Duitse spoorstaking begonnen, ook internationale treinen gehinderd
07 mrt 2024 10:06
Het spoorpersoneel in Duitsland heeft in de nacht van woensdag op donderdag opnieuw het werk neergelegd. Het is alweer de vijfde staking in het maandenlange durende cao-conflict tussen de Duitse machinistenvakbond GDL en staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn. Ook het internationale treinverkeer tussen Nederland en Duitsland wordt daardoor de komende dagen ernstig verstoord.
De staking is donderdag om 02.00 uur gestart en duurt 35 uur, tot vrijdagmiddag 13.00 uur. Ook in het goederenspoorvervoer hebben machinisten het werk neergelegd; hun staking begon al eerder op woensdag. Bij eerdere stakingen in het slepende arbeidsconflict werd het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland ook ernstig verstoord.
Nooddienstregeling
DB heeft ook nu weer een nooddienstregeling ingesteld waardoor ongeveer een vijfde van de langeafstandstreinen zal rijden. De gevolgen voor het regionale treinverkeer zullen per regio verschillen, verwacht DB. Het spoorbedrijf gaat er bovendien van uit dat treinen in Duitsland zaterdag pas weer volgens hun normale dienstregeling zullen rijden.
Tussen Nederland en Duitsland is geen treinverkeer in de periode van de staking, liet een woordvoerster van NS eerder weten. Zo rijden de ICE International en de intercity naar Berlijn niet. Ook de nachttreinen naar Oostenrijk en Zwitserland vertrekken donderdag niet. NS raadt reizigers aan om de informatie en reisplanner goed in de gaten te houden. “We blijven afhankelijk van de situatie over de grens”, aldus de NS.
Ook Arriva
Daarnaast liet een woordvoerder van Arriva weten dat die vervoerder ook treinen van en naar Duitsland schrapt. De Arriva-sneltrein van Maastricht naar Aken rijdt tijdens de staking tot Heerlen.
Vakbondsleden van GDL willen met de staking een hoger loon afdwingen, om de gestegen inflatie te compenseren. Ook willen ze een kortere werkweek van 35 uur in plaats van 38 uur voor datzelfde loon. Vandaar dat het spoorpersoneel 35 uur het werk neerlegt, “zodat iedereen in het land beseft waar we het over hebben”, aldus GDL-voorzitter Claus Weselsky.
De laatste grootschalige spoorstaking eind januari, die zes dagen duurde, kon bij de meeste Duitsers op weinig steun rekenen, bleek toen uit een peiling.
Eindeloos gezeur daar. De gewone reiziger is weer de pineut. Totdat vele de trein laten voor wat het is en ander vervoer gaan zoeken. Personeel snijdt zich op den duur zelf in de vingers.
We weten allemaal niet het fijne wat er bij DB afspeelt, maar ik heb ergens een filmpje gezien dat machinisten 50+ uren per week werken en dat lijkt me geen goede zaak.
Verder hakken personeelstekorten stevig in de personeelsintensieve sector als het OV en dit is de reden waarom dit soort wantoestanden bestaan. Zolang de politiek niet wil toegeven dat ze geen geld hebben om de prijzen/kwaliteit van het OV staande te houden blijft dit gekwakkel voortbestaan. Als ze dit wel toegeven betekent het ook dat ze moeten toegeven dat het OV als bijdrage aan het klimaatprobleem een achterhaald iets is en in beide scenario’s zal de groei van het autoverkeer toenemen. Met een kleiner personeelsbestand zal het OV zich steeds meer moeten toeleggen op de doelgroep zonder reisalternatieven en op de drukke regio’s en voor de rest accepteren dat de automobiliteit gaat groeien. Dit vind de politiek niet leuk, maar uiteindelijk zal de realiteit de droomwerelden van de politiek inhalen.
Ik zie helaas geen goede groeiscenario’s voor het OV.
Ik ondersteun de stakende machinisten.
De 35 – urige werkweek is voor nu in ieders belang ( behalve kapitalisten puur).
Op weg naar 25- urige werkweek.
Op weg (onderweg) van Keulen naar Brussel.
Een 25-urige werkweek is niet realistisch. Accepteer dat en ga verder met je leven.
De nationale koek wordt groter.
De arbeidsinkomensquote wordt kleiner.
Mensen, werknemers worden tot slaafgemaaiten.
Je kunt met, nee zonder al die flauwekul aan goederen die je aangesmeerd krijgt ook goed nee beter leven.
25- urige werkweek is de keuze van de gewone man.
Die zich niet uitbuiten.
De nationale koek wordt groter.
De arbeidsinkomensquote wordt kleiner.
Mensen, werknemers worden tot slaafgemaaiten.
Je kunt met, nee zonder al die flauwekul aan goederen die je aangesmeerd krijgt ook goed nee beter leven.
25- urige werkweek is de keuze van de gewone man.
Die zich niet uitbuiten.
Het is sowieso nogal vreemd dat iemand die zelf helemaal niet werkt zich zo druk maakt om de werkweek en de inhoud van het werk van een ander.
Maar ook dit is een kwestie van ‘weet wat je wenst’. Als een voltijdsbaan 25 uur gaat duren, maakt dat het eenvoudig mogelijk om met 1 persoon 1,6 tot 2,0fte te vervullen. Het is niet moeilijk voor te stellen hoeveel kans je in eerste instantie op de woningmarkt maakt met je 1,0fte, zodra meer banen hebben de norm wordt. En naarmate meer mensen zich gedwongen voelen twee banen te nemen, wordt het gewoon steeds moeilijker in je levensonderhoud voorzien op basis van 1 voltijdsbaan. Wat anoniem wenst, werkt op den duur dus averechts.
Los daarvan is er helemaal geen brede roep om een 25-urige werkweek. Niet onder de werkenden en zelfs niet bij de vakbonden.
Zegt annemiek.
Ik werk aan de 25- urige werkweek.
Ik werk aan de vrijheid en blijheid van iedereen, incl. types alla Annemiek.
Mens leef
en geef.
Alle gelukkige mensen, vriendelijke mensen maken deze wereld gelukkiger, beter.
De annemieks zijn degenen die deze wereld naar de afgrond brengen.
Verstokte neo- liberalen, kortzichtige ikke- ikke en de rest kan stikken.
@Anoniem. Jaja, vrijheid blijheid voor iedereen, behalve voor de ruime meerderheid die zonder scrupules vrij en blij in de auto stapt en met het vliegtuig op vakantie gaat. Dat zijn de neo-liberale fascisten ofzo…
Je strijd helemaal nergens voor en als je dat wel doet, dan maakt dat geen indruk of werkt je inzet juist averecht. Je werkt niet, omdat je ongeschikt bent voor de arbeidsmarkt. Het is een beperking. Je relatie met de trein had net zo goed een fascinatie voor het vliegtuig kunnen zijn. Alle idioterie die je eromheen verzint om je beperkingen en het gebrek aan zingeving in je leven te verbloemen, is krankzinnig gebrabbel.
De gewone man zou om zijn positie op de arbeidsmarkt te verbeteren er ook voor kunnen kiezen om wat aanvullend onderwijs te volgen, om te beginnen op taalgebied.
Ga werken tot je erbij neervalt.
Werk tot je lichaam niet meer dragen kan.
Leer te leven.
Heb in Brussel Noord vanmiddag rond 14.00 de IC Brussel – Breda – Amsterdam wederom gezien.
3 1e klasse wagens allen opgeteld 10 treinreizigers.
De 4 of 5 andere rijtuigen (2e klasse) bezetting van 20 – 25 %.
De ICE reed ook.
Werkgevers nemen geen anoniem personeel aan.
U leest nog wel eens een krant? Hoe zou de maatschappij moeten bljven functioneren wanneer iederen 35 of 25 uur zou werken.
Kunnen wij in Nederland eens gaan onderzoeken of er duurzamere vervoersmethoden bestaan ten opzichte van het vliegtuig waarbij je niet door Duitsland en Frankrijk komt? Het Duitse openbare vervoer wordt steeds onbetrouwbaarder en de huidige stakingen in Duitsland zijn heviger als in Frankrijk. Een directe boot tussen Eemshaven en Esbjerg in Denemarken zou al een goed begin zijn zodat je in ieder geval Scandinavië kan bereiken zonder in Duitsland te komen. Voor Centraal-Europa moet er nog wat bedacht worden.
Eigenlijk overal in West-Europa zie je dat de situatie rondom het spoor precair is. De grote staatsspoorwegen kunnen financieel de broek amper ophouden en de technische staat van het spoor is in het gunstigste geval matig. Om er iets van te kunnen maken, moet de focus van de mensen die aan en op het spoor werken dezelfde kant op. De grootste saboteurs hierin zijn echter de vakbonden. Die komen met volstrekt onrealistische eisen. Je kunt van werkgevers die financieel amper overeind blijven niet verwachten dat ze steeds maar weer de portemonnee trekken en alle extra eisen inwilligen. Het is overduidelijk dat de vakbonden er faliekant tegen zijn dat werknemers de schouders eronder zetten om een fatsoenlijke toekomst voor het spoor te bewerkstelligen. Uiteindelijk denk ik dat de werknemers op het spoor daardoor het slechtste toekomstscenario voor zichzelf creëren.
Breng in de investeringsmaatschappijen.
Winst ten koste van …. velen.
Winst voor enkelen.
Is het nou echt nodig om steeds met dat onsamenhangende gebrabbel te komen?
@Annemiek In Europe verschilt de situatie van land tot land. De uitgaven per hoofd van de bevolking aan de spoor infrastructuur is hierbij een goede leidraad.
https://www.allianz-pro-schiene.de/presse/pressemitteilungen/pro-kopf-investitionen-gesunken/
Landen met OV top prestaties staan rechts. De grootste brokkenmakers staan links. Dit toont aan dat het allemaal doodgewoon een centen kwestie is. Een land verdient het OV waarvoor het bereid is te betalen.
Maakt het nog uit hoeveel tijd je nodig hebt om een van de twee landen te passeren?
Zo nee… Dan is de fiets wellicht nog een optie. 😉 [sorry ik had weer last van flauwe humor]
—
Als ze verantwoord reizen zo frustreren zou ik maar gewoon lekker het vliegtuig pakken en je niets aantrekken van het aangepraatte schuldgevoel. Als gedragsverandering op eigen initiatief zo gestraft wordt is het niet jouw fout. Wel is het netjes om te kijken of er een reeel alternatief voor vliegen is. Is die er niet dan gewoon het vliegtuig nemen wat bijna iedereen doet inclusief de groene zeloten.
Ferryboten zijn ook niet zo groen met hun zware stookolie. En de “ruimteschepen” tussen Hoek van Holland en Harwich (https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_Sea_Service) zijn ook niet voor niets uit de vaart gehaald en vervangen door traditionele boten. Met een gewone boot om Frankrijk heen varen is ook een lange tocht.
Als enige redelijk groene oplossing zou ik denken aan zeplins, maar dan uiteraard de Helium varianten.
Als afsluiter…
Overigens wil ik nog graag vermelden dat ik in 2004 voor een conferentie naar Beograd was en ik toen bij NS-Internationaal heel de treinreis kon regelen en ook nog de juiste kortingsarrangementen geregeld werd. Was een lange rit van 26 uur, maar de service was er wel en ook waren de treinen nog behoorlijk betrouwbaar. Dat kan je nu niet meer zeggen. Maar nu wordt er alleen over duurzame lange afstandsvervoer gepraat maar voor de rest geen betrouwbaarheid en geen service. – Waarom hebben ze dit zo laten verslonsen terwijl die milieuproblemen rond de eeuwwisseling ook al bekend waren? Dit is zeker een vraag die gesteld mag worden.
Dat komt o.a. doordat spoorwegbedrijven niet meer geleid worden door personen met kennis van zaken, maar door economen die van alles de prijs weten maar van niets de waarde.
Wouter Koolmees is het ultieme voorbeeld.
Service is met de Europese lonen langzamerhand onbetaalbaar geworden.
Er was een veerboot naar noorrwegen, maar die is failliet gegaan doordat ze geen vaste ligplek konden krijgen in Rodenschool (de haven weigerde deze af te geven vabwege ruimte (er waren andere vracht rederijen die wel een vaste ligplek hadden gekocht) En op het laatste moment overtochten moeten aflastten omdat de haven vol is is geen handig buisiness model.
Er was daar veel meer aan de hand, ze leden ook enorme verliezen en zjn uiteindelijk dan ook failliet gegaan.
Dat was geen Roodeschool, maar de Eemshaven.
Dan nemen we hiervoor toch ook weer het vliegruig. Als goede alternatieven verdwijnen dan is vliegen uiteindelijk de enige oplossing
Wat heeft dit met de staking bij de DB in Duitsland te maken?
Mijn reactie is op het anonieme off tpic.
Alternatieven om vanwege de voortdurende stakingen DB te mijden.
Het was vooral ambtelijke bangigheid en politieke onwil. Men wilde vooral kaderuimte reserveren voor partijen die er eigenlijk geen gebruik van maakten.
Vanuit de Eemshaven had het goed kunnen functioneren en er is zelfs een treinstationnetje. Ideaal voor de vakantie.
Volgens mij was het de onderneming zelf die de boel niet rond kreeg. Er werd in eerste instantie gebruikgemaakt van de algemene kade. Door het havenbedrijf is aangegeven dat de kade slechts bepekte termijn gereserveerd was voor de HNL en dat na die periode de kade weer op basis van ‘wie het eerst komt’ beschikbaar zou zijn. Dat was al genereus van het havenbedrijf, want er werd maar voor 10 uur per 48 uur havengeld geïnd voor het schip van HNL. Bovendien was er een kade aangewezen die HNL kon pachten, zodat het er blijvend gebruik van kon maken. De contracten daarvoor zijn echter nooit getekend, met als belangrijkste reden dat HNL geen geld had en het vond dat de overheid er maar voor moest opdraaien. Voor het havenbedrijf past de verbinding maar beperkt binnen de strategische visie, dus voor hen is het niet echt een ramp dat de verbinding er niet meer is.
Er ging ook veel mis rondom de woordvoering. De provincie Groningen, de gemeente Groningen, het havenbedrijf en HNL hadden in beginsel allemaal dezelfde woordvoerder, die zich nogal bemoeide met allerlei belangen. Bij de eerste onenigheid begon het daar dus te wringen. Daardoor hadden alle partijen het gevoel dat zij de zwarte Piet kregen toegespeeld zodra het project zou mislukken. En daardoor ging iedereen zich indekken.
De boel verliep prima, totdat er afvaarten uitvielen. Het schip werd gebruikt op basis van een soort wet lease-contructie, waardoor de kosten steeds gewoon doorliepen, ongeacht de afvaarten. In plaats van ongeveer break even, verdwenen inkomsten en moesten gedupeerde reizigers plotseling worden gecompenseerd. En dan zit je ineens met een gat van miljoenen. En het vertrouwen in de maatschappij verdween direct toen er besloten werd voorlopig uit te wijken naar Emden. Het hele gebruik werd gedecimeerd. Niet meer interessant voor de vrachtverbinding en reizigers claimden massaal hun geld terug.
Qua financiering was het ook allemaal wat raar. Het is haast een religieuze sekte, waarbij geld is geleend op basis van ‘hand op de bijbel’. Dezelfde persoon die het schip voor HNL heeft geregeld, is ook de ‘makelaar’ achter de schepen voor asielzoekers die bijvoorbeeld aan Velsen zijn verhuurd.
Er zou interesse zijn van partijen om de lijn weer op te starten. Dit zijn onder andere de AS Tallink Grupp, die er schepen wil inzetten die momenteel al in Nederland zijn voor asielzoekers. Het nadeel van die schepen is het beperkte aantal meters voor (vracht-)vervoer. Een andere partij is DFDS, die er uitsluitend vracht wil vervoeren, maar daar zit Kristiansand weer niet op te wachten.
Ik heb die opzet achter deze overtocht nooit begrepen. Het kost mij vier uur/dertig euro enkele treinreis om in Eemshaven [ARRIVA; dus geen idee of dat inbegrepen is] te geraken, daarop moet je wachten op de vertrektijden van de veerdienst, ben je daarna pas in Kristiansand, op Drammen na het aller- aller- aller- alleroninterssantste plaatsje van heel Noorwegen, dan moet je reis nog beginnen, in het zuidelijkste puntje. Ik heb niet de indruk dat dit een verbinding was, waar reizigers om zaten te springen. Ik heb geen interesse gehad.
De belangstelling van reizigers en vrachtvervoer aan beide zijden van de verbinding was niet het probleem. Het ging wat dat betreft juist boven verwachting. Veel afvaarten waren maanden van tevoren al volgeboekt. Voor vracht was het een te prefereren afvaart, omdat vrachtwagens zwaarder beladen konden worden ten opzichte van de Duitse havens. Voor vakantiegangers was het ideaal voor het begin van de rit langs de fjorden. Het stukje Kristiansand – Stavanger/Bergen is echt mooi. En het spaart de saaie rit door het noorden van Duitsland en Denemarken uit.
Als je op vier uur treinen van de Eemshaven woont, dan dus grofweg ten zuiden van Rotterdam of Eindhoven. Ik denk dat de mensen die daar wonen het wel een beetje gewend zijn dat ze ver moeten reizen om ergens te komen. Het niet weten of iets inbegrepen is, begrijp ik niet. In wat?
Als je al een haven in Nederland kunt aanwijzen die geschikt zou zijn voor afvaarten richting Scandinavië dan kom je gauw op de Eemshaven uit. En als je een haven in Noorwegen kunt aanwijzen die binnen een nacht varen te bereiken is, dan kom je snel in Kristiansand uit. Net als de best wel populaire route vanuit Hirtshals. Maar goed, ik denk dat jij een betere route vanuit Nederland in gedachten had?
GDLn heeft wel aangekondigd dat de stakingen veel korter worden. Duitse kranten vermoeden dat de bodem van de stakingskas in zicht is en dat is natuurlijk goed nieuws.
Stakingen worden niet korter, stakingen worden onvoorspelbaarder doordat GDL stakingen korter dan 48 uur voor aanvang van de staking de staking wil aankondigen, zodat Deutsche Bahn minder mogelijkheden heeft om een nooddienstregeling op te tuigen.
GDL wil ook alleen nog maar stakingen van maximaal 35 uur.
Ik kak op die stakingen.
Eurobahn op Hengelo-Bielefeld rijdt wel gewoon!
Als Eurobahn op het traject Hengelo-Bielefeldt ‘gewoon’ rijdt is dat juist heel ‘bijzonder’. Mensen die de prestaties van Eurobahn de afgelopen vijf jaar hebben gevolgd zullen mijn opmerking wel begrijpen.
Natuurlijk want de staking is bij DB.
Treinen Enschede-Münster v.v. rijden ook. Deze dienst wordt door DB Regio uitgevoerd. De treinen Es-Dortmund v.v. (ook DB Regio) rijden niet.
Sommige treinen tussen Es en Dortmund rijden toch: Om 20:57 komt een DB-trein uit Dortmund aan te Enschede.
Ongeveer de helft staakt maar.
Omdat met de vervoersmaatschappij van de eurobahn al een akkoord voor de 35-urige werkweek is gesloten.
Zo reed de RE1 en RE4 (National Express) in Keulen gedurende de 35 uur stakingsperiode ook gewoon.
De staking was bij de Deutsche Bahn DB.
Is er nog slechtere reclame voor het ov te bedenken? Ik zou geen internationale treinreis door Duitsland meer durven te boeken. Hoewel ik dat vaak heb gedaan, en vaak met vertraging aankwam is nu de maat wel vol. Bespaar jezelf de stress over wel of niet rijden en ovetstappen halen en neem gewoon het vliegtuig naar Centraal Europa. Ook nog veel sneller en vaak goedkoper.
Wij allemaal willen meer verdienen ja wij allemaal maar houdt 1 ding in de gaten als wij meer willen dan krijg je uiteindelijk de rekening terug want als wij meer willen moet de baas zijn producten ook voor meer gaan verkopen om ons te betaalen , voorbeeld de DB moet mijn als machinist 20 eurro meer geven dan moet hij om winst te maken de trein kaartjes met 3 euro om hoog doen en wat tedenken in de winkels daar gaan de prijzen ook omhoog wand daar staken ze ook voor meer loon en daar gaat dan ook de prijs omhoog dus je ziet het al meer verdienen is leuk maar aan de eind van de streep lijd je verlies van 15 euro omdat iedereen meer wil verdienen.
Dus concluderen wij je schiet met minderwerk en meer verdienen NIETS MEE OP alleen de kleuters in Den Haag en in de Duitse kabinet in Bonn wel van wegen de belastingen.
Maar er worden aan machinisten steeds meer eisen gesteld.
Zo moet bijvoorbeeld het taalniveau tegenwoordig B1 zijn.
Zaproxy dolore alias impedit expedita quisquam.
Het overzicht van de uitgaven per land is wel tekenend. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er grote verschillen ontstaan. Als de SNCF dit jaar een forse winst maakt dan is dat kunstmatig door de TGV. Voor reizigers die van Parijs naar Clermont-Ferrand moeten is een vertraging van 3 uur of meer eerder regel dan uitzondering. Op de lijn Parijs – Laon laat men rustig de laatste trein vervallen om het personeel elders in te zetten. Dat er dan reizigers stranden op 50 km. of meer van hun woning vindt de directie geen probleem. Duitsland doet het niet veel beter. In het spoorweg museum dat de Belgische spoorwegen zijn, vallen om de haverklap treinen uit en stakingen zijn ook frequent en dan nog vaak het halve land maar door de routes die het hele land doorkruisen wordt de chaos nationaal.
Het is niet alleen een zaak van het ontbreken van techneuten in de leiding van een spoorweg maatschappij maar veel meer de politiek die de maatschappelijke waarde van het OV niet wil begrijpen. Daarbij is van belang dat de regio zwaar onderbedeeld is en dat kiezers daar elke aanslag op de auto afwijzen.
Tja, de staatsbedrijven in de landen om ons heen hebben nog een lange weg te gaan.
Bij de oude NS werden reizigers ook vaak gezien als ‘lastige lading’.
Wanneer reisbureaus zich actief met de internationale treinreizen gaan bemoeien zal het snel afgelopen zijn met dergelijke rare fratsen.
Ben gisteren van Keulen naar Bruszel geweest v.v.
En Vandaag effe naar Aachen toen naar M’tricht.
Vanochtend met de Arriva – bus Aachen – M’tricht.
op terugweg namiddag, na 13.00 uur met trein, overstappen in Heerlen – Aachen.
De 1e etappe op weg naar de 25- urige werkweek voor iedereen.
Hier werd geschiedenis geschreven.
Lufthansa gaat ook staken. Wie volgt?