Uitrol ERTMS op druk bereden trajecten duurt tot 2028
12 apr 2014 10:18
Alleen de druk bereden trajecten zullen in 2028 uitgerust zijn met het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Sporen ten zuiden van Eindhoven en ten noorden van Zwolle worden niet uitgerust met nieuwe systeem. Dat blijkt uit de derde Railmap ERTMS die staatssecretaris Mansveld vrijdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Behalve het spoor moeten ook de treinen uitgerust worden met het beveiligingssysteem. Dat moet in 2022 afgerond zijn. Er is voor gekozen om level 2 van ERTMS te installeren. Met ERTMS kunnen treinen sneller achter elkaar vertrekken, waardoor er meer capaciteit op het spoor ontstaat.
ERTMS wordt nu met name op de HSL en de Betuweroute gebruikt. Ook het spoor Utrecht – Amsterdam en Zwolle – Lelystad is al uitgerust met ERTMS, maar hier zijn de meeste treinen nog niet aangepast. Met ERTMS communiceren treinen automatisch met het spoor. De machinist ziet vervolgens op een scherm hoe hard hij op een bepaald traject mag rijden. Als een trein toch sneller rijdt, dan grijpt ERTMS in.
Er blijven trajecten zonder ERTMS, ook soms in de Randstad. Zo wordt het spoor Hilversum – Amersfoort – Zwolle – Groningen / Leeuwarden niet uitgerust met het moderne beveiligingssysteem. Verder wordt Arnhem – Zwolle, Zaandam – Enkhuizen en Eindhoven – Maastricht / Heerlen niet uitgerust met ERTMS. Op de meeste andere hoofdrailnet-trajecten komt ERTMS wel.
Het kabinet investeert 2,5 miljard euro in de uitrol van het beveilingssysteem. Dat is 500 miljoen euro meer dan aanvankelijk begroot. De uitrol start in 2016, in 2028 moeten de drukke trajecten voorzien zijn van ERTMS. Omdat de uitrol van ERTMS lang duurt zullen ook alle seinen worden uitgerust met ATB-vv. Dat systeem zorgt ervoor dat er ook bij lage snelheden wordt ingegrepen als een machinist door rood sein rijdt. Daarvoor moet ATB-vv wel zijn ingeschakeld, iets wat nu nog niet op afstand valt uit te lezen.
ERTMS moet in 2028 uitgerold zijn op de volgende trajecten: