Cijfers metro: Rotterdam Beurs is drukste metrostation van Nederland
22 feb 2019 12:31
Jaarlijks publiceren NS en treinreiziger.nl een lijst met het aantal treinreizigers per station. Maar hoe zit het eigenlijk bij de metro? De Vervoerregio heeft cijfers vrijgegeven van de Amsterdamse metro. De RET heeft op verzoek van Treinreiziger.nl eveneens de belangrijkste cijfers van de Rotterdamse metro vrijgegeven. Conclusie: Rotterdam Beurs is het drukste metrostation van Nederland.
Drukste stations
Maar liefst 128.626 reizigers maken dagelijks gebruik van metrostation Rotterdam Beurs. Dat is inclusief overstappers. Amsterdam Centraal is het op één na drukste metrostation in Nederland. Daar stappen dagelijks 89.570 reizigers in- en uit. “Dat is echter zonder overstappers”, legt Duco Vaillant van de Vervoerregio Amsterdam uit. Als die wel meegenomen zouden worden, komt het cijfer uit op 107.721 reizigers. Rotterdam Centraal eindigt als derde, met 48.600 in- en uitstappers (zonder overstappers).
Drukste metronetwerk
Het drukste metrostation ligt dan weliswaar in Rotterdam, maar Amsterdam claimt het drukste netwerk te hebben. Volgens de vervoerregio reizen sinds de opening van de Noord/Zuidlijn circa 340.000 reizigers per werkdag met de Amsterdamse metro. In Rotterdam blijft dat aantal steken op 300.000 reizigers (cijfers 2017). Zodra de Hoekse Lijn op het Rotterdamse metronetwerk wordt aangesloten zal Rotterdam weer het drukste netwerk hebben. En doordat reizigers op het Rotterdamse netwerk gemiddeld een langere afstand afleggen, wint Rotterdam ook als het gaat om het aantal reizigerskilometers. Jaarlijks leggen reizigers in Rotterdam 600.000 kilometer af met de metro (cijfers RET jaarverslag 2017).
De top 10 drukste metrostations van Amsterdam
Naam station | Aantal metroreizigers | |
1. | Centraal Station | 89.570 |
2. | Zuid | 43.854 |
3. | Amstel | 41.513 |
4. | Bijlmer ArenA | 36.597 |
5. | Weesperplein | 36.373 |
6. | Noord | 26.208 |
7. | Sloterdijk | 18.979 |
8. | Waterlooplein | 18.692 |
9. | Rokin | 17.521 |
10. | De Pijp | 16.039 |
Meetmoment: doordeweekse dag na de zomervakantie van 2018.
Toelichting: De in- en uitstappers van de Amstelveenlijn zijn niet meegenomen. Alle cijfers zijn zonder overstappers. Als die wel meegerekend zouden worden, stijgt het aantal reizigers van Amsterdam Centraal met 18.151 naar 107.721 en dat van Amsterdam Zuid met 28.277 naar 72.131. Van der Madeweg is ook een belangrijk overstapstation. Daar stappen dagelijks 18.763 mensen over.
De top 10 drukste metrostations van Rotterdam
Naam station | Aantal metroreizigers | |
1. | Beurs | 128.626* |
2. | Rotterdam Centraal | 48.600 |
3. | Zuidplein | 39.940 |
4. | Blaak | 29.685 |
5. | Wilhelminaplein | 27.546 |
6. | Schiedam Centrum | 26.793 |
7. | Kralingse Zoom | 26.627 |
8. | Dijkzigt | 24.132 |
9. | Capelsebrug | 19.175 |
10. | Alexander | 18.436 |
*= in tegenstelling tot de overige stations: inclusief overstappers.
Meetmoment: gemiddelde werkdag november 2018.
Toelichting: Alle cijfers zijn zonder overstappers. Uitzondering betreft Rotterdam Beurs. “Beurs is een overstapstation waar de in- en uitstappers en overstappers alleen gezamenlijk berekend kunnen worden”, aldus de RET.
Meer cijfers
In veel regio’s is een beperkt aantal cijfers over het gebruik van het openbaar vervoer openbaar beschikbaar. Meest transparant is het OV Bureau Groningen Drenthe. Ieder detail is daar beschikbaar via het OV-Dashboard. Reizigersaantallen per lijn, stiptheid, reizigerskilometers en zelfs de kostendekkingsgraad. De Vervoerregio Amsterdam heeft het voorbeeld van het OV Bureau Groningen Drenthe gevolgd en heeft sinds kort ook een dashboard. Daar wordt de data echter nog niet automatisch ingelezen en daardoor zijn die cijfers relatief oud. De ambitie is weliswaar om het dashboard maandelijks te vullen, maar dat lukt momenteel nog niet. Momenteel is de data tot juni 2018 compleet en over de drie volgende maanden deels aanwezig. Andere regio’s hebben geen dashboard.
Alle 39 Amsterdamse metrostations op alfabetische volgorde
Metrostation | Aantal metroreizigers |
Amstel | 41.513 |
Amstelveenseweg | 10.384 |
Bijlmer ArenA | 36.597 |
Bullewijk | 12.840 |
Burgemeester de Vlugtlaan | 8.426 |
Centraal Station | 89.570 |
De Pijp | 16.039 |
Diemen-Zuid | 5.285 |
Duivendrecht | 11.779 |
Europaplein | 9.082 |
Gaasperplas | 2.962 |
Ganzenhoef | 7.639 |
Gein | 7.059 |
Heemstedestraat | 5.989 |
Henk Sneevlietweg | 7.886 |
Holendrecht | 15.772 |
Isolatorweg | 2.765 |
Jan van Galenstraat | 9.380 |
Kraaiennest | 6.552 |
Lelylaan | 15.880 |
Nieuwmarkt | 10.274 |
Noord | 26.208 |
Noorderpark | 15.687 |
Overamstel | 4.409 |
Postjesweg | 4.318 |
RAI | 10.072 |
Reigersbos | 9.342 |
Rokin | 17.521 |
Sloterdijk | 18.979 |
Spaklerweg | 6.374 |
Strandvliet | 4.799 |
Van der Madeweg | 4.263 |
Venserpolder | 4.062 |
Verrijn Stuartweg | 1.609 |
Vijzelgracht | 12.949 |
Waterlooplein | 18.692 |
Weesperplein | 36.373 |
Wibautstraat | 14.615 |
Zuid | 43.854 |
De RET in Rotterdam heeft alleen de cijfers van de tien drukste metrostations vrijgegeven.
Zo’n metronet kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Interessante cijfers. Ook deze cijfers bevestigen het mislukte vervoersconcept van het GVB. Het idee was dat mensen liever met een combinatie van bus en metro of tram en metro met tijdswinst naar bijvoorbeeld het Centraal Station rijden dan een direct bus of tramverbinding te gebruiken. Op deze veronderstelling is rigoureus het lijnennet aangepast.
Typische overstapstations zijn Vijzelgracht (12.949, overstappen tram) en Noorderpark (15.687 overtappen bus). Je zou daar juist hoge vervoerscijfers verwachten. Station Noord (26.208) heeft wel hoge vervoerscijfers, maar dat is mede verklaarbaar door het streekvervoer. Bullewijk (12.840) is een van het overige vervoer geïsoleerd station met vergelijkbare vervoerscijfers. Ook Wibautstraat (14.615) is nauwelijks een overstapstation met goede vervoerscijfers. Het overstapstation Weesperplein (36.373) heeft wel goede cijfers, maar de overstaprichting is daar anders; de tram dient dan als na transport in de binnenstad.
Ook een eerder verschenen rapport met veel te lage overstapcijfers wees duidelijk in de richting van een mislukt vervoersconcept.
Ook deze cijfers bevestigen vooral de gedachte achter het nieuwe lijnennet van de vervoerders. De plannen zijn doorgerekend met het Verkeersmodel Amsterdam. Vrijwel alle Noord/Zuidlijn stations functioneren zoals we hadden verwacht, of eigenlijk iets beter dan verwacht. Dan hebben we het ook over de overstapstation Noord, Noorderpark, De Pijp en Zuid. Alleen de Vijzelgracht is het aantal reizigers lager dan verwacht en Amsterdam Centraal beduidend hoger dan we hadden gedacht op basis van de prognoses voor 2030.
Wat de reden is van relatief lage cijfers voor Vijzelgracht, zouden we niet durven zeggen. Stappen reizigers wellicht meer over dan verwacht op het Leidseplein van tram 1 op tram 2? En zo ja, wat is de reden daarvan? Is dit gewoonte, is dit vanwege onjuiste reisinformatie, vinden mensen dit fijner of hebben we toch ergens iets niet helemaal goed bedacht?
Op dit moment kunnen we nog geen conclusies trekken uit het nieuwe lijnennet, wel zijn de indicatoren gunstig. Zo zijn er weinig problemen, is er de gewenste lucht ontstaan in de tram (waardoor er ook ruimte is voor groei op lange termijn) en is het aantal reizigers toegenomen. Binnenkort starten we met een evaluatie van het lijnennet, en dan zijn relatief kleine dingen zoals de Vijzelgracht interessant, ook om te kijken of we wellicht iets moeten bijsturen. Dat hoeft nog geen verandering in het lijnennet te betekenen. Als blijkt dat reizigers van tram 1 veelal nooit de overstap hebben uitgeprobeerd bij de Vijzelgracht richting CS, kan het interessant zijn om een campagne op te starten.
Ik denk dat de verklaring meer in het menselijk gedrag ligt dan bij de onbekendheid met alternatieven. Kennelijk is de doorsnee metro reiziger een andere reiziger dan de doorsnee tram/bus reiziger. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de doorsnee tram/bus reiziger meer een gemaksmens is waarbij reissnelheid niet direct de eerste prioriteit is. Naar een metro te gaan vraagt een zekere overwinning. Je moet eerst een station is, dan via (rol)trappen naar beneden en vervolgens op een lang perron je plekje zoeken. Ik kan mij voorstellen dat veel reizigers liever van tram op tram overstappen dan van tram op metro. Zij kiezen dus bewust voor gemak in plaats van een paar minuten reistijdswinst. Ik ken genoeg mensen met een zekere aversie tegen de metro tot regelrechte metroangst.
De metro boort duidelijk een andere markt aan, de snelle reiziger die het niet erg vind om een stukje extra te lopen.
Station Vijzelgracht ligt in een oninteressant deel van de stad. Er is weinig te beleven in die buurt. Geen winkels, geen musea, nauwelijks horeca. Dat station moet het hoofdzakelijk van overstappers hebben. Vergelijk dat met De Pijp. Een bruisende buurt met een markt, horeca, winkels. Eigenlijk heeft De Pijp ook te weinig reizigers als eindstation en overstapstation.
ik ben vaak in mijn leven met dee metro van amstdram en rotterdam geweest en daar reis ik met plezier mee omdat ik als kind van 6 jaar voor t eerst mee ging maar ook in het buitenland zoals parijs,brussel,praag,londen,lissabon,munchen,berlijn boedapest en barcelona geweest en hoop nog in steden te komen waar ik nog niet met de metro ben geweest zoals athene stockholm hamburg rome e.d
Beste redactie Treinreiziger.nl is het mogelijk om dit artikel te actualiseren met de vervoercijfers 2023?