IC-Bus Amsterdam – Hamburg van start
20 jul 2017 16:50
De IC-bus van Deutsche Bahn rijdt vanaf vandaag twee keer per dag tussen Amsterdam en Hamburg. De lijndienst wordt uitgevoerd door Arriva Touring, een dochteronderneming van DB.
Het gaat om dagelijks één dagbus en één nachtbus. De dagbus rijdt via Groningen, Leer, Oldenburg en Bremen naar Hamburg. De nachtbus rijdt via Utrecht en Hannover naar de Duitse stad. De start van de nieuwe IC-bus betekent een nieuwe concurrent voor Flixbus, dat al circa zeven maal per dag tussen Amsterdam en Hamburg rijdt.
Op dit moment kost een enkeltje Amsterdam – Hamburg met de IC-bus 24,95 euro. De tarieven zullen afhankelijk zijn van het boekingsmoment en de vraag. Doordat de lijn nog maar net geïntroduceerd is, is het voordelige tarief nu nog op iedere rit vindbaar. Daardoor is de bus, zeker bij lastminutes, vele malen goedkoper dan de trein. Wie bijvoorbeeld morgen met de trein naar Hamburg wil, zal snel 80 euro of meer moeten betalen. Wie kiest voor Flixbus, komt in onze steekproef uit tussen de 32 en 56 euro. Waarschijnlijk zal de IC-bus ook duurder worden naarmate het gebruik van de bus toeneemt.
Volgens Arriva is de bus Amsterdam – Hamburg een verlengstuk van de ICE. “Door de hogesnelheidstreinen te koppelen aan een goede busverbinding, wordt het netwerk van de treinen vergroot en zijn reizigers sneller en simpeler op de plaats van bestemming,” schrijft Arriva in een persbericht. De bus gaat er overdag 6 uur en 40 minuten over doen, ‘s nachts 7 uur en 10 minuten. Tussen Amsterdam en Hamburg rijden geen rechtstreekse treinen.
De bussen zijn voorzien van wifi en een toilet, de zitplekken zijn vrij ruim. De bussen bieden plek aan circa 50 reizigers.
Neemt de bus ook fietsen mee?
IC-bus doet aan fietsvervoer maar plaatsen zijn alleen telefonisch te boeken. Flixbus kan wel online.
Met een fiets is Flixbus waarschijnlijk handiger, die rijden ook Amsterdam-Hamburg.
Het verband met de ICE ontgaat mij. Dan zou men toch naar Osnabrück moeten rijden en daar op de ICE moeten overstappen. Van Hamburg kun je nog aardig naar Berlijn of Kopenhagen maar eigenlijk kan dat ook met de bus.
Het is eerder bizar dat er vanuit Nederland geen fatsoenlijke treinverbinding naar Noord-Duitsland is. Hamburg is zoveel groter dan welke stad hier ook en zeer bezoek waard. Men moet daar wel oppassen met de disney-ficatie zoals in venetië
Het is sowieso al merkwaardig dat er geen dienstbussen mogen rijden, tussen steden en grote steden in ons land en dat onze Nederlandse Spoorwegen op die routes de alleenheerschappij wordt toegestaan. Waarom mag de reisklant zijn keuze niet zelf maken ?? Bus of trein. Gezonde concurrentie in vervoer: Toch?
Op een aantal routes is concurrentie toegestaan. Flixbus heeft dat ook geprobeeerd, en doet dat nog steeds, maar met veel te lage frequenties, waardoor het geen succes is.
Je kon vroeger 2x per dag vanuit Hoek van Holland via Utrecht dus rechtstreeks naar Hamburg.
Er is blijkbaar iets misgegaan met het spoorvervoer….
De wereld is veranderd…
Tja, vroeger kon je vanuit Hoek van Holland naar Moskou, Scandinavië en tal van bestemmingen. Maar, zoals je aangeeft, de wereld is veranderd. Het vliegtuig is mede door een aantal politieke keuzes vrij goedkoop (geworden), en dus hebben veel mensen de internationale trein ingeruild voor vliegen. In geval van Hamburg zullen ook veel mensen de auto nemen. Maar omdat de wereld veranderd is, is het iets te makkelijk om te vergelijken hoe het vroeger was.
Hadden een aansluiting met de boot naar/van Engeland.
Als jonge jongen vond ik het machtig intersant als treinen over de spoorbrug in Maassluis voorbij denderden
kun je ook in groningen uistappen en hoe duur is de reis als je instapt in AmsterdamZ?
Je mag ook Amsterdam – Groningen of omgekeerd reizen, zie de website van DB: https://www.bahn.de/p/view/angebot/fernbus/ic-bus-hamburg-amsterdam.shtml
De prijs is dan “vanaf 9,90”.
Staat wel maar amsterdam-groningen of groningen-amsterdam is NIET mogelijk.Wat er ook op de site van db staat maar binnenlandse ritten met mensen die dus van groningen naar amsterdam willen kunnen niet met de ic bus mee
In de 70 -80 bestond een trein verbinding naar hamburg via bremen
helaas is dit door dat er geen treinen meer rijden denemarken en zweden