mariënberg gaat doorrijden naar Hardenberg. Dit is eigenlijk al de realiteit sinds eind augustus.
  • Zwolle – Lelystad – Schiphol (- Den Haag): Tussen Lelystad en Schiphol komt er ieder kwartier een Intercity te rijden, de helft van de Intercity´s stoppen te Almere Buiten en Duivendrecht. Na Schiphol gaan de treinen door richting Leiden en verder.
  • Lelystad – Almere – Amsterdam: De Intercity Lelystad – Amsterdam (- Vlissingen) wordt ingekort tot Almere – Amsterdam. Reizigers vanuit (of naar) Lelystad stappen voortaan te Almere over.
  • Almere Oostvaarders – Utrecht: Deze trein wordt opgeheven tussen Almere Oostvaarders en Almere Centrum. Bovendien stoppen de treinen niet meer in Utrecht Overvecht.

Amsterdam / Schiphol – Utrecht – Arnhem / Eindhoven

  • Amsterdam – Breukelen: meer Sprinters in de daluren. Net zoals in de spitsuren komt er nu ook in de daluren een Sprinter Uitgeest – Amsterdam – Breukelen – Rhenen te rijden. Deze trein zal 7 tot 13 minuten stilstaan te Utrecht Centraal, waardoor doorgaande reizigers tussen Breukelen en Driebergen-Zeist een langere reistijd krijgen.
  • De Intercity´s Den Helder – Nijmegen en Schiphol – Nijmegen krijgen een lengtebeperking en kunnen daardoor soms korter zijn dan nu. De Intercity´s Schiphol – Heerlen krijgen ook een treindeel voor Venlo.

Den Haag – Eindhoven – Venlo / Roosendaal

  • Den Haag – Eindhoven: De bedoeling is dat intercity´s gaan rijden via de hogesnelheidslijn en daardoor sneller worden. NS kiest er de eerste maanden (tot april) voor om de intercity te splitsen waardoor reizigers in Breda moeten overstappen. Gevolg van de route via de hogesnelheidslijn is dat de stop te Dordrecht vervalt waardoor er minder Intercity´s rijden van en naar Dordrecht. 
  • Tot april stoppen er minder treinen te Delft Zuid, ook stoppen tijdelijk niet alle intercity´s in Schiedam. Deze wijziging is nodig omdat NS vanaf december nog niet de directe trein Den Haag – Eindhoven aan gaat bieden.
  • Ook de Intercity Amsterdam – Brussel zou via een andere route gaan rijden en niet meer te Dordrecht en Roosendaal, maar wel te Breda. Deze wijziging is tot nader order uitgesteld en gaat in elk geval niet in per december.

Regio Arnhem, Nijmegen en Oss: 

  • Den Bosch – Oss: In de spits meer treinen (Sprinters).
  • Wijchen – Nijmegen: De spits-Sprinters gaan nu ook in de daluren rijden.
  • Nijmegen – Venray: Op werkdagen overdag gaat hier 4x per uur een trein rijden, dat is nu nog alleen zo in de spits en in de daluren rijden er nu maar 2 treinen per uur.
  • Nijmegen – Arnhem: Meer snelle treinen. De Intercity´s richting Utrecht zullen soms korter worden dan nu het geval is.
  • Arnhem – Tiel: Op werkdagen overdag ieder half uur een trein tussen Elst – Tiel.
  • Arnhem – Düsseldorf: vanaf april 1x per uur een regionale trein (Arnhem – Zevenaar non-stop).

Overig:

  • Gouda – Alphen a/d Rijn: overdag zouden er 4 treinen per uur gaan rijden, i.p.v. 2. Deze uitbreiding is in elk geval uitgesteld tot de zomer van 2017.
  • Rotterdam – Hoek van Holland: Vanaf medio april geen treinen maar bussen vanwege ombouw naar metro, deze ombouw moet eind 2017 af zijn.
  • De intercity Amsterdam – Vlissingen wordt aanzienlijk langzamer, van 2u 57 minuten naar 3u en 5 minuten. Oorzaak: de trein gaat in Roosendaal langer wachten om ruimte te geven aan goederentreinen.
  • In Limburg gaan de stoptreinen en Sprinters van Veolia en NS over naar Arriva. Daar wijzigt ook de dienstregeling aanzienlijk. Zo geven de intercity´s (Schiphol -) Eindhoven – Heerlen in Sittard geen aansluiting meer op de treinen naar Maastricht. Daardoor gaat de frequentie tussen Eindhoven – Maastricht praktisch omlaag van 4x per uur naar 2x per uur. De rechtstreekse treinen blijven bestaan.

2 gedachten aan “Dienstregeling 2017: meer treinen en veel wijzigingen”

  1. herman driessens schreef:

    nmbs geeft toch route via Breda en Noorderkempen aan in haar nieuwe dienstregeling

  2. Paul schreef:

    De reistijd van Nijmegen naar Roosendaal v.v. is weer net zo langzamer als vroeger dit omdat hij 5 minuten stop in Den Bosch en Breda!

Reacties zijn gesloten.