Flixbus voor het eerst winstgevend in de Benelux
16 jan 2018 12:24
Bijna 2 miljoen reizigers hebben vorig jaar gebruik gemaakt van Flixbus op reizen van, naar of binnen Nederland. Het gaat volgens het bedrijf om een groei van 30% ten opzichte van 2016.
In 2017 schreef het bedrijf voor het eerst zwarte cijfers, ook in Nederland en de Benelux. Het bedrijf verwacht ook dit jaar winstgevend te kunnen opereren. Flixbus is vooral populair voor internationale reizen tussen Nederland, België en Duitsland.
Het bedrijf zegt de services in 2018 te zullen verbeteren. Zo wordt het straks mogelijk om een bepaalde stoel in de bus te reserveren via flixbus.nl. “FlixBus zal deze mogelijkheid eerst op enkele routes en na een succesvolle proef later voor het gehele netwerk aanbieden,” aldus het bedrijf. Verder kunnen reizigers later in 2018 de chauffeur beoordelen via de Flixbus-app.
Eerder maakte Flixbus al bekend dat er meer bussen gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel.
Prima bedrijf is mijn ervaring.
Het zou fijn zijn als de redactie de toekomstplannen van Flixbus wat kritischer zou benaderen, in plaats van ze klakkeloos over te nemen. Bijvoorbeeld waar het het door Flixbus eerder aangekondigde binnenlandse intercitynetwerk betreft, heeft Flixbus immers niets waargemaakt. Van de bij de introductie geopende routes is bijna niets over en van de aangekondigde uitbreidingen is nooit meer iets vernomen. Groei zit hem uitsluitend op routes van en naar het buitenland, die ook voor binnenlands verkeer gebruikt kunnen worden. En dan ook echt alleen waar het internationale treinverkeer faalt qua routes, frequentie en/of prijzen.
http://www.treinreiziger.nl/flixbus-tijdelijk-voor-1-euro-met-de-bus-door-nederland/
Je moet bedenken dat Flixbus door de Nederlandse politiek van alle kanten wordt tegengewerkt. In veel landen is het vervoer boven de 50 km vrijgegeven voor concurrentie maar niet in Nederland. Flixbus mag hier alleen op binnenlandse routes rijden waar geen droog brood te verdienen valt. Daarnaast is er de OV-studentenkaart die neer komt op gedwongen winkelnering bij de gesubsidieerde OV-bedrijven. Dat het internationale vervoer bij Flixbus wel succesvol is komt omdat Nederland op grond van EU-wetgeving internationale busdiensten niet kan verbieden.
Je dient hierbij te weten dat onze overheid de grootste aandeelhouder is van ons Nationale Spoor. En de Flixbus wordt door onze overheid opgevat als zijnde een concurrent van het Nationale Spoor.
Het mag algemeen bekend zijn dat onze overheid geen concurrentie wil op gebieden waar ze zelf belang bij hebben.
“De overheid” is aandeelhouder van het spoor en vangt de winst over de lucratieve verbindingen. Aan de andere kant zijn er ook vele verbindingen die geen geld opleveren en waar diezelfde overheid voor betaalt om toch die bus of trein maar te laten rijden, zodat er een redelijk dekkend een openbaar vervoernetwerk in Nederland ligt.
Ik vind het volledig terecht dat daarom niet wordt toegestaan dat de flixbussen van deze wereld alleen de krenten uit de pap gaan bedienen en er met de winst vandoor gaan, terwijl de overheid de portomonnee mag blijven trekken voor de mindere lijnen. En vergeet niet, dat geld komt bij ons allen vandaan, de belastingbetalers.
Hoi Annemiek,
We hebben die ambities weldegelijk eens kritisch bekeken. En daarna vastgesteld dat de strategie is gewijzigd.
http://www.treinreiziger.nl/flixbus-vooral-op-internationale-lijnen-succesvol/
Annemiek± Het zijn de prijzen die het ´m doen bij Eurolines, Flixbus en de I.C. bus uit Duitsland. Opvallend hoe goed deze het doen. En Tim, Inderdaad ik ben ook zeer tevreden met deze maatschappijen. Vinger aan de polsen voor welk binnenlands busbedrijf ook. Zeker i.v.m. de binnenlandse tarieven.
De Fliksbus is een fiksbus en hoort niet in een gangbaar ov thuis. Het “Ryanairprincipe”, hoe later boeken hoe duurder, is een formule misschien voor de Thalys, maar niet voor een “normaal” busbedrijf, dat stunt tégen “ons” ov, waar we met zijn allen (ook) aan meebetalen. Fliksbus doodzwijgen a.u.b. Die lui stropen de markt af en wat ze niet zint laten ze schieten, om de welgebruikte verbindingen van het ov onder druk te zetten. Weg ermee.
Flixbus is geen vervanger van het bestaande openbaar vervoer. Maar extra. Het is geen concurrent van de normale bus, en ook nauwelijks voor de trein binnen Nederland. Alleen op internationale verbinding is de bus een concurrent van de trein, de internationale treinverbindingen zijn vrij van concurrentie. De reiziger mag kiezen. En het lijkt mij prima dat Flixbus springt in het gat van verdwenen nachttreinen en missende verbinding naar Hamburg etc.
Leuk, maar gebrek aan concurrentie leidt langzamerhand tot absurd hoge OV-tarieven in Nederland. Wie beschermt de reiziger tegen de monopolisten van het reguliere OV?