fbpx

Reizigersorganisaties woest over duurdere en tragere Benelux

01 nov 2013 18:57

Treinreizigers moeten fors meer gaan betalen voor de Beneluxtrein tussen Den Haag en Brussel. Het tarief voor deze trein zal vanaf half december met 8 procent stijgen, terwijl de reistijd 11 minuten langer wordt. Dat stelt het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) vrijdag.  Wie nu met de Beneluxtrein in de tweede klas een enkele reis maakt, betaalt 30 euro. Volgend jaar wordt dat 32,10 euro. 

"U kondigt in bedekte termen een reeds besloten prijsverhoging aan, ten opzichte van de momenteel geldende prijzen voor de Intercity Brussel. Een motivering voor deze prijsverhoging met 8% geeft u niet. Tegenover deze meerprijs staat ook geen meerprestatie. Integendeel: de reistijd Den Haag – Brussel wordt vanaf 15 december 11 minuten langer dan nu. In feite is dit een herinvoering van de ‘grenstoeslag’ via Roosendaal, zoals deze in 2011 is ingevoerd en in 2013 – terecht – is afgeschaft" schrijft het LOCOV.

Soms fors duurder
Reizigers die in Nederland overstappen op/van de Beneluxtrein krijgen bovendien te maken met een tariefbreuk: omdat de tarieven voor de trein naar België worden losgekoppeld van de tarieven op het NS-net, vervalt het zogenaamde degressieve systeem. Door dit huiige systeem wordt een treinkaartje relatief goedkoper, naarmate men meer kilometers reist. Door het vervallen hiervan, wordt het Nederlandse deel van de reis met de beneluxtrein vanuit bijvoorbeeld Amsterdam of Utrecht 25% duurder. Het loskoppelen van de tarieven staat haaks op het voornemen van NS om de HSL te integreren in het hoofdrailnet.

Te Laat
De reizigersogranisaties zijn bovendien boos dat NS International hun adviezen niet serieus neemt. "NS vraagt ons advies over dienstregelingaanpassingen, tarieven en de betaalwijze met betrekking tot binnenlandse treindiensten. Maar dienstregelingaanpassingen hadden ze al een week vóór de adviesaanvraag in de reisplanners opgenomen als definitieve dienstregeling. "Bij inachtneming van de reguliere adviestermijnen zijn wijzigingen in de dienstregeling per 15 december ook niet meer mogelijk. Uw adviesaanvraag is dus te laat", aldus de brief van het LOCOV aan NS International.

Herhaalde belofte
Volgens het Locov heeft NS International de afgelopen jaren vaker te laat advies aangevraad. "Verder stellen we vast dat de steeds herhaalde belofte van NS International om in de toekomst op tijd te komen met adviesaanvragen, niet wordt waargemaakt" aldus de reizigersorganisaties. 

NS: Geen tariefsverhoging
Volgens de Nederlandse Spoorwegen is er geen sprake van een tariefsverhoging. "De prijzen gaan terug naar het oude niveau, zoals we dat kenden in 2012, voordat de Beneluxtrein verdween. En nu wordt het prijsniveau hersteld´´. Volgens de NS hebben reizigers is in 2013 een tijd lang minder betaald dan daarvoor en daarmee eigenlijk een voordeel gehad. Consumentenorganisaties denken daar anders over en zijn er niet zo blij mee dat reizigers na het mislukken van de Fyra nu getrakteerd worden op een forse prijsverhoging.

Kamermotie
Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie is eveneens niet gelukkig met de tariefstijging. "De Beneluxtrein zou een vergelijkbaar tarief krijgen als de binnenlandse intercity´s´´, zegt ze. In 2010 is door de Kamer besloten dat een grenstoeslag niet meer mag, maar volgens Dik-Faber keert deze nu terug. "En daar gaan we niet mee akkoord.´´ Ook het loskoppelen van het tariefsysteem van de beneluxtrein bevalt haar niet. "Reizigers die overstappen vanuit andere delen van het land betalen hierdoor helemaal de hoofdprijs: zij kunnen tot wel 30 procent duurder uit zijn.´

(c) ANP / Treinreiziger.nl