fbpx

Reserveringsplicht Fyra Brussel wordt opgeheven

15 dec 2012 9:17

Reserveren voor de Fyra Amsterdam – Brussel wordt binnenkort niet meer verlicht. Bovendien wordt het flexibele tarief aanzienlijk goedkoper, van 54 euro naar 39 euro. Dat is vergelijkbaar met het oude Benelux-tarief. Dat melden NS International, NS en NMBS in een gezamelijk persbericht.

Ook erkennen de spoorbedrijven dat de start gepaard gaat met meer opstartproblemen dan verwacht. Hispeed en NMBS zijn niet tevreden met de eerste introductieweek van Fyra. "Hoewel elke nieuwe dienstregeling opstartperikelen kent, hebben wij de ervaringen en kritiek van onze reizigers goed gehoord en geconcludeerd dat wij nog niet een voldoende robuuste dienstverlening hebben geleverd aan onze reizigers”, aldus Jan-Willem Siebers, directievoorzitter NS International en Michel Jadot, Directeur-Generaal NMBS Europe.

Uitval en vertraging
De Fyra Brussel, die amper een week geleden begon te rijden, is nu nog ongeveer in de helft van de situaties te laat. Ook zijn er iedere dag treinen uitgevallen en waren er regelmatig vertragingen die opliepen tot meer dan een uur.

Software
Om de problemen aan te pakken hebben de spoorbedrijven nu een gezamelijk herstel- en verbeterplan gemaakt. Zo komt er binnenkort een software-update voor de treinen. Die is hard nodig, want de software loopt regelmatig vast waardoor de trein tot stilstand gebracht wordt en gewacht moet worden dat het systeem opnieuw is opgestart.

Instroom nieuwe treinen
De Fyra-werkplaats is 24 uur per dag operationeel, om zo snel te kunnen inspelen op eventuele technische mankementen. Nieuw instromende Fyra V250-treinen worden nu gebruikt als extra reserve. De geplande uitbreiding van de treindienst van 10 naar 16 ritten zal daardoor iets langer op zich laten wachten dan gepland. Als eerste gaat in april 2013 de verbinding Breda – Antwerpen van start, daarna zal de frequentieverhoging volgen.

Goedkope treintickets
De Fyra Breda – Antwerpen wordt zoals eerder aangekondigd toeslagvrij en ook zonder reserveringsplicht. Tot die trein rijdt, blijven de goedkoopste treintickets tot 1 dag voor vertrek beschikbaar. De bedoeling was dat dit per januari 2013 naar 7 dagen zou gaan. De goedkoopste treintickets blijven wel treingebonden.

Jump-on-ticket
Het nieuwe flexibele treinticket gaat het Jump-on-ticket heten. Reizigersorganisatie VoorBeterOV noemt dit flexibele en goedkopere tarief een goede eerste start. Wel wil de organisatie dat het ticket bij de kaartautomaat beschikbaar komt. Ook een Rover-lid van de werkgroep Internationaal spreekt van een goede eerste start, maar wijst er op dat de verbinding Rotterdam – Antwerpen relatief duur blijft. Wanneer de verkoop van het Jump-on-ticket start, is nog niet bekend gemaakt. Het jump-on-ticket zal ook op de dag van vertrek verkrijgbaar zijn en voorlopig tot april 2013. 

Storm van kritiek
De afgelopen dagen kreeg de Fyra een storm van kritiek over zich heen. Niet alleen om de vertragingen en materieelproblemen, maar ook vanwege de tarieven en reserveringsplicht. De Belgische vereniging TreinTramBus noemde de Italiaanse V250 al een Aldi-trein, tot woede van de supermarktketen. Ook in de Tweede Kamer was er veel kritiek en stemde een meerderheid van de Kamer voor het afschaffen van de reserveringsplicht.

Zitplaatsgarantie
NS stelde voor de start altijd dat reizigers behoefte hadden aan zitplaatsgarantie, en daar paste een reserveringsplicht bij. Dat zou uit onderzoek gebleken zijn. De praktijk bleek toch anders. Mee speelde ook dat NS in de HSL-concessie een honderd procent zitplaatskans op de internationale verbinding moest garanderen. Staatssecretaris Mansveld verdedigde donderdag in de Tweede Kamer nog de reserveringsplicht.

Topoverleg
Na alle kritiek, hadden de Belgische spoorwegen de NS op het matje geroepen, waarop het topoverleg vrijdag volgde. Deze maatregelen en verbeteringen zijn daar een voortvloeisel uit.