‘Slim’ slot OV-fiets zorgt 1.000 maal per maand voor problemen
01 aug 2023 15:52
Het nieuwe ‘slimme’ slot op OV-fietsen worstelt ruim twee jaar na de introductie nog steeds met kinderziektes. In de laatste maand waarover cijfers beschikbaar zijn, blokkeerden meer dan duizend fietsen halverwege de reis, tot frustratie van gestrande reizigers. Dat meldt BNR.
Stroef
NS introduceerde het elektronische slot op de OV-fiets begin 2021. Dit slot kan geopend en gesloten worden met een OV-chipkaart, wat reizen met het openbaar vervoer nog laagdrempeliger moet maken. Inmiddels hebben bijna 7.000 OV-fietsen in Nederland zo’n slot.
De introductie ervan verloopt echter stroef. Veel reizigers die de fiets vergrendelen wanneer ze hun bestemming hebben bereikt, krijgen het slot daarna niet meer open voor de terugreis. Op het onlineforum van de NS zijn tientallen klachten te vinden van gedupeerden. In sommige gevallen brengt NS gedupeerden hierna ook nog eens 50 euro in rekening voor het ophalen van de fiets.
Misgrijpen
Bij Nederlandse treinstations is steeds vaker geen OV-fiets meer te vinden, meldt het Nederlands Dagblad. Verspreid over driehonderd locaties zijn er 21.500 blauw-gele huurfietsen, maar die zijn zó populair dat reizigers nogal eens misgrijpen, erkende NS eerder in juli.
Op Utrecht Centraal zijn elke dinsdag- en donderdagochtend alle fietsen weg, is de ervaring van de medewerkers van de Fietsersbond, die er hun kantoor hebben. “Ik zag gisteren op social media een foto voorbijkomen van de grote fietsenstalling in Amsterdam Centraal, die helemaal leeg was. Alle achthonderd fietsen waren weg” aldus de Fietsersbond begin juli. Een steekproef leert dat het probleem in meer steden speelt en niet alleen tijdens de ochtendspits.
Record
Begin juni behaalde NS met OV-fiets een recordweek. Het aantal uitgeleende fietsen lag in de week 7 procent hoger dan de week ervoor. In de mei maand werd in totaal 513.000 keer een OV-fiets uitgeleend. Dat waren er iets meer dan in mei 2022, toen het om 500.000 ritten ging.
(c) ANP
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10519985/slim-slot-op-ov-fiets-laat-duizend-reizigers-per-maand-gestrand-achter
Het zou beter zijn dit bericht volledig over te nemen. 1% van de gevallen dus. Omdat de vorige bezitter de rit niet juist afsluit. Fout ligt dus bij de huurder. Al zou je wel kunnen zeggen dat het te ingewikkeld is voor de standaard huurder van de OV-fiets die niet verder kijkt dan zijn eigen neus en dus de instructies voor het huren niet zo nauw neemt.
We kunnen niet zomaar van iedereen berichten kopieren. We hebben wel een abonnement bij het ANP. We hebben een bron genoemd, en voor die duizend mensen is het niet minder vervelend. Ook uit dit bericht is op te maken dat de meeste mensen er geen last van hebben. Immers, er wordt gesproken over 500.000 ritten in mei en 1.000 mensen per maand met dit probleem.
Lekker makkelijk vingerwijzen naar de klanten. Zal wel weer een anonieme NSer zijn. De fout ligt bij de voorgaande huurder. En de nietsvermoedende volgende huurder heeft op kilometers afstand van het station een probleem. Dat is dus een fout in het ontwerp. En niet de schuld van degene die het probleem ervaart.
In Doetinchem, hoofdstad van de Achterhoek, speelt dit probleem nauwelijks. Want Doetinchem, en Winterswijk trouwens ook – een prachtige omgeving om te fietsen – heeft slechts 6 ov fietsen. Ja mensen, U leest het goed, 6. En die zijn na 9 uur ‘s ochtends allemaal bezet. Met de verdeling van de ov fietsen in het krankzinnig geregeld. De verantwoordelijke manager moet naar huis. Onmiddellijk.
Men kan toch moeilijk verwachten dat NS dimensioneert op de maximum vraag. Dan doen alleen mensen die zelf niets anders produceren dan klachtenoverzichten. Er is geen bedrijf dat dat doet en dan ook nog de spullen voor een fooi weggeven.
Overigens is na twee jaar wel sprake van een design-oversight.
Van Rattaplan naar NS, hopelijk met de NS benefits voor het gedreven en aardige personeel.
Ja, laten we de personeelskosten bij NS nog eens wat verder opdrijven. Die zijn immers veel te laag toch ..?
Ben ook eens in de maling genomen door zo’n nieuw, slim fietsslot. De Slimste Mens met Philip Freriks en Maarten van Rossem kunnen misschien De Slimste straks niet alleen hun bekende wisseltrofee geven, maar ook een OV fiets met slim slot! Mij is het overkomen toen ik weg wilde rijden naar het station van Woerden, na bezoek aan mijn vriendin. Het was donker, zondagavond en de regen viel met bakken uit de hemel. Wij samen geprobeerd, maar de kleine cijfers zijn met slecht weer en duisternis al zo moeilijk leesbaar. Het lukte ons niet en ook de buurman kreeg het niet voor elkaar! Dus met een kennis door het vochtige weer naar Station, de fiets bleef achter! De volgende dag gebeld met OV fiets en het bleek dat ik op een weesfiets reed. De fiets zou een paar dagen weer gehaald worden, maar dat werden een aantal weken later! Waarom zet men de weesfietsen door de gewone slimmeriken bij elkaar? Niet een slim persoon, want ze zijn zo niet te onderscheiden van elkaar. Maak dan een sticker met fluoride tekens die alle tijden leesbaar zijn en zet ze ook apart! Identieke fietsen zijn al lastig te zien bij de massa en wanneer het donker en slecht weer is. Ik hoop snel dat die slimme fietsen snel afgestudeerd zijn en dat wees of opgeknapte barrels met zo’n modern slot apart gehouden worden. OV fiets is een prachtige vorm van deelfietsen verhuur, maar het moet wel functioneel en goed uitgetest blijven en worden. Gelukkig hoefde ik geen extra bedrag door dit euvel te betalen, vanwege dat dat voertuig van mij een weesfiets bleek te zijn.Eerdere problemen heb ik verder nooit gehad met dit blauw/ gele vehikel. Hopelijk zijn er nu wat minder klachten, dan kort na introductie van dat slimme slot.
Gene idee welke cijfers er zo moeilijk leesbaar waren, maar die heb je in elk geval niet nodig als je een fiets met zo’n ‘slim’ slot wenst te gebruiken.
Heb er nooit met dit systeem gewerkt, maar ik denk wel dat de volgende zaken belangrijk zijn.
1) Het mag nooit zo zijn dat een volgende huurder moet boeten van de fouten van de vorige huurder.
2) Voor de rest hoort een systeem idiot proof te zijn.
Ik vraag me af of dit een fout is van de vorige huurder.
Een bedrijf hoort een goed product/dienst te leveren. In dit geval moet een fiets gecontroleerd worden en in goede staat worden gebracht voordat deze weer wordt uitgeleend.
Leuk, maar dan niet klagen als de OV-fiets twee keer zo duur wordt. Personeel is in Nederland vrijwel onbetaalbaar geworden dankzij de vakbonden.
Hoe komt het dat OV-fietsen zo populair zijn?
Het regent klachten over NSR zoals veel te korte treinen, vieze stoelen en de absurd hoge ritprijzen. Maar hun tweewielers zijn erg gewild. En je moet daadwerkelijk een treinreiziger zijn om van de OV-fiets gebruik te kunnen maken.
Wat is het geheim?
Een voorname reden is dat het stadsvervoer in veel steden op grote schaal wordt ingekrompen en zelfs helemaal verdwijnt. Reizigers stranden dan op stations zonder verder busvervoer voor de laatste kilometers naar hun bestemming.
Het is tegenwoordig al een luxe als een stadsbus nog om het halfuur rijdt. Op veel plaatsen zijn het uurdiensten of helemaal geen bussen. Je kunt dan kiezen tussen lopen of (mits beschikbaar) een OV-fiets.
Als je niet in 1 cand e grote steden woont is het OV op z’n zachts gezegd nou niet echt super geregeld. Aansluitingen met bussen of dat er überhaupt al geen bus stopt id buurt. Dan is het makkelijker om op de fiets te gaan
Met het oude slot wat het nadrukkelijk NIET de bedoeling de fiets op slot te zetten na inleveren. Dat werd zelfs geregeld nageroepen bij het wegzetten. Met het nieuwe slot moet je WEL de fiets op slot zetten na inleveren. Dat is zo’n enorme omschakeling van een zo nadrukkelijk devies, dat ik me heel goed kan voorstellen dat mensen het per abuis fout doen. Dat ligt niet aan die mensen, dat ligt aan de tegenstrijdige handelingen en dus aan het ontwerp.
Op de bagagedrager is een gebruiksaanwijzing geplaatst. Het bevat puntsgewijs de simpele handelingen die je moet uitvoeren. Het laatste punt betreft het inleveren. Ik denk dat in amper 10 woorden wordt beschreven wat de bedoeling is. Als je in staat bent dat nog fout te doen, ben je in mijn ogen een enorme stumper die je eigenlijk niet met goed fatsoen op een fiets het verkeer in mag sturen.
Dat ze ergens op een vreemde plek een gebruiksaanwijzing verstopt hebben, wil natuurlijk niet zeggen dat ze het goed uitgelegd hebben. Op een dergelijke totaal tegenstrijdige wijziging moet je mensen actief attenderen.
Tja, als we het grootst mogelijke oppervlak dat gebruikers logischerwijs moeten zien en dat bovendien dichtbij het slot zit als ‘vreemd’ gaan beschouwen, dan is het inderdaad nooit goed. Maar je had vast een betere plek in gedachten?
Er staan bovendien grote informatieborden met uitleg vlakbij de fietsen en deze fietsen worden op dit moment alleen verhuurd op locaties waar personeel aanwezig is waaraan je het kunt vragen.
Het gaat om ongelooflijk simpele handelingen omtrent het openen en sluiten van het slot. Het is schrikbarend dat mensen massaal niet meer in staat blijken dat goed te doen. Daar helpt niets tegen. Zelfs als je er iemand naast zet die exact vertelt welke handelingen mensen moeten uitvoeren, zijn mensen nog in staat het verkeerd te doen.
Ha daar is AA weer. Nog vóór bedtijd weer effe lekker anderen afkatten. Vroeger was er bij mij op school ook zo’n zure juf. Meer verwijten dan kennisoverdracht. En vooral een groot gebrek aan inlevingsvermogen. Laat staan kennis over effectieve communicatie.
Wie bij OV fiets bedacht heeft dat er een nieuwe procedure moet komen waarbij klanten teksten moeten lezen, interpreteren en onthouden heeft blijkbaar onvoldoende inzicht in menselijk gedrag. Zo’n nieuw slot zou ontworpen moeten zijn op intuitieve bediening. Zoals veel bedieningsorganen bijvoorbeeld in auto’s van tegenwoordig. Als je bij een simpel iets als een fietsslot een gebruiksaanwijzing nodig hebt omdat het anders mis gaat moet je niet je klanten voor dom uitmaken maar de feedback gebruiken om het ontwerp te vervolmaken. Omdat je dat blijkbaar vooraf niet goed doordacht hebt.
Niet alleen maar uitgaan van jezelf en je kennis, vaardigheden en gewoontes kan veel helpen.
Volgens mij tip ik een vrij algemeen probleem aan: Namelijk dat mensen niet langer bereid zijn iets te lezen of simpele informatie tot zich te nemen. Dat is een groot probleem (om zich vervolgens te beroepen op ‘oh, dat wist ik niet’). Als je niet in staat bent de simpele en echt logische handelingen uit te voeren die horen bij het gebruik van een elektronisch slot, dan moet je echt bij je zelf te rade gaan over hoe je nog denkt te kunnen functioneren in het algemeen. Er is werkelijks niets ingewikkelds aan de gevraagde handelingen. Nauwelijks hoger dan het niveau van het vierkante blok in het vierkante en niet in het ronde gat stoppen.
Je overschat het IQ van de gemiddelde Nederlander mateloos. Ook NS maakt die denkfout keer op keer.
Het gaat hier niet om een situatie waarin aan random mensen wordt gevraagd een raket in een baan om de aarde te brengen. Het gaat hier om een fiets op slot te zetten om daarmee de huurtermijn te beëindigen. De stelling dat hiermee mensen overvraagd worden is belachelijk. Dat mensen niet denken van ‘He, dit is nieuw, effe checken hoe dit werkt’ en het dan blijkbaar intuïtief fout doen, is gewoon enorm suf.
De parallel die getrokken wordt met de intuïtieve bediening van een auto, gaat ook mank. Ik heb inmiddels een poosje een nieuwe auto. Daarvoor had ik hetzelfde model en merk, alleen ruim 10 jaar ouder. Als ik hetzelfde probeer te doen in de nieuwe auto als ik in de oude auto deed, komt het ding geen millimeter van zijn plek. Ook bijvoorbeeld het nieuwe navigatiesysteem had ik eerst beoordeeld als volstrekt onbruikbare troep, maar sinds ik me eens verdiept heb in de mogelijkheden, is het het beste/simpelste ooit.
Dag Annemiek, ik heb al verschillende keren het slimme slot gebruikt. Hoewel het prima werkte, vond ik toch dat het niet heel intuitief werkte. Het feit dat er een gebruiksaanwijzing nodig is voor zoiets simpels als een fietsslot, geeft toch wel aan dat het slimme slot in ieder geval iets ingewikkelder werkt dan een ouderwets slot. Er zijn genoeg mensen die minder goed kunnen lezen, en dan wordt zo’n gebruiksaanwijzing meteen een extra horde. Ik zou deze mensen niets als stumpers willen aanduiden.
Hallo Karel, als je de voordelen wilt afwegen tegen de nadelen tussen de nieuwe en de oude sloten, dan zou het bijvoorbeeld interessant zijn te weten hoeveel mensen maandelijks de fietssleutel kwijtraakten en de factor waarin dit ernstiger/storender/duurder wordt gewogen dan een niet functionerend elektronisch slot, want zoiets zal toch de grondslag zijn voor het uberhaupt overgaan op nieuwe sloten. Ook zou het interessant zijn te weten of het aantal problemen met het functioneren van het nieuwe slot een dalende of stijgende trend vertoont per het aantal verhuurde fietsen.
Voor iedere ingeruilde auto voor verschrotting, 2 fietsen!
En wie betaalt die fietsen? Zeker weer hogere belastingen.
Ha ha, dan ga ik sloopauto voor €3oo kopen en inwisselen voor twee nieuwe fietsen die ik dan met een mooie winst op marktplaats kan verkopen. Goede handel.
Wil je de prijzen van tweede hands auto’s nog verder omhoog jagen? Immers een TROS wrak van de weg is altijd nog 2 fietsen waard.
@Jurriaan, @Brabo, @Tumtum
U constateert, dat het busvervoer op veel plaatsen in Nederland tekortschiet of zelfs helemaal ontbreekt.
U hebt helemaal gelijk! Ik verwijs naar onderstaand bericht van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Het PBL is een onderdeel van het ministerie Infrastructuur @ Waterstaat.
Het is wel jammer – on niet de zeggen cynisch – om te moeten constateren, dat I&W de toch wel zwaarwegende adviezen van haar eigen adviesorgaan niet ter harte neemt.
I&W is niet het enige overheidsorgaan dat verantwoordelijk is voor de mobiliteit; die verantwoordelijkheid geldt nog sterker voor de provinciale overheden die verantwoordelijk zijn voor het busvervoer binnen hun eigen provinciegrenzen en waar per definitie sprake is van stadsranden, dorpen en landelijk gebied.
Volgens mij hebben de provinciebesturen nog nooit van dit PBL – rapport gehoord! Laat staan daar iets mee gedaan!
Ik kan het niet laten om de ov – situatie in mijn woonplaats Helmond weer eens te noemen. Helmond is een STAD in de provincie Noord Brabant – dus duidelijk geen dorp of een landelijk gebied – waar onlangs de 95.000ste inwoner is verwelkomd met bloemen + taart van de burgemeester.
Maar … ‘s avonds na +/- 19.00 u. rijdt er geen enkele bus en in het weekend rijdt er vanaf vrijdagavond tot maandagochtend HELEMAAL NIKS afgezien van een sporadische streekbus.
Voor het ov is het Brabantse provinciebestuur verantwoordelijk. Een duidelijker voorbeeld van VERVOERSARMOEDE is er volgens mij niet te geven.
Op het NS staan trouwens wel OV – fietsen. Hoeveel en of ze kwalitatief goed zijn en met welk slot weet ik eerlijk gezegd niet.
Anti – reclame voor Helmond? Ja zeker!
Mocht u naar Helmond willen of moeten komen met het openbaar vervoer? Plan uw reis!
Dit is een pleidooi voor frequente bussen in combinatie met meer en gebruikersvriendelijke ov – fietsen in heel Nederland.
Voor de fietsen is de NS verantwoordelijk. Voor de bussen de provincies.
Het PBL geeft toestemming om dit bericht te delen. Doe ik bij deze. Het complete PBL – rapport kunt u terugvinden op de site van het PBL. Interessant om te lezen!
=====================
Toegang voor iedereen?
Een analyse van de (on)bereikbaarheid van voorzieningen en banen in Nederland
31-10-2022 | Rapport
Dit rapport presenteert de resultaten van de eerste fase van het PBL-project Bereikbaarheid, waarin we bereikbaarheidsindicatoren hebben ontwikkeld om op buurtniveau inzicht te geven in de toegang tot banen, gezondheidszorg, onderwijs, winkels en groen met verschillende vervoerswijzen (lopen, fiets, OV, auto, en combinaties hiervan), en op verschillende momenten van de dag (spits- en dalperiode) en week (doordeweeks en weekend).
We maken hierbij gebruik van de meest recente methoden voor het modelleren van reistijden op basis van ‘open access’ reistijddata, voor verschillende sociaaleconomische groepen en geografische gebiedstypes. Deze gegevens kunnen worden gebruikt door beleidsmakers bij de planning en evaluatie van vervoers-, ruimtelijk- en voorzieningenbeleid.
Beperkte bereikbaarheid per openbaar vervoer en fiets in stadsranden, dorpen en in landelijk gebied
De resultaten van onze bereikbaarheidsanalyses laten zien dat de bereikbaarheid voor alle vervoerswijzen het hoogst is in de Randstad en in de steden, waar de grotere nabijheid van voorzieningen en banen duidelijk opweegt tegen de lagere reissnelheden in deze regio als gevolg van congestie. Er zijn echter aanzienlijke verschillen in bereikbaarheid tussen de diverse vervoerswijzen. Mensen met toegang tot een auto hebben veruit de hoogste bereikbaarheid van voorzieningen en banen, zelfs in de spitsuren, en die bereikbaarheid is nog hoger in de daluren, omdat congestie op het wegennet dan beperkter is. Mensen die zich (moeten) verlaten op het openbaar vervoer hebben aanzienlijk minder bereikbaarheid, vooral als ze wonen in landelijk gebied, in de stadsranden of in suburbane kernen. Bovendien neemt de openbaar vervoerbereikbaarheid af in de daluren in alle typen gebieden, vanwege lagere vervoersfrequenties. De fiets kan weliswaar bijdragen aan de bereikbaarheid, maar in suburbane kernen, dorpen en in landelijk gebied is de fietsbereikbaarheid van (bovenlokale) voorzieningen en banen vaak beperkt. De bereikbaarheidsanalyses suggereren daarmee dat congestie op (snel)wegen in de Randstad niet de kern van het bereikbaarheidsprobleem is, maar eerder de beperkte bereikbaarheid per openbaar vervoer en fiets in de stadsranden, de suburbane kernen, en in landelijk gebied.
Analyses met bereikbaarheidsindicatoren zijn relevant voor beleid
Deze bereikbaarheidspatronen weerspiegelen historische keuzes rondom ruimtelijke ordening en de inrichting van het vervoersysteem, maar zijn niet onveranderlijk. Dat patroon van (on)bereikbaarheid is ten minste gedeeltelijk het gevolg van politieke keuzes. De bereikbaarheidsanalyses in dit rapport kunnen inzicht bieden in de consequenties van deze keuzes voor de bereikbaarheid van verschillende typen activiteiten, verschillende geografische gebieden en voor verschillende bevolkingsgroepen. De analyses kunnen ook een basis vormen voor een debat over nut en noodzaak van eventuele normen voor een minimum bereikbaarheidsniveau, en ze kunnen helpen bij de besluitvorming en de evaluatie van investeringen en beleid, niet alleen in het vervoers- en ruimtelijke domein, maar ook rondom publieke voorzieningen.
Deel dit artikel
Ik ben vaker in Helmond geweest bij zowel familie als kennissen. Ik ging dan altijd naar een van stations en liep het laatste stuk. Gezien de omvang van Helmond en de luxe van vier station heb je als treinreiziger voor je aansluitende vervoer geen lokale bus nodig. Wat ik wel vervelend vindt is dat de sprinter een groot deel van de week maar om het uur rijdt.
Ik ga ervan uit, dat de reacties van Juriaan – met één “r” (sorry!)- van 3/8 en van 5/8 geschreven zijn door dezelfde persoon.
Ik reageer alleen op uw reactie van 5/8.
============================================
Het noemen van de 4 Helmondse treinstations is ondertussen een compleet grijsgedraaide plaat. De gemeente Helmond gebruikt dit argument ook al jaren om de haverklap om het ontbreken van busvervoer in en ook rond Helmond te rechtvaardigen.
En loopt hiermee compleet in de pas met het Brabantse provinciebestuur die – laten we wel wezen – “een potje maakt” van het busvervoer. Heeft met politieke wil te maken. En met geld!
In Brabant hebben Eindhoven, Den Bosch, Breda twee treinstations en Tilburg heeft er drie.
En in Limburg heeft Venlo met Blerick twee treinstations. Wordt in deze plaatsen ooit een relatie gelegd tussen het aantal treinstations en het al dan niet ontbreken van busvervoer? Volgens mij niet!
De gemeente Helmond verwijst vol trots naar “zelfrijdende minibusjes” die OOIT de Helmondse straten – letterlijk – onveilig zullen maken als vervanging van het reguliere openbaar vervoer. Hebt u tijdens uw bezoeken aan Helmond wel eens een zelfrijdend busje zien rondrijden?
Bovendien zijn er rollatorgebruikers, kinderwagengebruikers, mensen met een beperking en senioren en in het algemeen autoloze ov – reizigers die net zo graag “mobiel” willen zijn als u. En voor wie een OV – fiets geen alternatief is.
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft het trouwens niet over incidentele bezoekers zoals u, maar over de inwoners van steden en dorpen die voor hun mobiliteit aangewezen zijn op de bus voor werk, voor school en studie, voor bezoeken aan een ziekenhuis, voor recreatieve activiteiten of voor bezoeken aan familie en vrienden die óf hun hele reis met de bus moeten maken óf NAAR een treinstation moeten en daarna VAN een treinstation – na een hopelijk geslaagde dag – weer naar huis willen.
NB. U vindt het vervelend, dat de sprinter – en dan hebt u het over de NS – een groot deel van de week om het uur rijdt.
Wat nog vervelender is als er een groot deel van de week HELEMAAL geen bus rijdt. En dan heb ik het over Hermes.
Ik wens u een fijne dag bij uw volgende bezoek aan Helmond. Misschien kunt u op een van de vele Helmondse treinstations het aantal bussen van Hermes tellen die misschien niet staan te wachten op u, maar wel op andere ov – reizigers.
En mocht u geïnteresseerd zijn in de laatste nieuwtjes over Helmond, dan verwijs ik u naar de “weblog van Helmond” op internet. Er gebeurt van alles in Helmond!
Misschien handig als je na al dat gewauwel eindelijk eens vertelt wat voor haalbare busdiensten je nu eigenlijk wenst in Helmond. Welke busdiensten zou jij introduceren als jij hiervoor de (financieel) verantwoordelijke was? En moeten die bussen ook blijven rondrijden zodra blijkt dat ze voortdurend zo goed als leeg zijn?
Een groot deel van Nederland associeert Helmond met iets als Maaskantje/Newkidz. Ik denk niet dat een advertentiecampagne daartegen helpt.
Soms is het toch echt wel lacchem MET en vooral OM Annemiek?
Ach, iedereen heeft zo zijn/haar eigen hobby.
De een wauwelt over het openbaar vervoer – dat de facto niet bestaat – in Helmond; de ander wauwelt over de NS, het NS – personeel en over zo ongeveer alle bevolkingsgroepen in Nederland. Ook cijfermatig wauwelt U stukken meer dan ik.
In plaats van Annemiek zou u kunnen kiezen voor het pseudoniem AnnemieP.
Hebt u ondertussen het “gewauwel” van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) gelezen?
Ik herhaal wat ik aan het begin van mijn reactie heb gezet, namelijk
“Ik reageer alleen op uw reactie van 5/8”.
En dan heb ik het over de reactie van Juriaan.
Kunt u uw statements over “een groot deel van Nederland” en over “Helmond” sociologisch en/of statistisch onderbouwen? Als dat niet zo is, is het niks meer dan een hoop (onwetenschappelijk) gewauwel.
Heel je verhaal over die busdiensten in Helmond is ook niets meer dan onwetenschappelijk gewauwel.
Ik stel een simpele vraag; namelijk welke busdiensten je wenst in Helmond.
Hoe zou je het openbaar vervoer daar inrichten als je (financieel) verantwoordelijk was? Zou je dezelfde keuzes maken als de bussen grotendeels leeg rond zouden rijden en iedereen je zou aanspreken op die geldverspilling? Ook als dat er dan minder geld is voor handjes aan het bed in de zorg of bijvoorbeeld voor jeugd- en ouderenzorg?
Ik ga effe heel l*llig klinken, maar voor klachten over slimme sloten, wendt u zich maar fijn naar al die mafklappers die zo’n OV Fiets te laat terugbrengen, ontvreemden en whatever. Daar zit de bron van het probleem. Die sloten zijn slechts een metafoor voor het daadwerkelijke probleem!
Bij die nieuwe sloten moet je er aan denken dat je je pas helemaal onderaan tegen het slot houdt, niet bovenaan. Heeft mij ook heel wat frustraties gekost voor ik daar achter was. Met de nieuwe toegangspassen op mijn werk precies hetzelfde verhaal, heeft ook weken geduurd voor ik daar achter was.
ik durf geen OV-fiets meer te huren