fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie (archief. DDZ is momenteel buiten gebruik)

“Investeringen in OV én fiets zijn rendabeler dan nieuwe autowegen”

16 mrt 2020 11:51

Geld voor combinaties van openbaar vervoer en fiets doet veel meer tegen files dan investeren in autowegen. Dat meldt Trouw op basis van onderzoek in Noord-Brabant en in de regio Groningen-Assen.

“Investeringen om de bereikbaarheid te vergroten met OV en fiets hebben aanzienlijk meer effect (gemiddeld een factor 3 tot 4) dan investeringen in de auto. In alle gevallen is investeren in OV en fiets rendabeler in termen van bereikbaarheid dan investeren in de auto”, stellen onderzoekers van CE Delft en Move Mobility.

“Als je het openbaar vervoer maar goed genoeg maakt, stapt een deel van de automobilisten wél over”, zegt Hans Voerknecht van bureau Move Mobility, dat een nieuw rekenmodel introduceerde. “Stel een regio heeft een miljard euro te besteden. Een investering in de combinatie van openbaar vervoer en fietsen voor de hele samenleving levert vier keer meer op aan bereikbaarheid dan wanneer je het in auto-infrastructuur stopt.

“Omdat het autoverkeer is ‘oververzadigd’ in dichtbevolkte gebieden, hebben extra investeringen in wegen daar weinig effect. “Neem de Rotterdamsebaan, een stuk snelweg van de A4 richting centrum Den Haag dat dit jaar opent. Peperduur, maar het Haagse autosysteem kan al dat extra verkeer niet kwijt. “Het model dat Voerknecht ontwikkelde, betrekt meer factoren in de beschouwing dan het gebruikelijke rijtje auto, fiets en trein, waardoor de impact van maatregelen op bepaalde groepen beter te voorspellen is.

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
15 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
hanzeboog2012
4 jaren geleden

Genoeg voorbeelden. Op bepaalde autosnelwegen zoals de A 4 tussen Leiden – Schiphol zijn die extra rijstroken simpelweg niet voldoende. Ook tussen Weesp – Almere niet. De extra rijstroken en soms een nieuwe autosnelweg zorgt hooguit voor minder lange files. Maar de files blijven.

Doortrekking van de Noord – Zuidmetrolijn naar Schiphol/Hoofddorp zou een goede zaak zijn. De vervoersstroom is hier zo groot dat het huidige spoor Amsterdam RAI – Schiphol al behoorlijk vol is. Ondanks de vier sporen.

Bert Sitters
4 jaren geleden

OV en fiets kunnen een dreamteam vormen om Nederland mobiel te houden.
Cancel de verbredingen van de A27, die al zijn stopgezet door een gerechtelijk uitspraak. Leg in plaats daarvan een directe snelle spoorlijn aan tussen Utrecht en Breda.

Treintjes
4 jaren geleden

Eindelijk een bewijs wat iedereen al lang weet. Extra rijstroken aanleggen betekent in de praktijk vaak meer auto’s op de weg, stadscentra kunnen die vervolgens niet aan.

Marin
4 jaren geleden

Ik snap het blijven verbreden van de snelwegen ook niet. In een stad worden de wegen ook niet verbreed. Dat komt omdat naast deze wegen bebouwing staat. Hoe gaat dat extra verkeer dan de stad in? Volgens mij helpt het verbreden van wegen dan ook niet. De opmerking van Bert Sitters over de OV en fiets klinkt mij dan ook verstandig in de oren.

Boutrous
4 jaren geleden

Na vele jaren hebben de burgemeesters van Rotterdam en Zoetermeer besloten de Oosterheemlijn door te trekken naar de NS halte Lansingerland-Zoetermeer. Het wordt nu tijd verder door te trekken naar de halten Berkel Westpolder of Rodenrijs aan de Erasmuslijn. Hiervan profiteren inwoners van Bergschenhoek, maar ook inwoners van de Zoetermeerse wijken Oosterheem, Seghwaert, Palenstein en Stadhuis. RET Bus 170 heeft na Lansingerland Zoetermeer al een vrije busbaan met hectometerpaaltjes.

Arjan Krabbenbos
4 jaren geleden

De spoorlijnen Utrecht C-Vianen-Oosterhout-Breda,C aanleggen met in Vianen de aansluiting op verlengde Nieuwegeinlijn. En een station in Oosterhout en eventueel Raaamdonksveer.
De spoorlijn Lelytad C-Emmeloord-Heerenveen-Drachten-Groningen HS aanleggen met als halten Lemmer, Beetserzwaag, leek en Groningen Hoogkerk.
De spoorlijn Emmen-Veendam met halten in Emmer Compascuum, Ter Apel en Stadskanaal.
Ook een dooortrek van de lijn M.Gladbach-Dalheim naar Roermond en Weert-Hamont en verder richting Lier en Antwerpen. Eerst als busverbinding en later als spoorlijn.
Nieuwe stations in Zwolle Zuid, Deventer Noord, Bathmen, Assen Zuid en Assen Noord, Nieuwleusen, Staphorst, Schiedam Kethel, Gorssel, Oss Oost, Haarlem Zuid, Hazerswoude Rijndijk, Haelen, Baxem, Venlo Noord en Bergentheim openen en in de dienstregeling opnemen.
Verder dienen stations Arnhem Presikhaaf ,Brummen en Arnhem Velperpoort aangepast aan minder validen te worden. Station Presikhaaf heeft vaak conflicten met de perronwanden en de treeplanken van de SGN-Sprinter.
De tramlijn 4 Lansingerland-Zoetermeer via Busbaan verlengen via Berkel en Rodenrijs naar Rotterdam The Hague Airport .Vertrek/Aankomsthal
Ook de trein Nijmegen-Kleve moet gaan heropenen met als eindpunt Duisburg of Dusseldorf Hbf.
De tram 22 in Utrecht verlengen van Science Park via station Amersfoort Centraal naar het stadscentrum van deze Keistad of verder naar de woonwijken Kattenbroek of Vathorst.
Sneltram Maastricht NS via de oude goederenlijn naar Hasselt.
Spoorlijn Eupen (B)verlengen naar Stolberg-Altstad in Duitsland
.Misschien Zwolle-kampen als lightrail doortrekken naar Emmeloord (toekomstige Lelylijn) en Urk.

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Arjan:

Quote:

De spoorlijn Lelytad C-Emmeloord-Heerenveen-Drachten-Groningen HS aanleggen met als halten Lemmer, Beetserzwaag, leek en Groningen Hoogkerk.

De Lelylijn is een snelle spoorlijn. Dat moet je niet gaan volbouwen met kleine stations zoals in Yerseke, Krabbendijke. Dan krijg je hetzelfde probleem als in Zeeland waar je tussen Bergen op Zoom – Goes allemaal onrendabele stations hebt.

Lelylijn moet nieuwe stations hebben op Emmeloord, Heerenveen Zuid (met verbindingsspoorlijn op Zwolle – Leeuwarden) en Drachten. En vervolgens kun je bussen naar deze stations laten rijden. Zoals dat ook gebeurt in Frankrijk met weilandstations.

Quote:

Nieuwe stations in Zwolle Zuid, Deventer Noord, Bathmen, Assen Zuid en Assen Noord, Nieuwleusen, Staphorst, Schiedam Kethel, Gorssel, Oss Oost, Haarlem Zuid, Hazerswoude Rijndijk, Haelen, Baxem, Venlo Noord en Bergentheim openen en in de dienstregeling opnemen

We hebben onderhand al teveel stations. Op deze manier gaat onze spoor meer op een metronet lijken. Tenzij de overheid bereid is vele miljarden in inhaal – en passeerspoorlijnen waardoor de snellere IC gescheiden kan worden van de Sprinters en goederentreinen.

Wilfried Jellema
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Heerenveen Zuid is onbespreekbaar als station voor de Lelylijn. Dat idee is ontsproten uit de brein van een werkgroep Spoor in Friesland, doch op een station in Katlijk zit niemand te wachten. Het idee is om de Lelylijn aan te sluiten op het bestaande spoor Zwolle – Leeuwarden en het bestaande station Heerenveen 2 km naar het oosten te verplaatsen. Daar is voldoende ruimte voor een station met 4 sporen. Het idee is al afgestemd. Het nieuwe station in Heerenveen wordt een OV-knooppunt. In de directe omgeving (Nieuweschoot) is het mogelijk om woningbouw te realiseren. Bovendien leidt dit plan tot een betere ontsluiting van Skoatterwald en lost het de huidsige verkeersproblematiek op de K.R. Poststraat op. Halte Beetsterzwaag is niet aan de orde. Dat scheelt hooguit 1 km t.o.v. het geplande station ter hoogte van het Karmelklooster. Station Lemmer is mogelijk wel aan de orde i.v.m. de broodnodige ontsluiting van Zuidwest Friesland. Er zijn MBO leerlingen die zich op meer dan 2 uur enkele reisafstand van hun school bevinden. Met station Lemmer wordt dat minder dan 1 uur. Er ligt een integrale visie die gedragen wordt door de provinciale politiek en gemeentelijke politiek.

Marin
4 jaren geleden
Antwoord aan  Wilfried Jellema

Is deze visie op internet te vinden? En zo ja waar?

Jan Hendrik de Groot
4 jaren geleden
Antwoord aan  Wilfried Jellema

Op de site van de Werkgroep kunt u een kaart vinden met het tracé en de beoogde infrastructuurmaatregelen zoals nieuwe stations, tunnels, bruggen etc.
https://www.wgsi-friesland.nl/noordlink/

Ik vraag me echter af of het niet beter is om het tracé vanaf Emmeloord met de rijksweg A6 en A7 te bundelen om doorsnijding van het landschap tegen te gaan.
Een nieuw station t.h.v. de kruising met de spoorlijn Leeuwarden – Zwolle is dan denkbaar. Door parkeerplaatsen, fietsenstallingen, bushaltes en taxistandplaatsen onder “één dak” te integreren kan dit een goed OV-Knooppunt worden dat vanuit diverse windrichtingen per trein, auto (Rijksweg A7), fiets, bus, taxi en lopend te bereiken is.

Jan Hendrik de Groot
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Met betrekking tot de Lelylijn ben ik het met u eens. Het aantal genoemde stations lijkt mij ook voldoende. I.p.v bussen is het evt. ook een mogelijkheid om deze stations op het lokale spoornet aan te sluiten.
Zie bv. de stations Montabaur in Duitsland, Valence TGV, Avignon TGV, Champagne-Ardenne TGV in Frankrijk.
Bv. het Kamperlijntje doortrekken vanaf Kampen naar Urk via Emmeloord. Of evtl. een doortrekking richting Lemmer.
Zoals u al geschreven heeft is een spoorverbinding bij Heerenveen een goed idee. Een station t.h.v. de kruising met de spoorlijn Leeuwarden – Zwolle zou natuurlijk ideaal zijn.
Misschien is een spoorlijn vanaf Leeuwarden naar Drachten via Burgum (en evtl. vanaf Drachten richting Oosterwolde) ook nog een mogelijkheid.

Bert Sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Jan Hendrik de Groot

Wees voorzichtig met weidestations. Daar moet goed over worden nagedacht. Zie de teleurstellende resultaten van Kampen Zuid.
De naam van Avignon TGV valt. Dit is niet zomaar een station in het midden van nergens, maar onderdeel van een totaal samenhangend plan. Er zijn veel bedrijven gekomen, een flink aantal grote winkels heeft de deuren geopend, de nieuwe Opera van Avignon is hier, er zijn hotels, grote autoverhuurders hebben een vestiging pal voor het station zoals Hetz, Avis, Europacar. Er is een verbindingsboog aangelegd naar het oude spoor, zodat TER-treinen een gemakkelijke verbinding vormen naar Avignon-Centre en andere plaatsen in de omgeving.

Jan Hendrik de Groot
4 jaren geleden
Antwoord aan  Jan Hendrik de Groot

Ik geef u gelijk dat vanwege de reizigersaantallen de bouw van zgn. weidestations goed onderzocht moet worden. Echter kan het ook zinvol zijn om eerst de infrastructuur te bouwen en dan de gebieden verder te ontwikkelen. De gebieden zijn dan per direct goed ontsloten i.p.v. dat men jaren lang moet wachten op een goede ontsluiting per OV.

Bij de Lelylijn zijn de stations in de nabijheid van de steden Emmeloord, Heerenveen en Drachten gepland. Door deze aan te sluiten op het lokale OV Netwerk (ook bv. door nieuwe spoorlijnen die ik hierboven genoemd heb) ontstaan er zgn. OV Knooppunten waardoor het mogelijk wordt de gebieden rondom deze stations verder te ontwikkelen. Zoals u al noemde bij het station Avignon TGV.

Bert Sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Je vergeet in jouw opsomming Boerenkoolstronkel Centraal en Boerenkoolstronkel Zuid.

Bert Sitters
4 jaren geleden

De kern is, hoe kunnen we door een drastische verschuiving van investeringen in weginfrastructuur naar het OV in combinatie met fietsvoorzieningen een trendbreuk in de verplaatsingen in gang zetten naar OV en fiets.

Kijk op de filekaart van Nederland en realiseer op die rode trajecten meer OV-alternatieven op maat: snel en comfortabel.

Het is van de gekke dat er ten oosten van Amsterdam er de afgelopen jaren volop is ingezet op uitbreiding van aantal rijstroken en kunstwerken voor het autoverkeer, terwijl al het treinverkeer naar en via de Flevopolder het met slechts twee sporen moet doen.

Het gaat dan in de eerste plaats niet om allerlei boemeltrajecten in de periferie en het opnieuw tot leven trachten te wekken van al vele decennia geleden ontmantelde spoorlijntjes en tramlijntjes waar ooit stoomlocomotieven tuften.

De e-bike maakt het mogelijk dat niet iedere verzameling van een paar huizen een eigen stationnnetje moet hebben.