Vervoerders maken doolhof van ov-abonnementen
07 dec 2015 11:15
Het is voor een gewone reiziger niet te doen om het juiste abonnement, bij de juiste vervoerder, voor de juiste prijs te vinden. Dat stelt Louis Roes. Roes is mede-oprichter van de website ovchipkaartabonnement.nl. Vervoerders geven zelfs soms verkeerde adviezen aan reizigers. Volgens vervoerder Connexxion moet het probleem in het eerste kwartaal van 2016 opgelost zijn. Dan komen de vervoerders in Nederland met een landelijke database waarin alle ov-abonnementen van Nederland zijn opgenomen.
Nicky Jansen, woordvoerder van Connexxion, bevestigt de komst van de database tegenover Treinreiziger.nl. De database zal worden gebruikt om een vergelijkingstool te maken. De vergelijkingstool geeft een advies aan reizigers welk abonnement het best bij het reisgedrag van de klant past. Ook openOV werkt samen met OVchipkaartabonnement.nl aan een dergelijke vergelijker.
Oerwoud aan abonnementen
Op dit moment is er een wildgroei van abonnementen bij verschillende vervoerders ontstaan. Maar weinig vervoerders zijn in staat raad te geven als een reiziger met meerdere vervoerders reist. Al zeggen de meeste vervoerders zelf dat er niets aan de hand is. Zij zeggen dat zij nu al in staat zijn om lokaal goed advies te geven. Sommige vervoerders hebben al een eigen abonnementsvergelijker in het leven geroepen. EBS, RET en Qbuzz hebben een dergelijke vergelijker, maar Arriva en Connexxion niet.
Zelf vergelijken
Reizigers van Arriva moeten zelf zien uit te vinden welk abonnement voor hen het voordeligst is. Louis Roes voorziet problemen. Als voorbeeld noemt Roes de abonnementen bij Arriva. “Als je reist tussen Lekkerkerk en Rotterdam Maashaven, reis je met Arriva en RET. Bij Arriva zijn er zes verschillende abonnementen. RET heeft ook verschillende abonnementen. Maar je bent het goedkoopst uit, als je helemaal geen abonnement koopt.”
Zonder abonnement het goedkoopst
Roes onderbouwt zijn stelling met de volgende berekening: “Stel je reist 5 keer per week tussen Lekkerkerk en Maashaven Rotterdam. Op saldo kost de rit ruim 4 euro, dus kom je op 160 euro per maand uit.” Daarna kijkt hij naar de abonnementen die Arriva aanbiedt. “Je kunt voor 148,50 euro een abonnement bij Arriva kopen, maar dat abonnement is niet geldig bij RET. En in Rotterdam kun je maar beter geen abonnement aanschaffen, want dan kom je echt boven de 160 euro uit.” Daarnaast zijn kortingsabonnementen voor jongeren tussen de 12 en de 18 net zo duur als het reizen op saldo.
Chaos
De meeste vervoerders geven vaak een verkeerd advies, omdat zij vooral over hun eigen producten in hun eigen gebieden adviseren. “De vervoerders en hun opdrachtgevers hebben er dus een chaos van gemaakt”, zegt Roes. Dankzij de website van Roes, die hij samen met Ron van Rooij is gestart, kan de reiziger nu in elk geval al wel op één website alle landelijke abonnementen vinden.
Landelijke abonnementen
Eric Jansen de Jonge, voorzitter van het directeurenoverleg van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) erkent de problemen. “Er zijn door het NOVB acht knelpunten vastgesteld, die allen één voor één zullen worden aangepakt. We zijn al begonnen met het doorrekenen van drie nieuwe, landelijke ov-producten.”