Reizigers pakken vaker deelfiets door staking streekbus en regionale trein
08 feb 2023 23:13
Reizigers die doorgaans de bus of regionale trein nemen, pakten maandag en dinsdag vaker een deelfiets. Het gebruik lag volgens aanbieders hoger dan afgelopen weken. Door de staking in het streekvervoer rijden op sommige plaatsen in Nederland minder treinen, bussen en trams van onder meer Arriva, Keolis, Transdev en QBuzz.
Deelfietsen bij NS en Arriva
Reizigers zoeken daarom naar alternatieven. Fietsen van NS (ov-fiets) zijn maandag en dinsdag 22 procent vaker verhuurd dan op dezelfde dagen in de afgelopen twee weken, meldt een woordvoerster. In totaal staan op driehonderd treinstations 22.000 ov-fietsen van NS. Op maandag was het aantal ritten iets hoger dan op dinsdag. “In Utrecht en Den Bosch waren op maandagochtend om 10.00 uur alle fietsen verhuurd. In de middag waren ze weer beschikbaar.”
De woordvoerster kan niet met zekerheid zeggen of de stijging door de staking komt. Het zonnige weer kan ook een reden zijn geweest dat reizigers vaker een fiets pakten. In Maastricht was maandag en dinsdag het aantal ritten met deelfietsen van Arriva twee keer zo hoog als in de afgelopen weken, zegt een woordvoerder. Arriva biedt in Limburg, Noord-Brabant, Zuid-Holland, Groningen en Friesland ook deelfietsen aan. Deze staan op verschillende plekken zoals trein- en busstations. De staking lijkt volgens hem de oorzaak te zijn van de verdubbeling.
Greenwheels en Bolt
Vanwege de staking lanceerde Bolt een kortingsactie met onder meer de elektrische deelfietsen die het bedrijf verhuurt. Maandag zag Bolt in Nijmegen en Enschede een verdubbeling van het aantal ritjes met e-bikes vergeleken met de week ervoor.
Deelauto’s van Greenwheels zijn bij de stakingen in het streekvervoer in januari 15 procent vaker gehuurd vergeleken met het gemiddelde van eerder die maand. Het deelbedrijf verwacht ook tijdens deze werkonderbreking in het openbaar vervoer een toename van het aantal ritten en in het aantal nieuwe klanten. Bij de vorige staking meldden 31 procent meer nieuwe klanten zich aan.
Nauwelijks klachten
Sinds maandag hebben duizenden buschauffeurs, treinconducteurs en machinisten in het streekvervoer het werk neergelegd. De staking is georganiseerd door vakbonden FNV en CNV, voor twee cao’s in het streekvervoer.
Het aantal klachten over de staking is beperkt. Reizigersvereniging Rover heeft tot dusver zo’n honderd klachten ontvangen over de stakingen in het streekvervoer, laat de vereniging woensdag weten. De meeste gaan over onbetrouwbare reisinformatie. Ook laten mensen weten in de problemen te komen op het werk omdat zij geen alternatief vervoer hebben.
“Mensen die het ov tijdelijk de rug toekeren, krijg je niet zo makkelijk meer terug”, waarschuwt Rover. Volgens de reizigersvereniging is het effectiever om in te zetten op reizigersvriendelijke acties, bijvoorbeeld door de kaartjes van passagiers niet te controleren. De rechter heeft in het verleden beslist dat de vakbonden dan aansprakelijk zijn voor de gederfde inkomsten.
Hinder staking groeit
Sinds maandag hebben duizenden buschauffeurs, stewards en machinisten in het regionale openbaar vervoer het werk neergelegd. Zowel CNV als FNV steunen de staking. Daarnaast voert ook spoorbond VVMC actie.
De hinder was woensdag relatief groot. Hebben er maandag en dinsdag nog treinen gereden in Groningen en Friesland, woensdag lukte dat niet. Op de Vechtdallijn reden er wel treinen. De impact was ook woensdag aanzienlijk merkbaar. In de meeste regio’s reed slechts 30 à 40 % van de bussen, liet Arriva weten.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Wie zou dit nu verwacht hebben?
Logisch dat mensen naar alternatieven zoeken om op hun plaats van bestemming te komen en overgaan op deelfietsen en -auto’s. Dat er verhoudingsgewijs niet zo veel klachten zijn en die men gemeld heeft kan een deel van de waarheid zijn. Zij die geen alternatieven hebben zullen binnenskamers en in hun achterhoofd wel flink gebaald hebben maar die niet openlijk kenbaar gemaakt hebben met de buitenwereld. Nu er al weer een staking is van langere duur en men het alternatief vervoer noodgedwongen gevonden heeft, zal zich voortaan wellicht bedenken OF men het OV nog wel een warm hart toedraagt en misschien structureel de rug zal toekeren. Ik hoorde ook op de radio dat de autoverkopen zijn gestegen en of dat door de problemen bij het OV komt, of dat men toch meer vrijheid van handelen en reizen verkiest boven het onbetrouwbare en vaste tijden karakter van een verschralende vorm van openbaar vervoer dat in Nederland toch al jaren niet in hoog aanzien staat, is een andere factor waar rekening mee moet worden gehouden.
Het imago verslechtert en wantrouwen groeit en een neergaande spiraal ten aanzien van het aantal reizigers daalt misschien meer dan men lief is, dus ook de inkomsten voor de vervoersbedrijven. Ook ik bedenk mij heden ten dage vaker of een reis met het OV zin heeft en als ik met iemands autootje kan meerijden zal ik daar voor kiezen. Sterker nog ik moedig zelfs mijn broer aan om nog zuiniger met zijn auto om te gaan, want reizen met bus, tram, metro en trein hoef je ook wat de betrouwbaarheid niet meer op te rekenen. Zelfs als de bonden nu hun zin krijgen, wat zal men bij de volgende CAO onderhandelingen doen, de boel weer snel plat gooien als ze hun zin niet krijgen en de reizigers in de kou laten staan ? Reizen met het OV, dat is anno 2023 niet meer oke…
Volledig mee eens. Ik heb zelf helaas geen rijbewijs, want anders zou ik ook een autootje kopen. Ik ben en blijf van mening dat het OV puinhoop grossomodo terug te voeren is tot de overheid, die kennelijk het OV alleen te duur vindt en daarom overal op de kosten beknibbelt. Denk bijv. aan de afwezigheid en daarna geimproviseerde chauffeurskantine in Zwolle. En iedere keer als er een nieuwe dienstregeling aangekondigd wordt mag je weer bang zijn dat de buslijn, die ik gebruik wegbezuinigd wordt. Aan de andere kant roepen ze over dat het OV als auto alternatief en spreekt men over vervoersarmoede. Ik heb het idee dat beide voor de buhne is. Laten we wel wezen. De auto levert de overheid veel geld op en het OV kost de overheid alleen klauwen vol geld en ook de vervoersbedrijven schijnen geen winst meer te kunnen maken met het Nederlandse OV.
Ik heb nu mijn hoop op het Chinese Huawei gevestigd, want die zijn het verst met zelfrijdende technologie en als dat klaar is en deze technologie uitgerold kan worden heb ik er zeker belangstelling voor.
Trein rijdt niet dus neem ik de fiets?
De NS rijdt wel. Het zijn nu de regiovervoerders en de bussen waar het rommelt, dus je kunt altijd nog een OV fiets huren of kijken wat Bolt in de aanbieding heeft. Ik ben alleen absoluut geen fan van systemen, die afhankelijk zijn van mobiele telefoon apps.
ik schaar mij in de gedachten en opmerkingen van @Baardstaart. Dat het OV aan het verschralen is en mensen minder greep op krijgen is in de loop der jaren ook en in veel opzichten te danken aan de politiek zelf die mede verantwoordelijk is aan de afkalving van wat men noemt “het alternatief en milieu bewust zijns vervoer”. Men propageert DUURZAAMHEID en een SCHONER milieu en minder kansrijken die budgettair niet aan de automobiliteit kunnen deelnemen, een vorm van vervoer. Deze categorie zal in de toekomst niet meer voor het OV kiezen, maar misschien nog wel met een (tweedehandse) fiets, omdat dit nog wel duurzaam en schoon is, maar de rest bus, tram enzovoorts geen houvast meer heeft. Nu zijn het de regionale vervoerders, maar het beeld doemt al gauw op voor het gehele scala aan openbaar vervoersmiddelen waar de betrouwbaarheid te wensen overlaat.
Jaren geleden reden er bussen in mijn wijk en stopte zelfs tegenover een seniorenflat, daarna ging men uit de wijk en zo’n 300 meter verder een halte plaatsen, vervolgens meende men deze hoofdweg te moeten “verbeteren” door allerlei slinger achtige parkeerheuvels en drempels te maken en nu is de bus helemaal weg en moeten diezelfde senioren en wijkbewoners veel verder lopen om de bus te nemen en dat is mede te danken aan de lokale gemeentelijke politiek. Moraal van het verhaal is dat men propageert mensen een acceptabele vorm van vervoer te bieden, maar tegelijkertijd juist het tegenovergestelde bewerkstelligd en aan verarming doet en men aan een omslachtige deeltaxi of scootmobielen moet wenden om van A naar B te komen. Dat kan lokaal nog maar verder weg wordt dat lastig. Ook ten aanzien van geldigheid van abonnementen, moeilijk doen waar het makkelijk kan en mensen een wassen neus voorhouden dat men goed OV krijgt en de prijzen verhogen is een bron van zorg waar ik scepsis van wordt. Voor rijbewijs bezitters zijn de in opkomst zijnde elektrische auto’s een pluspunt voor het milieu en daar wordt veel reclame voor gemaakt, maar ben je een rijbewijsloze zoals ik blijft de enige “wagen” mijn benenwagen over zolang het kan. Na de COVID nu stakingen van regionale vervoerders, straks misschien ook de niet regionale, lees de vaak moeilijk doende NS, die het bijltje voor korte of lange tijd neerleggen en het resterende kind met het badwater is weggegooid en zijn de modeltreinen in Madurodam wellicht nog de enige treinen die wel volgens een vaste dienstregeling rijden en niet staken, maar daar heb je als normaal mens helemaal niets aan, helaas pindakaas.
Reizen doe ik nu vooral ‘s avonds door naar YouTube films te kijken, de ene keer een cabview trein, metro of busfilm, daarna een vlieg- of bootreis en dat altijd ” eerste klas” zittend op de bank zonder in- of uitcheck gedoe en bekijk ik de wereld noodgedwongen vanachter het TV scherm en het fysieke reizen is nu meer uitzondering dan regel geworden…
Als ik terugdenk aan begin jaren 90, dan valt mij op hoe geniaal “het klaverblad van Helmond” was.
Vier buslijnen (51-54) tussen de eindpunten, vier circuits vanuit het station naar de eindpunten (Eeuwsels, Straakven, station Brouwhuis, Mierlohout).
Van station naar eindpunt was steeds een kwartier, dus als vier bussen hun eindpunten hadden bereikt, stonden vier andere bussen op het station, die in tegengestelde richting reden.
En uiteraard bediende één van de vier circuits het ziekenhuis.
De hele stadsdienst zat in één zone (6531) dus ongeacht de afstand twee strippen stempelen. Strippenkaarten kocht ik bij de sigarenboer; daar kocht ik ook mijn postzegels.
De streekbussen konden in de stad de kortste routes rijden, omdat de stadsdienst voor de fijne verdeling zorgde.
Maar ja, alles wat mooi was, was maar tijdelijk. De stadsdienst werd opgeofferd ten faveure van twee nieuwe stations (‘t Hout en Brandevoort) die alleen van waarde zijn voor mensen die daadwerkelijk in die wijken wonen. Een bus kan daar niet eens komen, of het moet zo’n klein Mercedes Vito-busje zijn.
Ondertussen zie ik bij onze oosterburen dat plaatsen met minder inwoners dan Helmond wél een goed functionerende stadsdienst hebben. Ik ben in enkele van die plaatsen geweest en de bussen zitten er vol. Het kan dus wel.
Meer nog dan een kwestie van (geen) geld lijkt het mij een kwestie van (niet) willen.