fbpx
Foto: archief / eerdere actie (c) Stefan Verkerk

Goedkope treinkaartjes stimuleren OV-gebruik

Aanbiedingen van goedkope treinkaartjes hebben een positief effect op het aantal afgelegde kilometers. Dat effect is veel sterker dan de invloed van meer algemene televisiereclames of advertenties in dagbladen of magazines. Dat concluderen marketingonderzoekers Maarten Gijsenberg en Peter Verhoef van de Rijksuniversiteit Groningen.

Geen overstap naar abonnement

Goedkope treinkaartjes via retailers stimuleren alleen de verkopen van losse eenmalige tickets. “We ontkrachten daarmee destepping stone-theorie; het idee dat een eerste kennismaking of reiservaring klanten op termijn verleidt tot het nemen van een abonnement”, zegt onderzoeker Gijsenberg.

Klanttevredenheid

Gijsenberg en Verhoef onderzochten de invloed van reclame, promoties via retailers en promoties via de eigen kanalen van een anonieme West-Europese vervoersmaatschappij op het totaal aantal afgelegde kilometers per trein in de periode 2007-2009. De marketingdeskundigen concluderen dat de acties ook negatieve invloed kunnen hebben op de klanttevredenheid. Acties kunnen bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat door de extra reizigersstroom er onvoldoende zitplaatsen zijn. Dan daalt de kwaliteit.

Spitsbeperking goede keuze

In Nederland zijn actiekaartjes vaak niet geldig in de spitsuren, juist omdat er dan onvoldoende capaciteit is. “Dit lijken mij inderdaad zeer goede keuzes”, reageert Gijsenberg. De onderzoeker verwacht dat dergelijke keuzes positieve effecten zullen hebben op de klanttevredenheid. “Door de actiekaartjes enkel geldig te maken buiten de spits, wordt de reizigersstroom meer gespreid, en wordt de piek niet nog drukker gemaakt. Zodoende wordt de ervaring voor alle reizigers beter, zowel voor de gewone spitsreizigers als de reizigers met de actiekaartjes.”

Extra investeren

In de situatie die Gijsenberg onderzocht waren er geen spitsbeperkingen. “Dat kan de sterk negatieve impact op de tevredenheid verklaren. In elk geval is het zo dat de link meer reizigers – lagere tevredenheid zeer sterk is.”
Toch denkt de marketingdeskundige dat een spitsbeperking het probleem niet volledig wegneemt. Gijsenberg: “Overheden stellen vaak twee doelen: meer reizigers én een hogere klanttevredenheid. Maar wanneer de overheid – zoals in Nederland – bijvoorbeeld de NS afrekent op de tevredenheid van de klant, moet men voor ogen houden dat het nagenoeg onmogelijk is op korte termijn beide doelen te bereiken. Dat vereist eerst extra investeringen in de vervoerscapaciteit.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
48 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
4 jaren geleden

Duidelijk dat de kaartjes vanwege prijsvoordeel gekocht worden. Dat had de onderzoeker hier in de reacties in 10 minuten kunnen vaststellen. Ook blijkt men het nog veel te duur te vindt en dat men liever luxe wegwerpkaartjes omdat men de eigen printer niet wil gebruiken.
Gelukkig is 99% van de reizigers blij en tevreden.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Klopt, maar dat kunnen uiteraard ook alleen bestaande klanten zijn. En de koppeling aan klanttevredenheid heb ik niet eerder gezien.

Brabo
4 jaren geleden

Een onderzoek gebaseerd op cijfers tussen 2007 en 2009? Sorry, maar dat is 10 jaar geleden.

Anon
4 jaren geleden

Slaat nergens op. Moet gewoon actuele data gebruiken.

Rian van der Borgt
4 jaren geleden

Zou ook DB kunnen zijn.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Het is in elk geval representatief voor de Nederlandse situatie. De tarieven wijzigen per 1 januari. Ik weet niet wanneer DB met liddl is gestart? Ik heb de indruk door het sparpreis systeem drukte gespreid kan worden (mits niet de halve trein ontbreekt)

Piet van dongen
4 jaren geleden

Ik vind wel dat de manier zoals nu het kruitvat doet ,het veel moeilijker gemaakt wordt voor ouderen
Die moeten althans velen net als ik hulp vragen aan anderen, om het te verzilveren dat je mee de trein weg kan

Brabo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Piet van dongen

Het probleem met de wegwerp kaartjes was dat veel mensen vlak voor de spits incheckten en dan alsnog in de spits gingen reizen.

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

En dat was niet verboden.

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

Dat snap ik en ik vind het ook heel logisch dat de regels nu anders zijn. Jammer voor ons, maar wel begrijpelijk.

i donkers
4 jaren geleden

etickets zijn veel moeilijker voor veel mensen door het uitprinten Ook pakken deze etickets in Amsterdam Centraal heel slecht bij de poortjes Ik vind het ondingen Waarom niet een gewoon treinkaartje zoals voorheen Denk ook eens aan oudere mensen die niet kunnen uigprinten en geen computer hebben Nederland denkt dat tegenwoordig iedereen een computer gsm en en en … heeft

Tim H
4 jaren geleden
Antwoord aan  i donkers

Het aantal mensen dat en geen computer en geen smartphone heeft is minimaal.

Nelly
4 jaren geleden

Men gaat er van uit dat iedereen een computer met printer heeft,maar veelal ouderen hebben dat zeker niet.Ook jongere mensen hebben vaak geen printer,dus het is slecht een selecte groep die er rechtstreeks mee uit de voeten kan.Anderen moeten hulp vragen,en dat is niet fijn als je het meerdere keren moet doen.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Nelly

Natuurlijk monitort NS de verkoop, en ze zijn enthousiast. Ook niet iedereen heeft een Kruidvat om de hoek. Groep zonder smartphone en printer is wel relatief klein. Dat gezegd hebbende: eigenlijk gaat dit onderwerp niet over wel of geen etickets, maar over de mogelijkheden en beperkingen van actiekaartjes omtrent het stimuleren van treinreizen.

J.Kalberg
4 jaren geleden

Ik blijf pleiten voor wegwerpkaartjes…..
Zelf bepalen wanneer je er gebruik van maakt!
Waarom makkelijk doen als t moeilijk kan…

Maurice
4 jaren geleden
Antwoord aan  J.Kalberg

Als je flexibiliteit wil moet je maar vol betalen. Het is logisch dat er beperkingen zijn als je voor een habbekrats wil reizen.

Mieke Krebbers
4 jaren geleden

De barcode op je mobiel zetten is voor ouderen een crime!! En met die barcode gaan de poortjes niet open! In ieder geval niet op Utrecht Centraal en Apeldoorn. Heel slecht van de NS om dit te stimuleren. Gewoon weer wegwerpkaartjes svp

Redacteur
Erwin Wessels
4 jaren geleden
Antwoord aan  Mieke Krebbers

Gewoon de barcode goed voor het poortje houden, en vooral voor het juiste poortje. Dan heb je totaal geen problemen. Tenminste: ik heb altijd overal keurig de poortjes kunnen openen met de barcode, zowel op mijn mobiel als met een geprinte e-ticket.

Peter
4 jaren geleden

Meer & betere poortjes dus. Kan heus wel.
Maar ja, kost geld lol

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Erwin Wessels

Ik zie nog steeds vrijwel dagelijks mensen met een uitgeprint e-ticket wapperen voor de incheckpalen. En bij poortjes zie ik mensen de meest vreemde toeren uithalen. Het enige wat er effe gedaan moet worden, is de vierkante AZTEC-code tegen het glaasje drukken. Dat werkt vrijwel altijd. Maar goed, dat schijnt voor veel mensen te ingewikkeld te zijn.

TeunB
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Als u dat dagelijks ziet , schiet u dan ook af en toe te hulp ? Of staat u zich op een afstandje te irriteren ? Een helpende hand geeft zoveel voldoening in het dagelijks leven , vindt u ook niet ?

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

@TeunB. Meestal zie ik het vanuit de trein gebeuren als ik wacht op vertrek. Ik voel me niet echt geroepen om dan uit te stappen en te vertellen hoe het moet. Temeer vanwege het feit dat de servicemedewerkers een hokje hebben dat dichter bij de situatie staat. Toch ben ik soms in de gelegenheid mensen te vertellen dat ze met een e-ticket niet hoeven in te checken op een station met paaltjes. Dat doe ik echter sowieso niet op tijdstippen dat dergelijke kaartjes niet geldig zijn. Overigens zou het handig zijn als mensen zich eens zouden verdiepen in hoe zaken werken, voordat ze op pad gaan. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat zo’n paal niets doet op het moment dat je er met een papiertje omheen wappert.

Bart C.
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Er zijn ook genoeg mensen die hun chipkaart op die glaasjes ‘poetsen’, met als gevolg dat er krassen op het venstertje komt en de scanner de QR-code minder goed kan lezen. Als NS die glaasjes eens wat sneller zou vervangen, dan zou dat al een hoop frustratie en gedoe schelen.

visser
4 jaren geleden

ik vind het heel erg dat er alleen treinkaartjes verkocht worden ,die je via de computer kan gebruiken, nu kan ik nooit meer goedkopen kaartjes kopen

Eddy Beem
4 jaren geleden

Er zijm nou eenmaal mensen zoals ik, die er niks van snappen, van iets online regelen. In dat testje van zonet kwam ik er al niet uit. (van Den Haag naar het buitenland)

Gerard Wierckx
4 jaren geleden

Bijkomend nadeel ontdekten we onlangs in Rotterdam Centraal. We wisten dat we pas vanaf half 7 mochten reizen.
Maar al wat ouder waren we ruim op tijd in het station om in de tunnel nog even te zitten en nog wat te eten, en dan op ons gemak de trein van 18.35 te gaan nemen.
Maar helaas: voor 18.25 gaan de poortjes niet open met de barcode, en stonden we in een drukke hal zonder banken te wachten. Is dat niet wat TE ver doorgevoerd?

Peter
4 jaren geleden
Antwoord aan  Gerard Wierckx

De “wachtruimten” kunnen natuurlijk veel beter.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

Op Rotterdam Centraal is bijvoorbeeld de Stationshuiskamer aanwezig of de Starbucks. In de Stationshuiskamer kunnen reizigers rond dat tijdstip meestal goed terecht. In de hal blijven staan is een keuze. Er zijn echt wel opties in het station, of in de directe omgeving ervan, aanwezig waar reizigers terecht kunnen zonder in te checken.

Ik vind de tijdsbeperking (die er ook was met de papieren chipkaart) bij het passeren van de poortjes nuttig. Het voorkomt toneelstukjes van mensen die jegens de conducteur doen alsof ze niet van de tijdsbeperkingen wisten, en zodoende toch tijdens de spits gaan reizen.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Hildebrand, het ging hier om de tijdsbeperking bij het passeren van de poortjes aan het einde van de spits. Met zowel de wegwerpchipkaart als de e-tickets, is het niet mogelijk om aan het eind van de spits eerder dan 8:55 of 18:25 de poortjes te passeren. Daarin is niets veranderd en is dus geen ‘bijkomend nadeel’.

Peter
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Starbucks een wachtkamer? Afschuwelijk!

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Peter. Als Starbucks niet je smaak is, kun je ook de Stationshuiskamer gebruiken. In de directe omgeving van het station zijn ook andere plekken waar je kunt wachten. Het is echt niet noodzakelijk om in de stationshal te wachten tot het 18:25 is. Door de huidige opzet, wordt er voor gezorgd dat de stationshal geen verblijfplaats is voor allerlei kanslozen.

ruben
4 jaren geleden
Antwoord aan  Gerard Wierckx

Men neme in een dergelijk geval een ov-chip met voldoende saldo.
Hiermee check je in,zoekt op een perron een overstap paaltje & checkt weer uit,0 euro.
Dan lekker eten & wachten tot 18:30..:))
Dit werkt nog met een oude Voordeeluren kaart.

Peter
4 jaren geleden

Mensen die denken dat tegenwoordig bijna iedereen zo’n slimfoon heeft hebben maar een beperkt overzicht van de sameleving.

Peter
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

samenleving

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

Het aantal mensen dat een smartphone bezit, is in elk geval dermate groot dat mensen die ervoor kiezen er geen te nemen, het in de toekomst niet bepaald makkelijker zullen krijgen. Het is reëel om te verwachten dat mensen zonder smartphone zich in de nabije toekomst steeds vaker buitengesloten voelen. Vooral voor ouderen ligt vereenzaming op de loer. Dat is volstrekt onnodig, maar wel een direct gevolg van de eigen keuze.

Riet Beukert-Rijk
4 jaren geleden

Alsof keuzedagen niet samen zouden kunnen mogen gaan met aanbiedingen. Ik heb 2 voordeelurenkaarten en 14 keuzedagen p/j maar heb daar bij lange na niet genoeg aan.

Peter
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Blijkbaar ga je er van uit dat iedereen wat te kiezen heeft.

G. van der Zwaag
4 jaren geleden

Wat vreemd, dat mensen die niet kunnen printen geen dag of wat voor vertrek even vriend of bekende laten printen. Is dat zo lastig? Is ook een sociaal voordeel. Of op tijd naar het station gaan en bij de service-afdeling voor 1 euro per kaartje de code in een reisdocument laten omzetten. Dat is nog lang geen 53 euro, die NS voor een normale dagkaart NL vraagt…

Frans Eekhout
4 jaren geleden

Perronkaartje
Bijna alles is een kwestie van wennen, OV chipkaart, e-ticket, smartphone. Voor de een een makkie, voor de ander een ongemakkie. Dankzij de relatief goedkope treinkaart aanbiedingen kan men, eventueel met hulp van derden, nog ergens in Nederland komen en de dagelijkse sleur doorbreken. In de jaren zestig van de vorige eeuw waren ook papieren kaartjes, zelfs perron kaartjes waarmee men alleen op het perron mocht komen om iemand uit te zwaaien of op te halen en NIET mocht reizen, mét kaartcontrole bij de in c.q. uitgang. Het systeem van toegangscontrole is dus niet nieuw, alleen nu in een ander jasje en dat vergeet men soms. Reis vooral veilig en frequent, dat komt het milieu alleen maar ten goede en soms ook de sociale contacten !

Peter
4 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

Inderdaad, frequent reizen komt het milieu ten goede.

Jan
4 jaren geleden

Wegwerpkaartjes wel svp op FSC- gecertificeerd paier