Spoorviaduct Delft vervangen door tunnel
18 feb 2015 14:50
Het 1,2 kilometer lange spoorwegviaduct dat een halve eeuw het stadsbeeld van Delft bepaalde, wacht volgende maand de slopershamer. Komend weekeinde rijdt de allerlaatste trein over het viaduct. Een historisch moment, benadrukt spoorbeheerder ProRail.
- In beeld: Het nieuwe station van Delft
Als de trein in de nacht van zaterdag op zondag Delft (v. 1:25 uur) voor het laatst bovenlangs heeft gepasseerd, gaat ProRail aan de slag om het bestaande spoor aan te sluiten op de lang verwachte spoortunnel. De werkzaamheden gaan een kleine week duren. In die week zullen treinreizigers tussen Schiedam en Den Haag Hollands Spoor met bussen worden vervoerd. De Thalys naar Parijs heeft geen last van de werkzaamheden. Die rijdt over de HSL door het Groene Hart.
Oude Lijn
Het aloude spoorwegviaduct werd gebouwd tussen 1960 en 1965 en ligt tussen de Kampveldweg en de Houttuinen, net ten noorden van station Delft. Het verving de spoorlijn die daarvoor op straatniveau door de stad voer. Het bouwwerk werd na voltooiing onderdeel van de zogeheten Oude Lijn, in de negentiende eeuw aangelegd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Deze spoorlijn verbond Amsterdam met Rotterdam en was de eerste spoorlijn van Nederland; het deel Amsterdam – Haarlem werd 175 jaar geleden geopend.
350 treinen per dag
Op het het steeds drukker wordende Nederlandse spoornetwerk was het Delftse viaduct met zijn twee sporen de laatste jaren een flessenhals geworden. Elke dag reden er 350 treinen over het oude spoorviaduct. Bovendien was er de geluidsoverlast voor de omwonenden en was het viaduct niet bepaald een toonbeeld van schoonheid in de monumentale stad.
Pas in 2017 viersporig
De 2 kilometer lange nieuwe spoortunnel wordt op 28 februari in gebruik genomen. Daarmee is de flessenhals overigens niet opgelost: de spoortunnel wordt ook tweesporig. Wel is er ruimte gereserveerd voor twee extra sporen. Die moeten in 2017 in gebruik genomen worden.
1 miljard euro
Met de bouw van de spoortunnel is in 2009 begonnen. De tunnel maakt deel uit van het project Spoorzone Delft dat uit verschillende deelprojecten bestaat, zoals een nieuw ondergronds station, een parkeergarage, een ondergrondse fietsenstalling voor 5000 fietsen, een stadspark en woningbouw op de plek van het viaduct. De totale kosten worden geraamd op 1 miljard euro.
- Video: op 1 november reed de eerste tetstrein door de Delftse spoortunnel
1200 woningen
Financieel gezien schiet de gemeente er bij in. De ontwikkeling van de spoorzone op de plek van het viaduct is een tegenvaller. Er zouden onder meer 1200 woningen worden gebouwd, maar projectontwikkelaars hebben zich vanwege de crisis teruggetrokken.
De moeite waard
Delft betaalt bijna de helft, het wordt voor de gemeente heel moeilijk om dat geld terug te verdienen. "In het gunstigste geval komt Delft straks 38 miljoen euro tekort. Als het tegenvalt gaat het om 101 miljoen euro´´, verklaarde de Delftse wethouder Lenard Harpe in november toen de eerste trein een testrit door de tunnel maakte. De gemeente bezuinigt en burgers moeten meer betalen. Die financiële problemen noemt Harpe "vervelend´´, maar zegt dat de investering uiteindelijk de moeite waard zal zijn.