fbpx

Verbod contant geld maakt OV in Brabant duurder

10 jul 2017 13:07

Vanaf 1 januari wordt de bus in Brabant een fractie duurder omdat de vervoerders contant geld uit de bus willen weren. Dat meldt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die daarover woest is. De vervoerders Hermes en Arriva hebben voor de prijsverhoging toestemming gekregen van het provinciebestuur.

In veel sectoren is pinnen ook bij kleine bedragen tegenwoordig gratis, vanwege de nadelen van contant geld. In Noord-Brabant komt er een verbod op contant geld op de bus. Reizigers moeten vanaf 1 januari pinnen. “Maar de rekening voor deze flauwekul wordt schaamteloos bij de reiziger neergelegd,” reageert Rikus Spithorst van Voor Beter OV.

Het provinciebestuur heeft besloten om de OV-reistarieven vanaf 1 januari 2018 tijdelijk te verhogen, om de kosten te dekken om alle Brabantse bussen van pin-apparatuur te kunnen voorzien. Het regionale kilometertarief stijgt met € 0,0023. Een ritkaartje wordt 15 eurocent duurder en een dalurenkaartje 20 eurocent.

“De kosten van een betaalsysteem zitten sowieso al in de ritprijs verdisconteerd. Er is dus geen enkele rechtvaardiging om de reiziger de rekening te laten betalen. En al helemaal niet door verhoging van de kilometerprijs: immers, hiermee tref je de reizigers die een OV-chipkaart met saldo hebben, en dus part noch deel hebben aan het betalingsverkeer op de bus,” stelt een boze Spithorst.

De vereniging is voorstander van het ontmoedigen van contante betalingen, maar ziet niets in het verbod.

16 gedachten aan “Verbod contant geld maakt OV in Brabant duurder”

  1. Micha schreef:

    De laatste zin? Voorstander van verbieden, maar ziet ook niets in het verbod? Kan ik niet volgen. Overigens, het instaptarief verandert dus niet?

    1. Johan schreef:

      `Ontmoedigen’ betekent `onaantrekkelijk maken’. Dat is iets anders dan verbieden.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Micha had gelijk, ik heb daarna snel onderweg aangepast. Ik had hier ook direct moeten bedanken. Dank alsnog.

        1. Johan schreef:

          Aha, dan heb ik niets gezegd.
          Sorry Micha!

  2. Smikkie schreef:

    En wat zijn de uitgespaarde kosten? Ik denk hierbij aan de uitgespaarde uren die gemoeid zijn aan het opmaken van de kas door elke buschauffeur, de kosten voor het transport en afstorten van cash geld door koeriers en banken, alle directe en indirecte kosten die veroorzaakt worden door roofovervallen op de buschauffeur. Daar hoor ik de directies niet over. Toch wel tekenend dat sinds het afschaffen van de strippenkaart 5 tot 6 jaar geleden het buskaartje nu in prijs is verdubbeld.

  3. P.Heesakkers schreef:

    Meest vreemd is dat internationale lijnbusdiensten, vanuit de grotere steden, wel goedkoper grotere afstanden kunnen afleggen. Aanlokkelijke tarieven. Ze worden ook steeds populairder. En zijn meestal ook comfortabeler. Ik zal hier die busmaatschappijen niet mogen noemen.

    1. Nicolaas schreef:

      De grote internationale busmaatschappijen kunnen veel flexibeler inspringen op de vraag naar busvervoer. Doordat lokale busvervoerders een basisontsluiting moeten verzorgen, ook in minder dicht bevolkte gebieden, en ook op tijden dat er minder mensen onderweg zijn, stijgen de kosten aanzienlijk per km en persoon. Mocht je het verdienmodel van die grote busmaatschappijen in het lokale openbaar vervoer willen inzetten, tegen die prijzen, krijg je alleen tijdens de spits en tussen de grote steden busvervoer. De rest (buitenwijken, dorpen, etc.) te bedienen is nooit rendabel. Daarom bestaat er tegenwoordig openbaar busvervoer, voor een groot deel gefinancierd door lokale overheden, om iedereen mobiliteit te verschaffen.

  4. Tom schreef:

    Ik vind het wel erg bijzonder dat een paar overvallen in een bus in 2016 reden zijn om het contant geld van de bus te halen. In plaats van dat men maatregelen neemt om de chauffeur beter te beschermen, wordt de reiziger gedupeerd mede door het presenteren van een rekening. De overvallers worden niet aangepakt.

    Uiteindelijk zal het afschaffen van het contant geld op de bus juist tot meer incidenten leiden, vanwege ontevreden reizigers/toeristen enz. Voer nou gewoon weer een meerrittenkaart in die overal te koop is en provincie overstijgend is.

  5. P.Heesakkers schreef:

    Tom Jouw voorstel als om de chauffeur beter af te schermen, is de meest simplistische die elkeen kan bedenken. Ook ik als reiziger ben nog het meest kwetsbaar door het bezit van mijn portemonnee, plus allerlei pasjes die ik bij me draag….. Iedereen loopt risico, al is die kans dat het je persoonlijk treft verwaarloosbaar klein, dus ook bij de chauffeur.
    Derhalve een overspannen reactie, het afschaffen van kaartverkoop.

    1. Tom schreef:

      Mijn reactie om de chauffeur beter te “beschermen” simplistisch noemen vind ik jammer. In zowel België als Duitsland zijn er maatschappijen die de chauffeur achter een doorzichtige deur plaatsen. Persoonlijk vind ik dit ook erg overdreven, maar er zijn genoeg mogelijkheden om het overvallen minder aantrekkelijk te maken. Je moet de bron aanpakken en niet de reiziger.

  6. Andere Johan schreef:

    Laten we niet vergeten dat op de middenlange afstand in Brabant contant in de bus betalen goedkoper is dan gebruik te maken van de ov-chipkaart, neem bijvoorbeeld Boxmeer-Helmond (die bus sluit aan op de trein uit Nijmegen) daar kun je beter geen ov-chipkaart gebruiken en dat geldt voor vele streeklijnen. Zou het geld in de bus niet al drastisch verminderd kunnen worden als de ritprijs met de ov-chipkaart wordt gemaximaliseerd op de prijs van een ritkaartje?

  7. Theo schreef:

    Niet zeiken over dat het duurder wordt. OV chipkaart aanschaffen dan hoef je niet te pinnen.

    1. Tom schreef:

      Men heeft recht op klagen als het OV duurder wordt gemaakt door maatregelen van een maatschappij. De maatschappij kan deze kosten ook zelf dragen in plaats van alweer bij de reiziger neer te leggen. Bovendien moeten dit soort bedragen al ingecalculeerd zijn bij het aangaan van een concessie.

    2. Tom schreef:

      En niet vergeten dat mensen die WEL een OV-chipkaart hebben en er gebruik van maken ook mee gaan betalen (door het kilometertarief te verhogen) aan de pinautomaten die ze NIET gaan gebruiken.

  8. Berth1980 schreef:

    Waarom stappen ze niet over op het systeem uit de VS. Ronde bedragen voor rit en dag kaartjes, gepast betalen en dat het geld in een kluis valt, waar alleen (in het brabantse geval) arriva toegang tot heeft aan het einde v/d dienst. De gem. rit prijs in de VS is ronde de 2$ een dagkaart is vaak iets minder dan 2X enkel.

    1. Tom schreef:

      Dat is een uitstekend idee!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *