fbpx

Spanje onderzoekt spoorveiligheid na crash

Spanje onderzoekt de veiligheid van zijn spoorwegsystemen naar aanleiding van de treinramp bij Santiago de Compostella vorige maand, waarbij 79 mensen om het leven kwamen. Dat heeft minister van Transport Ana Pastor vrijdag laten weten.

Het ongeluk lijkt te wijten aan menselijke fouten en een te hoge snelheid, maar kort na de crash doemden er ook vragen op over het veiligheidssysteem van het hogesnelheidsnetwerk.

Pastor heeft een parlementscommissie laten weten dat speciale onderzoekers de Spaanse sporen minutieus gaan controleren. "We beoordelen alle protocollen en systemen, de maximumsnelheden… alles.´´

De Spaanse spoorwegen bestaan uit zowel hogesnelheidslijnen met moderne veiligheidsmechanismen als convensioneel spoor met oudere beveiliging met bijvoorbeeld minder automatische remsignalering. Sommige hogesnelheidstreinen rijden op beide sporen, waarbij machinisten steeds met een ander systeem moeten werken.

Als in Nederland een machinist snelheid moet minderen, maar daar niet op reageert, dan grijpt ATB-ng in. Alleen als een trein zachter rijdt dan 40 kilometer per uur, wordt er niet ingegrepen. 

(c) ANP