Vlaamse vervoerder De Lijn voert grootste veranderingen ooit door: ruim 3200 bushaltes geschrapt
Vanaf zaterdag voert de Vlaamse ov-vervoerder De Lijn de grootste wijzigingen ooit door: ruim 3200 bushaltes verdwijnen en bussen rijden voortaan vaker via hoofdwegen in plaats van door wijken en dorpen, om zo sneller te zijn. De veranderingen komen De Lijn en de Vlaamse regering op forse kritiek te staan.
De veranderingen staan in het kader van de ‘basisbereikbaarheid’, een mobiliteitsconcept dat sinds 2019 stapsgewijs wordt ingevoerd in het Vlaams gewest. Het concept is gebaseerd op een vraaggestuurd ov-beleid, met bussen op aanvraag, trein- bus- en tramlijnen op elkaar afgestemd en meer inzet op voor- en navervoer per fiets, te voet of met de auto.
17% bushaltes geschrapt
In de praktijk komt dat vanaf zaterdag neer op het schrappen van ruim 3200 bushaltes in heel Vlaanderen: 17% van het totaal. Vooral in de provincies Limburg en West-Vlaanderen verdwijnen haltes en rijden bestaande buslijnen plots anders, vaker via de hoofdweg om dorpen en wijken heen. Volgens Ann Schoubs, directeur van De Lijn, behouden de meeste mensen hun vaste bushalte, maar dat komt voornamelijk door de invoering van zogenoemde flexhaltes: bushaltes waar alleen gereserveerde bussen stoppen. Reserveren kan via Hoppin, een Belgisch mobiliteitsplatform.
De Vlaamse regering is verheugd over de veranderingen in het openbaar vervoer. “We willen de vraag meer volgen en de middelen efficiënt inzetten waar ze nodig zijn”, verklaarde mobiliteitsminister Lydia Peeters twee maanden geleden. Op lokaal niveau is die tevredenheid echter ver te zoeken. Zo trekt de gemeente Bredene voortaan extra geld uit om zelf extra vervoer te regelen, zodat bewoners uit de wijk Groenendijk toch naar een bushalte van De Lijn kunnen komen. “We laten één busje bestuurd door een personeelslid van de gemeente op bepaalde uren rondrijden”, zegt burgemeester Steve Vandenberghe tegen VRT NWS.
‘Veel mensen in de steek gelaten’
Parlementslid Jos D’Haese van de PVDA kwam vorige week in het nieuws vanwege de felle kritiek op het nieuwe mobiliteitsbeleid in Vlaanderen. “Het principe van basismobiliteit vertrok van het juiste principe: aanbod creëren om zo nieuwe mensen op het openbaar vervoer krijgen. Maar het plan basisbereikbaarheid gaat uit van vraaggestuurd aanbod: enkel daar waar mensen de bus nemen, zal men nog bussen inzetten. Dan laat je heel veel mensen in de steek”, legde hij uit in Studio Vlaams Parlement.
Tegelijkertijd lagen dit najaar ook minister Peeters en De Lijn-baas Ann Schoubs overhoop met elkaar. Schoubs klaagde over de manke financiering (‘een verrottingsstrategie’) van het vervoersbedrijf, waarop de minister misnoegd reageerde dat Schoubs beter kon stoppen ‘met klagen en zagen’. Toch heeft De Lijn een punt bij het klagen over te weinig geld, vindt mobiliteitsexpert Dirk Lauwers van de Universiteit Gent: “De Vlaamse regering investeert te weinig in openbaar vervoer, waardoor De Lijn haar sociale rol niet meer kan spelen”, zegt hij bij de VRT. Lauwers is overigens niet per se negatief over het vraaggestuurd ov waar De Lijn nu op inzet, ‘maar het zou met een beter budget moeten’.
“De Vlaamse regering is verheugd over de veranderingen in het openbaar vervoer”. Grappige reactie van de Vlaamse regering. Ik durf te beweren dat zij nog nooit een bus van binnen hebben gezien. Ja, hooguit als er een nieuwe innovatieve bus gaat rijden. Dan zijn ze er vaak wel!
Gaan ze bij jullie de zelfde weg op als bij ons in Nederland. Privatisering van het Openbaar vervoer. De goedkoopste aanbieder wint de consessies .Gevolg reiziger en rijdend personeel is de dupe. Buslijnen die opgeheven worden ten fevere van belbusjes (graag 2uur van te voren bellen anders geen busje) buurtbusjes met gepensioneerde bejaarden die gratis werken. Aansluitingen die niet meer zijn . Buskaartjes die steeds duurder worden terwijl de kwaliteit van het OV slechter wordt. Rijtijden die zo krap zijn dat ze niet meer te halen zijn op een normale manier als chauffeur. Diensten van 9 uur met 2x een kwartiertje pauze (hierin moet je gebruik maken van het toilet je hete koffie naar binnen gieten en je maaltijd naar binnen proppen)vervolgens mag je weer gaan racen op de volgende buslijn. Onderhoud van de bussen waarop bezuinigd wordt denk aan (bussen met rem problemen ,bergremmen die opeens uitvallen terwijl je aan een afdaling bezig bent en de bus ineens begint te versnellen. Versleten dimlichten waardoor je niks ziet in het donker, versleten chauffeursstoelen ,lucht,olie en diesel en koelvloeistof lekkage, enz ,enz.
De Lijn besteden al vaker buslijnen uit. Maar ben het wel met je eens, de markt kan het wel oplossen. En alle borrelpraat over duurzaamheid wordt weer in de kachel gesodemieterd…
Te bizar weer. Alleen op hoofdlijnen nog busvervoer volgens dienstregeling en daarbuiten alleen op bestelling – Flex. Dat laatste werkt niet. Dat willen mensen niet. Snappen ze dat niet? Je moet meer mensen in de bus krijgen en dat bereik je zo niet, juist het tegengestelde. Ja je spaart geld uit, maar de basisinsteek moet anders zijn. Dat op bepaalde lijnen weinigen onstappen heeft redenen, daar kan je wat aan doen, bevraag de mensen daar, ipv gewoon de bus weg te halen.
Ja, dit slaat helemaal nergens op.
Mensen die in dorpen wonen kunnen dus rekenen op ‘flex’ vervoer in plaats van normaaal ov.
Ik heb zelf daar geen idee van omdat het bij mij niet het geval is, maar kom op zeg..
Mensen willen gewoon een bus die op bepaale tijden rijdt en niet een flex-ding waarvan je sowieso van te voren moet reserveren en dan pech hebt als je daarvoor al met een ander voerversmiddel pech hebt gehad.
Daarnaast weet niet iedereen hoe het werkt. Dus ouderen en andere zwakkeren worden hierbij buitengesteld, nou ben blij dat ik niet in een dorp in België woon in ieder geval.
Is in Nederland ook steeds meer het geval, vooral bij Arriva met z’n Flexrrreis. Werkt totaal niet! Probeer maar eens voor vervoer te bellen of appen, gewoon een ramp en als het al lukt komt het busje niet opdagen.
Ik denk dat flex in de toekomst echt de manier wordt om OV voor de reiziger beschikbaar en betaalbaar te houden in een wereld van verdergaande daling naar vraag naar OV alsmede de toenemende personeelskrapte. Net als integratie van OV en regiotaxi.
Zo zou er een nationaal reserveringsnummer / website en app moeten zijn voor alle fles diensten en er zal nooit meer gevraagd mogen worden dan het normale beltarief. Ook zal er goed gekeken moeten worden naar de toegankelijkheid en ook de kwetsbare doelgroepen als ouderen.
Flex in OV gaat een steeds belangrijkere rol spelen en daarom denk ik dat reizigersorganisaties, ouderen organisaties, organisaties van mensen met een beperking etc. eens hier naar moeten kijken en zorgen dat het wel gaat werken en dat mensen er ook gebruik van gaan maken en het reserveren een tweede natuur wordt voor de reiziger. Uiteraard moeten zowel de reserveringssystemen als de flexbussen zelf zeer toegankelijk en betrouwbaar zijn.
Het zal een flink uitdaging worden om het goed te maken, maar als het eenmaal goed is, is het wel de manier om het OV op de langere termijn voor een ieder die het wil gebruiken en die het ook nodig heeft beschikbaar te houden.
—
Verder zijn er ook fikse problemen met het gewone busvervoer van Arriva in Twente. Het totaal mislukken van een concessie wissel door o.a. personeelskrapte en onrealistische milieudoelen (zoals verplicht electrisch rijden) is een zeer grote zorg aan het worden. Het kan niet waar zijn dat er maanden nodig is om het OV na een concessiewissel weer op orde te krijgen. Dit mag slechts enkele dagen duren (en dat is al voor veel reizigers te veel.)
Wat betreft de nieuwe regeling heb ik nu geen opmerkingen wel over wat ik vele jaren opmerk is ,de bussen die leeg rijden van of naar hun stelplaatsen . Met de boodschap;” GEEN DIENST of MIJN COLLEGA PIKT U OP ” Een lege bus van Haacht naar Brussel die halverwege een lege bus kruist van Brussel naar Haacht !! en dit meermaals per dag !! Of een bestuurder van stelplaats Grimbergen die leeg tot Puurs rijdt en daar zijn dienst naar Brussel bediend .
Groeten uit Grimbergen
In Limburg zijn sinds vorige maand enkele belbussen weer terug naar lijndiensten. Kennelijk hebben ze daar ingezien dat reizigers afhaken als ze eerst moeten reserveren en bevestigen voor zowel de heen- als terugreis.
In Zeeland zijn nog mog maar een paar lijnbussen over. Het overgrote deel is haltetaxi, vooral op zaterdag. Zondag rijdt er al bijna helemaal niks wanr je bent hier in SGP-land. In het weekend naar het strand in Domburg? Een keer per 2 uur, peperduur, en geen aansluiting op de trein in Middelburg. De grootste partij, BBB, die voor de provinciale verkiezingen zo pleitte voor toegankelijkheid van de kleine kernen, vindt het ineens allemaal fantastisch.
Er moeten gewoon minimale eisen voor beschikbaarheid van OV komen. Het kan niet zo zijn dat er ‘s-avonds of ‘s-weekends helemaal niets is. Er zullen keiharde standaarden moeten komen dat mensen gewoon kunnen reizen met het OV en als gewone OV niet realistisch is een flex oplossing tegen OV/bus tarief. Mensen moeten ook ‘s-weekends en ‘s-avonds kunnen reizen. En een flexreis reserveren zou makkelijk en toegankelijk moeten zijn.
Keiharde bedieningseisen is leuk maar daar is dus geen budget voor.
Let wel het gaat dan wel onder bedieningseisen onder flex of zelfs regiotaxi regime, dus geen lege bussen, maar vervoer op reserveringsbasis. Dit betekent dat je tot bepaalde tijden vervoer op reservering kunt regelen. Als OV zover teruggeschaald is dan blijven defacto alleen de rijbewijslozen over en de rest rijdt auto. Verder zou je dan ook moeten stoppen om e-voertuigen door de strot van de vervoerders als automobilisten te drukken.
Minimale eisen voor de bediening komen de facto neer op een blanco check die politiek en belastingbetaler dus niet gaan tekenen. Er is straks een vast budget en daarmee mag de De Lijn dan bepalen wat ze wel/niet aan diensten kunnen bieden.
Dan mag je straks meer mensen hun uitkering betalen….
Minimale beschikbaarheidseisen zijn in Vlaanderen in het verleden ingevoerd maar bleken al gauw onbetaalbaar te zijn. Een bijkomend probleem is dat de tarieven bij De Lijn onrealistisch laag zijn.
Bereikbaarheidseisen zijn onder flex of zelfs regiotaxi regime. Dit heeft voornamelijk het doel om vervoersarmoede aan te pakken en mensen zonder alternatief toch aan het maaatschappelijk leven deel te laten nemen. In dit soort scenario’s ga ik er al vanuit dat het eigen vervoer de auto de standaard is. Het idee dat het OV de concurrent van de auto wordt is helaas volkomen onrealistisch en we zullen uiteindelijk toch bij een vroem vroem maatschappij komen.
Innovatie om flexvervoer betaalbaar en beschikbaar te houden is essentieel.
Totaal mee eens. Zo zie ik het ook. Wat Zeeland betreft, dat is te gek voor woorden. In Domburg is het het hele jaar druk met toeristen en bezoekers, maar je kan er straks (2025) alleen nog maar komen met belbus, als dat vermaledijde nieuwe vervoersplan doorgaat. Dat plan is een ramp en de doodsteek voor het gebruik van OV in Zeeland. De afgelopen jaren op zon- en feestdagen is Domburg etc al nauwelijks bereikbaar. De winkels zijn er vrijwel iedere zondag wel open, ondanks SGP-land, maar je moet echt een een auto hebben om er te komen. Zelfde voor de andere toeristentrekkers als Veere, Oostkapelle en Zoutelande.
Als je wilt zorgen dat er meer mensen met de bus gaan is flex in elk geval geen oplossing. Als je OV problemen moet oplossen als betaalbaarheid, personeelstekorten en lege bussen (die je niet op een andere manier gevuld kan krijgen) is flex wel een oplossing. Maar dan zal je bij de introductie moeten zorgen dat alles piekfijn op orde is EN dat ouderen en kwetsbaren serieus genomen worden in hun behoeften en dat daar een aangepast reserveersysteem is of gebruik kunnen maken van regiotaxi. Flex is eigenlijk een oplossing voor als gewoon OV om welke reden niet betaalbaar en/of haalbaar meer is om zo het OV beschikbaar te houden voor mensen, die het nodig hebben. Dit is uiteraard geen groei strategie. Groei van automobiliteit is een zekerheid. Daarbij maken veel mensen van het OV omdat ze geen rijbewijs hebben, dus ook geen AM. Daarom zie ik een huurauto aanbieden als natransport als volkomen krankzinnig. Verders zal een OV fiets ook niet voor iedereen werken en zeker niet voor kwetsbare doelgroepen. Het goed introduceren van vraaggestuurd vervoer zou dus zeer zorgvuldig moeten gebeuren en niet er vanuit gaan dat iedereen een smartphone heeft of weet hoe een computer werkt en het nog makkelijk kan leren.
We willen helemaal niet dat er meer mensen met de bus gaan want hoe meer passagiers hoe groter de verliezen.
Wat ze willen het liefst alle bussen opdoeken. Zoek het maar zelf uit, koop een auto en als je geen rijbewijs hebt, zorg je maar dat je het krijgt. Als dat echt niet kan, voeg je je maar als hulpeloze vervoersarmoedige naar de grillen en de kruimels die je nog als gratie van anderen krijgt toegeworpen, zoals allerlei gekke bel- en appsystemen. Anderen willen niet voor jouw vervoer betalen. Dat is de egoistische en kapitalistische maatschappij waarin de eigen persoon en eigen verantwoordelijkheid centraal staat. Zie Amerika. Zorg voor jezelf is het devies. En anders jammer dan.
Meer mensen zullen een uitkering aanvragen als dat gebeurt en wat dan?
Misschien wordt het maar eens tijd dat daarom voor de ontzegging van de rijbevoegdheid misschien maar gekeken moet worden naar invalidekarretjes en scootmobielen die 45 km/h kunnen (eventueel met monitoring op afstand). Aan de hand van gegevens uit Nederland kant kan ik het volgende zeggen: Als het om 175.000 mensen (2012) gaat die een auto hebben, maar geen rijbewijs, dan ben je met €1,75 miljard euro klaar (exclusief zaken zoals onderhoud, afschrijving en energie). Scholieren die ver moeten reizen kunnen een ontheffing aanvragen voor de scootmobiel en gehandicaptenvoertuig. Zijn de afstanden nog minder groot, dan kan er een subsidie worden aangevraagd bij de WMO-afdeling bij de gemeente of het UWV voor een e-bike.
Deze dingen kunnen worden vergoed via vergoeding in natura, persoonsgebonden budget en een lening, eventueel door de gemeente op maat gemaakt.
Dankzij de verbetering van accutechnologie de afgelopen jaren is er een ware mobiliteitsrevolutie aan de gang. De lijnbus is een prachtig ding en het liefst zou ik ook gewoon overal een goede busontsluiting willen hebben op basis van minstens een halfuursdienst twee kanten uit. De middelen zijn er alleen niet voor of de overheid te onbetrouwbaar onder andere door hoe anti-OV de volksvertegenwoordigers worden gekozen tegenwoordig. Het wordt tijd voor omdenken betreft niet zozeer the last mile, maar meer the first/last 10 mile (15 km) in de regio en veel meer investeren in WMO-vervoer.
Ik neem aan dat je hier van 2 principes uitgaat. Wie rijbewijsloos is en deze niet kan halen is gehandicapt en valt hiermee WMO vervoer (deeltaxi). En diegene, die financieel geen auto kan veroorloven heeft een armoede probleem en zou via de bijzondere bijstand in aanmerking moeten kunnen komen voor een sociale huurauto bij de gemeente. Diegene, die financieel geen rijbewijs kunnen veroorloven zouden dan ook via de gemeente een toelage moeten krijgen op rijlessen. In dit scenario blijven alleen de dikke bus en trein lijnen rijden en de rest wordt allemaal via de gemeente geregeld.
Ben trouwens wel benieuwd wat zo een (eigenlijk cynisch) scenario de overheid kost om mensen zo op hun plaats van bestemming te krijgen. je zal dan wel veel meer moeten investeren in meer wegen etc en je zou dan als overheid ook moeten stoppen met auto pest beleid. Milieudoelen worden dan uiteraard niet gehaald; dat moge wel duidelijk zijn.
Het gedeelte wat niet kan fietsen is zeer klein, of die doelgroep zou je het beste gesubsidieerde taxi’s kunnen regelen
Ook in België daalt het aantal passagiers ieder jaar weer verder, tegelijkertijd rijzen de kosten van personeel en van elektrische bussen de pan uit. Het klassieke busvervoer is daarom financieel niet meer in stand te houden.
Heb je de busprijzen in Belgie (Vlaanderen) gezien. 60 minuten onbeperkt bussen voor E1,70. (Bij aanschaf 10 ritten kaart.) Dit is erg laag. In Brabant ook eens zoiets geprobeerd. E0,60 of E0,90 per uur rijden voor de introductie van de OV chipkaart. Het trok geen nieuwe reizigers.
Stukje bus (rond 10km van halte naar halte zonder te veel omrijden) van Hengelo – Zenderen met kortingskaart (40% korting) kost al E2,15 / E2.18. Recente prijzen.
Waar je België schrijft, bedoel je Vlaanderen. Wallonië is min of meer stabiel met wat nieuwe buslijnen; en Brussel is een succesverhaal, er worden daar méér passagiers vervoerd en meer kilometers gemaakt dan in heel Vlaanderen, waar vijf keer zoveel inwoners zijn.
De eerste reden is deels natuurlijk ruimtelijke ordening; Vlaanderen heeft itt tot Brussel en Nederland heel veel lintbebouwing waardoor veel mensen nu “hun” bus verliezen omdat die alleen nog maar over de hoofdweg rijdt.
Maar zelfs in Antwerpen of Gent slaagt De Lijn er niet in het niveau te bieden van de MIVB. Dat is de tweede reden, gebrek aan financiering. Oude trams, om de 15 of 20 minuten op hoofdlijnen, die dan ook nog eens uitvallen of ingekort worden. Het is de verrottingsstrategie die hier ook al genoemd werd, volgens het N-VA motto “wat we zelf doen, doen we beter”.
De derde reden is de Vlaemsche visie op OV en het imago daarvan: in Vlaanderen is dat voor losers zonder auto of rijbewijs. Het is niet bedoeld om sneller te zijn of de auto te vervangen. Laatst bleek in het Vlaams Parlement dat géén enkele parlementariërs het afgelopen jaar een bus of tram van binnen had gezien. Terwijl ministers in Brussel rustig de metro nemen.
Als je echt flex-ov wil, waarom is het een zo ingewikkeld om je fiets mee te nemen in de trein, ik fiets in 10-15 minuten naar station Gorinchem, voeger kon ik dan gratis de fiets meenemen naar baanhoek en vanaf daar fietste ik zo naar Papendrecht, zo was ik in 3 kwartier van deur tot deur, nu moet ik overstappen (+ca 10 min wachten) op de bus en vanaf de halte nog 10 minuten lopen. Nu moet je betalen voor de fiets in de spits en heb ik maar weer een auto gekocht
Fietsen vreten ruimte dus die gratis gaan vervoeren is ook een dwaas idee.
Vroeger (ja, ik word oud) waren treinen voorzien van een bagagerijtuig/fietsrijtuig. Dat is al vele jaren geleden wegbezuinigd want de NS heeft zelf fietsen in de verhuur op hun stations.
Overigens mag je nog steeds een fiets gratis in de trein meenemen, ook in de spitsuren. De voorwaarden zijn daarbij dat het een vouwfiets moet zijn (ingeklapt/opgevouwen) en er moet onbenutte ruimte zijn in de trein. Dit laatste is echter meestal niet het geval in de spits.
Vroeger hadden treinen ook langer dan 42 seconden per halte om iedereen uit- en in te laten stappen en de deuren weer te sluiten. Als mensen hun bagage in een aparte wagon vast moeten zetten en dan in een zitrijtuig plaats moeten nemen gaat de reistijd voor sprinters flink omhoog.
Dat gebeurt anders wel veel in het buitenland in regiotreinen. Blijkbaar is het typisch voor NL dat dit zo’n probleem is.
In de meeste landen wordt weinig tot niet gefietst anders dan voor een recreatief ritje op zondag of in de vakantie. Niet voor woonwerkverkeer dus.
Oplossing zijn grotere fietsenstallingen en een of ander oud barrel op de tweede lokatie. Dit wordt al tamelijk veel gedaan. Een goede vouwfiets is ook een oplossing en als je hetkunt zou skeeleren ook iets kunnen zijn. Uiteraard staat een ieder vrij om voor eigen vervoer te kiezen.
Een tweedehands fiets kopen voor 40 euro en bij het station zetten? Is meschien een optie?
De Lijn blijft niet altijd in lijn met zijn reizigers, zowel huidig als toekomstig. Maar liefst 3200 haltes opheffen dat is me nogal wat, dus Zeeland komt met zijn opgeheven haltes en routes er minder bekaaid vanaf dan bij onze Zuiderburen. De Lijn heeft ook het tramproject Maastricht naar Hasselt in Belgisch Limburg niet zien doorgaan. hoewel er nog steeds en makkelijker een tram of S trein van NMBS over de Maasbrug via Lanaken kan rijden. Hoe s het eigenlijk gesteld met de Waalse evenknie de TEC? Rijden daar nog alle buslijnen en zijn hier ook of worden hier ook veel bushaltes gesloten? De Kusttram is de langste tramlijn ter wereld en ook hier zijn plannen voor om hem door te trekken naar het Zeeuws Vlaamse Breskens. In ieder geval rijdt de kusttram naar Adinkerke De Panne en dat kan misschien weer verder gaan rijden naar het Franse Duinkerken via verlaten spoorbedding! De Kustlijntrams zijn nu ook allen voorzien van 100% lage vloertram type Albatros die de vierkante BN trams hebben afgelost! Vervoer moet voor iedereen toegankelijk blijven in eigen maar ook in een ander land! Ben benieuwd of de Belgische Rover organisatie of TREINTRAMBUS hier nog veel aan veranderen kan. Belgische politiek is schijnbaar nog ingewikkelder dan de onze in Nederland! Laat mensen makkelijker van A naar B gaan door (ver)nieuwde infrastructuur en makkelijke overstappunten. Nog steeds vreemd dat Weert Hamont nog geen buslijn heeft tussen beide treinstations! Die had allang moeten gaan rijden en als hier straks ooit een trein mocht komen kunnen deze weer afgelost worden. Betere organisatie tussen overheden is meer dan gewenst, anders wordt de verkeersproblematiek alleen maar groter, in plaats van minder! En we willen duurzamer reizen, toch? Doe er dus wat aan en investeer hier mee
r in!
Het afknijpen van het OV is het gevolg dat rechts (NVA) en extreem- rechts (vlaams belang) bezuinigen op publieke voorzieningen, beter kapot maken van.
Kijk je naar Luxemburg: gratis OV en gewoon busvervoer naar alle uithoeken.
In Vlaanderen het bewust kapotmaken van het OV.
Zoals alles wat rechts doet.
Neo-liberaal beleid gaat ten koste van mens, natuur en klimaat.
Eind aan afbreuk OV maken: staken!
The people have the power.
Zie gdl.de
Stakingen zorgen er ook voor dat mensen gaan afhaken van het OV. Dit middel moet vooral niet te lichtzinnig ingezet worden. Er kunnen weldegelijk situaties voordoen waarin staken volledig terecht is zoals zware veiligheidsproblemen.
De enige manier om mensen overstap te laten maken van auto naar bus en trein, is door de auto en autorijden fors duurder te maken. De vraag stijgt dan en dan kan het openbaar vervoer langzamerhand uitbreiden.
Automobilisten stappen naast een in verhouding tot autokosten veel goedkopere ov-tarieven alleen over als het comfort en de snelheid van A naar B in orde is.
Die snelheid is nu in het OV hemeltergend traag. Van treinstation naar treinstation niet, maar al dat vervoer erachteraan, ervoor, of lange looptijden. Je bent zomaar 2 of 3x zo lang onderweg met heel veel méér moeite.
Dat laatste is dus precies wat De Lijn probeert aan te pakken: niet meer eindeloze rondjes dorpen en buitenwijken. Veel klachten komen bijv. van mensen die nu 500 meter moeten gaan lopen terwijl er nu een halte op 200 meter is.
Ik schat dat 80% van de burgers niet gediend is van het nog duurder maken van de auto. Het OV niet gewoon zelf maar eens in actie komen in plaats van te klagen en zijn hand op te houden. Efficiency en klantgerichtheid zijn bij het OV nog steeds vieze woorden.
En wat gaan ze doen? Weer op een gek stemmen?
Ook in Vlaanderen is een negatieve spiraal ingezet…
De kritiek op het plan blijkt vooral te komen van de vakbonden van chauffeurs en van enkele extreem-linkse partijen (eigenbelang (en niet zo zeer van de reizigers. Er gaan overigens juist meer bussen rijden maar dan vooral op de drukkere lijnen.
Wat de klagers wel eens vergeten is dat De Lijn dit plan niet heeft verzonnen omdat bij al die opgedoekte haltes reizigers rijen dik op de bus staan te wachten. In veel gevallen gaat het per halte om enkele reizigers per dag of per week.
De grote vraag is of 750 meter lopen naar een bushalte wel of niet acceptabel is. Want dat is waar de discussie in Vlaanderen voornamelijk om gaat.
Overigens gaan er per saldo in Vlaanderen meer bussen rijden dat tot nu toe. Op drukke lijnen wordt de dienstregeling fors uitgebreid, op de stille worden de diensten beperkt. Daarnaast worden de routes veelal recht getrokken met minder omritten.
@Paul… Als een [b]gezond[/b] iemand geen 750m kan lopen is het diep en diep triest. 750m is ongeveer 9 minuten lopen naar een bushalte als je 5 km/h loopt. Heb wel vaker wel eens 1 a 2 km naar een halte of station moeten lopen om daar de bus of trein te pakken. Verder kan je ook bij bushaltes een fietsenrekken neerzetten.
Mensen met beperkingen zouden sowieso in aanmerking moeten komen voor regiotaxi of dit soort voorzieningen.
Mensen willen geen minuten lopen naar een bushalte. Dat is al zichtbaar aan het feit dat ze met de auto het liefst recht voor de eigen deur parkeren, ze klagen al als ze om de hoek moeten parkeren wegens plaatsgebrek en ze 1 minuut naar hun huis moeten lopen.
Als OV steeds meer wegvalt en beperkt wordt, komen ze straks nog veel meer parkeerplekken tekort dan nu al. De hele buurt waar ik woon is helemaal vergeven van de auto’s, ze worden zelfs nog op een grasveldje geparkeerd als alles vol is. Alles om maar niet te hoeven lopen.
Er rijdt hier ook een reguliere lijnbus door de wijk, naar station en centrum. Ieder halfuur de hele week, na 20.00 1x per uur. Toch zit daar overdag maar een handvol mensen in en ‘s avonds nog minder.
Die bijna lege bussen zijn me ook al opgevallen of beter gezegd ik zit regelmatig in dit soort bussen. Ik spreek hier wel van de aanwezigheid van OV en niet over het wegvallen van OV. Bovendien zijn er voldoende kortingsarrangementen om het OV betaalbaar te houden, zoals dalvoordeel kaarten voor de bus met 40% korting.
Indien het OV wegvalt zullen mensen, die wel een rijbewijs hebben en een auto kunnen veroorloven zeker een auto kopen (dat zijn er heel weinig meer van) en de rijbewijsloos kan dan proberen regiotaxi aan te vragen.(Met zulke lege bussen zou het eens budget vriendelijker zijn voor de overheid. Dit zegt iets over de staat van bezetting – dus reizen met het – regionaal OV).
Bij mij in de wijk (2km van het centrum) hebben we ook een streekbuslijn, die door de week wel gevuld is veelal met scholieren, een trein, en een lege stadsbus met een ongelukkige route, waar ze ‘s-avonds en zondag al een flex van hebben gemaakt. Ook hier veel auto’s, maar daar sta ik echt niet van te kijken. Als je op het centraal station vertrekt hoef je voor de flex niet te reserveren en nu vertrekt bij aanvraag 2x per uur. Lekker makkelijk als je ‘s-avonds naar huis wilt.
Omdat mensen geen 750 meter willen lopen moet de belastingbetaler grote zakken subsidie schuiven? Ik vrees dat de wereld zo niet werkt, mobiliteit is ook je eigen verantwoordelijkheid.
Ik begrijp veel mensen ook gewoon niet. Ik ken meerdere mensen die met de auto naar de sportschool gaan, op 5 minuten fietsafstand, om zich daar in het zweet te gaan werken. De parkeerplaats daar staat altijd overvol.
Is een impuls geworden. In de auto stappen is een automatisme geworden zonder dat men uberhaupt nadenkt of dit ritje zinvol is. Sportschool voorbeeld is echt tekenend.
Hetzelfde geldt ook met al die aflever/courier diensten. 10 minuten lopen of fietsen naar een super (voor kleinere hoeveelheid boodschappen, snackbar of postophaalpunt (kleinere pakketten) is er ook niet meer bij.
@baardstaart
Het dichtstbijzijnde afhaalpunt van PostNL is bij mij op 4 km afstand op een afgelegen industrieterrein. Als je een wat groter pakje krijgt kun je dat alleen met de auto gaan halen. En nee, ik woon in de stad.
In dit land met dit weer? Nee dan ga ik geen 750 meter lopen elke dag met een tas en paraplu…. Dan is het doei OV ga maar ten onder…
Je zal zien dat dit “vervoersplan” ook op niks uitloopt en de flexbussen/busjes ook in Vlaanderen grotendeels ongebruikt zullen blijven. Minstens een uur reserveren op voorhand, gedoe met apps en dat soort dingen, is gedoemd om te mislukken. Het is allemaal tekentafeltheorie, vanachter die tafel is het een mooie opzet, maar de praktijk is anders. Tevens weet ik wel zeker dat de mensen die dit systeem bedenken zelf nooit met de bus gaan.
Nog steeds geen bericht hier over de duitse stakingen? Hoopte hier goede info te vinden, immers ov website
Wat heeft dat met De Lijn te maken?
Laat ze dan ook tunnels maken onder kruispunten zo dat ze ook niet meer bij stoplichten hoeven te stoppen anders jaagt het alleen maar mensen de auto in.
Er zitten jonge mensen in de treinen. Studenten en forenzen.
Echter er worden meer en meer autos verkocht.
Dus mensen maken niet de juiste sommen in hun mobiliteitsbehoefte/keuze tussen lopen, fietsen, OV en autorijden.
Mensen die voor autorijden werken 1 dag per week, 8 jaar bij een 40-jaren werken voor het hebben van een auto inclusief het in de file staan en wat ten koste gaat van mens(gezondheid, verkeersdoden, verkeersslachtoffers,etc); natuur en klimaat.
Hoe dom kunnen mensen zijn!