Trein naar Berlijn: vier van de zes treinen vallen uit
21 mrt 2024 14:01
De trein Amsterdam – Berlijn kampt met materieelproblemen. Donderdag 21 maart vallen er opnieuw meerdere treinen achter elkaar uit. De treinen van 5:59, 7:59, 9:59 en 11:59 hebben vanuit Amsterdam allemaal niet gereden. Pas om 13:59 uur is de eerste trein naar de Duitse hoofdstad vertrokken. Woensdag waren er ook al meerdere ritten geschrapt.
Alternatieven
Reizigers hebben nu het advies gekregen om per binnenlandse trein naar Hengelo te reizen. Tussen Hengelo en Rheine worden er ook bussen ingezet. Na Rheine kunnen reizigers weer verder reizen met Duitse treinen. Ook mogen reizigers tussen Amsterdam en Berlijn met de ICE omreizen via Duisburg. Ook mogen reizigers gebruikmaken van de regionale trein Hengelo – Bielefeld.
De treinen van 13:59 en 15:59 uur van Amsterdam naar Berlijn rijden wel. De trein van 17:59 uur valt uit tussen Amsterdam en Rheine.
Problemen met de rijtuigen
Volgens Duitse treinhobbyfora zijn er problemen met de wielen van de rijtuigen. Er zou sprake zijn van indrukkingen van de wielen door een hard stuk metaal. Opvallend is dat meerdere treinen tegelijkertijd met dezelfde problemen te maken hebben.
De verwachting is dat vrijdag alle treinen weer kunnen rijden.
Volgens diezelfde hobbyfora is het probleem veroorzaakt door een defecte spoor.
Quote:
Volgens Duitse treinhobbyfora zijn er problemen met de wielen van de rijtuigen. Er zou sprake zijn van indrukkingen van de wielen door een hard stuk metaal. Opvallend is dat meerdere treinen tegelijkertijd met dezelfde problemen te maken hebben
Deze Duitse rijtuigen rijden echt op hun tandvlees. Een aantal jaren geleden moest de ICM-M in de zomer de Duitse rijtuigen al eens vervangen vanaf Bad Bentheim vanwege kapotte airconditioning in de rijtuigen.
Hoogste tijd dat de ICE – L rijtuigen gaan instromen.
Ic rijd echt op zijn tandvlees al een paar keer meegemaakt dat er iets mankeerde ze zijn echt aan vervanging toe.
IC is echt aan vervanging toe verschillende keren meegemaakt dat er iets was.
Die richtuigen zijn – zeker in vergelijking wat er tot enkele jaren geleden in Zwitserland rond reed (Einheitswagen I, II) nog helemaal niet zo oud, hoor.
Wel slecht onderhouden, dat wel. Maar dat geldt in Duitsland voor alle delen van het spoor en de treinen, die reizigers niet können zien.
Wat reizigers wel kunnen zien, zijn talrijke verwaarloosde IC-stations. En nog veel meer andere waar geen ICE of IC stopt.
De rijtuigen zijn dik 40 jaar oud (bouwjaar 1979-1985).
Volgens de dienstregeling zou een ritje Berlijn nu korter duren dan vorig jaar. De praktijk is echter dat de trein nu vaak helemaal niet rijdt.
Zo ga ik wel weer met het vliegtuig naar Berlijn. Vind ik nog altijd interessant en heerlijk ook. Juist omdat het maar om een uur vliegen gaat.
Dat is alleen maar pure vliegtijd.
In de trein zitten niet alleen reizigers naar Berlijn, maar naar bijvoorbeeld Osnabrück en Hannover.
Met de uitval en niet te vergeten al die vertragingen is inclusief voor en natransport het vliegen veel sneller. En je kan je er veel meer op verlaten dan op de trein.
Dat internationale treinvervoer moet echt 10x zoveel kwalitatief groeien om echt te concurreren.
Gehoord van de Pilotenstakingen, de boordpersoneelstakingen, de bagage-afhandelingstakingen, Veiligheidspersoneelstakingen?!
Dat er treinverkeer groei moet komen is zeker.
Dat binnen-europese vluchten geschrapt gaan worden is duidelijk eveneens de vluchtprijzen dienen niet meer gesubsidieerd worden. De reële prijs dient betaald te worden, een veelvoud van een treinticket!
Testen in de praktijk hebben uitgewezen dat vliegen lang niet altijd sneller is en zeker niet “veel sneller”.
Als iemand van Rotterdam naar het centrum van Parijs moet, dan is de Eurostar toch echt een stuk sneller.
Nadeel van de treinreis naar Berlijn is dat hogesnelheidsspoor tussen Amsterdam en Hannover ontbreekt.
Met het realiseren van ontbrekende stukken HSL en het beter koppelen van diverse netten zouden we al een heel eind komen. Vluchten vanaf Schiphol naar o.a. Hamburg, Bremen, Hannover, Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt-am-Main, Stuttgart, Neurenberg, Brussel, Luxemburg, Londen, Parijs, Nantes, Lyon, Bordeaux, Rennes, Toulouse, Straatsburg en Bazel zouden dan volkomen overbodig zijn.
Ook voor Kopenhagen, Dresden, München, Zurich, Marseille en Nice is dan de trein een afweging ten opzichte van vliegen.
Nachttreinen kunnen een ander alternatief zijn, als voldoende slaapcomfort wordt geboden.
Vanaf Keulen, Düsseldorf, Duisburg en Osnabrück rijdt ook de Flixtrain naar Berlijn en Hamburg. Niet zo vaak als de Deutschmark Bahn maar als je op tijd boekt heb je een betaalbaar ticket. Zelf hele fijne ervaringen mee.
Hoe laat vertrekt de Flixtrain van Osnabrück naar Berlijn?
Als je bij DB vroeg boekt, dan heb je ook een goede kans op een voordelige “Sparpreis”
Idem vanuit Aachen – Berlin v.v.
Of gewoon met je Every- D-ticket van een hollands-nederlands grensstation.
Voor 1,60 E per dag Deutschland -breed in RE RB en bussen, S-bahnen, trams, metro.
Zelfs vanuit aachen.zie Flixtrain.de.
De FLX30 Aachen – Koeln – Berlin – Dresden.
Door de coöperatie met national Express kan je van Herzogenrath naar keulen en daar op de Flixtrain vanuit Keulen naar Berlijn.
Voor een schappelijke prijs.
Schiet niet op met dat No planes but trains.
All my plans only with trains/ by train.
So many destinations in uncountable nations.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/25/adieu-m4-en-am-66-97-nmbs-wuift-meest-betrouwbare-treinstellen/
Nu nog Flixbus, straks hopelijk ook Flixtrain
Ze behoren op alle trajecten fatsoenlijke treinen in te zetten en geen treinen laten rijden, die aan het eind van hun leven zijn. Dat merk ik ook al op het Nederlandse spoor. De IJssellijn werd toen ook gekscherend de schrootlijn genoemd. Van mij mogen ze dat soort materieel dan ook in de Randstad inzetten. Dan kunnen ze al snel aan al het materieel komen.